• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119441
+
-

تست رایگان پی. سی. آر در مدارس و سرای محله‌های شمال شرق تهران انجام می‌شود

متهم: کرونا تحت تعقیب در محله‌ها

متهم: کرونا تحت تعقیب در محله‌ها

پریسا نوری
 

هزینه تست تشخیص کرونا در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و بدون تعارف در این وانفسای گرانی این رقم برای خیلی‌ها زیاد است؛ از این‌رو برخی حتی با داشتن علائم پیدا و پنهان کرونا با گفتن «احتمالاً سرماخوردگیه» یا «حتماً حساسیت فصلیه» قید رفتن به آزمایشگاه را می‌زنند و بی‌خیال دارو و درمان می‌شوند. قسمت بد ماجرا اینجاست که این ناقلان ویروس چون خودشان را بیمار و ملزم به رعایت قرنطینه نمی‌دانند، با پرسه در شهر عده زیادی را مبتلا و زنجیره ابتلای کرونا را طولانی‌تر می‌کنند. از این‌رو ناگفته پیداست که اجرای طرحی برای دسترسی به «تست سریع و رایگان کرونا» برای افراد مبتلا یا مشکوک در محله‌ها یکی از راه‌های قطع این زنجیره است.
خوشبختانه این طرح از هفته پیش با همکاری مرکز بهداشت شمال تهران، شهرداری و بسیج در ۵ سرای محله و ۲ مدرسه منطقه ۴ در حال اجراست. برای بررسی کم و کیف اجرای آن به سرای محله تهرانپارس غربی رفتیم.  

ساختمان سرای محله دو طبقه است و طبقه زیرهمکف که پیش از تعطیلی سرا، «خانه کودک» بوده برای اجرای طرح در نظر گرفته و تجهیز شده است. ساعت حدود یازده صبح است و «نسا پوربابایی» مسئول پایگاه سلامت تهرانپارس در حالی که گان و لباس مخصوص پوشیده، منتظر مراجعان است.
او می‌گوید: «امروز، دومین روز اجرای طرح است و هنوز خیلی‌ها از آن بی‌خبرند، برای همین از صبح فقط ۲ تا مراجعه‌کننده داشتیم که تست یکی‌شان مثبت بود. دیروز هم ۴ نفر آمدند که تست دو نفرشان مثبت شد.» او درباره نوع آزمایش انجام شده بر روی مراجعان می‌گوید: «این آزمایش مانند پی. سی. آر، روی مخاط بینی و گلو انجام می‌شود و با کیت‌های تشخیص سریع در ۲۰ دقیقه جواب قطعی مشخص می‌شود.»
پوربابایی درباره اینکه از چه کسانی تست رایگان کرونا می‌گیرند، می‌گوید: «اولویت با افرادی است که قبلاً تست کرونایشان مثبت شده و کد ملی‌شان در اختیار پایگاه‌های سلامت قرار گرفته است. در واقع آزمایشگاه‌ها شماره تلفن و کد ملی این افراد را در اختیار مراکز سلامت می‌گذارد و مراکز هم با آنها تماس می‌گیرند که بعد از طی کردن قرنطینه برای تست مجدد به این مراکز مراجعه کنند. اعضای خانواده این افراد هم اگر علائم بالینی داشته باشند، با راهنمایی پایگاه بهداشت برای انجام آزمایش می‌آیند.» 

 نمی‌خواستیم برای تست کرونا هزینه کنیم 

با وجودی که هوا بارانی و سرد است، اما کم‌کم سروکله مراجعان پیدا می‌شود. مرد جوانی در حالی که مادر سالمندش را به طبقه زیر همکف همراهی می‌کند، با‌‌ تردید می‌پرسد «اینجا تست کرونا می‌گیرن؟» مادر کمی بی‌حال و مرد مضطرب است.
می‌گوید: «مادرم از چند روز پیش علائم کرونا داشت به سامانه «۴۰۳۰» زنگ زدیم و آنها ما را پایگاه سلامت معرفی کردند؛ پایگاه سلامت هم بعد از اینکه شرح حال مختصری از وضعیت سلامت مادرم گرفتند، گفتند برای انجام تست رایگان به اینجا بیاییم.» مراجعه‌کننده بعدی زن و مرد جوانی هستند که هر دو برای انجام تست کرونا آمده‌اند. می‌گویند: «یک ماه پیش تست هر دو‌مان مثبت شد. ۲ هفته قرنطینه ماندیم و دوباره آزمایش دادیم، اما باز هم تست‌مان مثبت شد. برای همین ناچار شدیم دوباره قرنطینه شویم.
در این مدت مراقبان پایگاه بهداشت تهرانپارس تلفنی با ما در تماس بودند و وضعیت سلامتمان را چک می‌کردند. خدا را شکر الان حالمان کاملاً خوب شده است و هیچ علائمی نداریم، برای همین نمی‌خواستیم دوباره برای آزمایش هزینه کنیم، چون واقعیتش این است که در این یک ماه بیکاری، هر چقدر پس‌انداز داشتیم صرف درمان و دارو شده و دیگر پولمان ته کشیده... اما دیروز از پایگاه زنگ زدند که اینجا تست رایگان می‌گیرند، برای همین ما آمدیم تست دادیم تا خیالمان راحت شود.» 

فراوانی مراکز تجاری و رستوران‌های لوکس در تهرانپارس

منیر گرجی/عضو شورایاری محله


در ماه‌های گذشته تهرانپارس به‌عنوان یکی از محله‌های رکوددار آمار کرونا چندین بار تیتر خبرها شد، از این‌رو به نظر می‌سد اجرای طرح آزمایش رایگان در این محله گام مثبتی در کاهش آمار مبتلایان باشد. «منیر گرجی» عضو شورایاری محله با ابراز خرسندی از اجرای این طرح در محله می‌گوید: «تراکم جمعیت در تهرانپارس بالاست. از طرفی مراکز تجاری و رستوران‌های لوکس در این محله تهرانپارس زیاد است و باعث شده تا رفت و آمد، تجمع و دورهمی در این منطقه نسبت به محله‌ها و مناطق دیگر بیشتر باشد، پس طبیعی است که آمار کرونا در این محله زیاد شده است.» 

 اما و اگرهای اجرای یک طرح
منیر گرجی/عضو شورایاری محله


طرح آزمایش رایگان کرونا در‌سراهای محله مخالفانی هم دارد. مدیر سرای محله تهرانپارس با گلایه از اجرای این طرح در سرای محله می‌گوید: «سراها کاملاً تعطیل نیستند، کارکنان‌سرا و اهالی در اینجا رفت‌وآمد می‌کنند و حضور بیماران مبتلا به کرونا در اینجا از یک طرف و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از شهروندان نگران‌کننده است.»
«منیژه نادی» در توضیح بیشتر می‌گوید: «در اینکه طرح انجام آزمایش رایگان برای مهار کرونا طرح خوبی است هیچ شکی نیست، اما به شرطی که کامل و اصولی اجرایی شود و محل‌های تست‌گیری به‌صورت مداوم ضدعفونی شوند، اما دیروز با وجودی که تست کرونای ۲ نفر از مراجعان مثبت شد، محیط ضدعفونی نشده است.»
«محمد آمایی» رابط مرکز بهداشت شمال در مناطق ۴ و ۷ درباره چرایی این موضوع می‌گوید: «کار ضدعفونی برعهده همکاران واحد بهداشت محیط است که به دلیل کمبود نیرو دیروز انجام نشده، اما قرار است طی امروز و فردا با آموزش نیروهای شهرداری و خدمه سرای محله و در اختیار گذاشتن مواد ضدعفونی‌کننده، گندزدایی محل را به آنها واگذار کنیم.» آمایی در ادامه می‌افزاید: «امکانات لازم برای ضدعفونی وسایل را در اختیار رابط بهداشتی‌مان قرار داده‌ایم که بعد از انجام هر تست همه چیز را کاملاً ضدعفونی می‌کند و زباله‌های عفونی هم به پایگاه منتقل می‌شود که همراه زباله‌های بیمارستانی دفع ‌شود.»

هدف قطع زنجیره کرونا
زهرا علی‌اکبریمدیر اداره سلامت منطقه 4


طرح تست رایگان کرونا با همکاری شهرداری، وزارت بهداشت و پایگاه‌های بسیج در منطقه ۴ اجرا می‌شود.
«زهرا علی‌اکبری» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه در این‌باره می‌گوید: «با همکاری نواحی از بین‌سراهای ۲۰‌گانه منطقه، ۵ سرای محله که به لحاظ ساختمانی مناسب‌تر هستند و فضایی جدا از ساختمان اصلی‌سرا با ورودی مجزا دارند را برای اجرای طرح در نظر گرفتیم و برای انجام تست کرونا و خدمات بهداشتی دراختیار رابطان مرکز بهداشت شمال قرار دادیم. همچنین با توجه به آمار بالای کرونا در منطقه ۴، دو مدرسه هم در محله حکیمیه و مجیدآباد به این منظور تجهیز شده است که از نیمه آذر تست رایگان کرونا در همه این مراکز آغاز شده است.»
علی‌اکبری با بیان اینکه هدف اجرای این طرح شناسایی و غربالگری مبتلایان و سرعت‌بخشیدن به قطع زنجیره کروناست، می‌گوید: «افراد مبتلا و شهروندانی که علائم زمینه‌ای بیماری کرونا را در خود یا اطرافیانشان می‌بینند با تماس با سامانه ۴۰۳۰ و پایگاه‌های بهداشت برای انجام تست رایگان به این مراکز معرفی می‌شوند و اگر نتیجه تست مثبت بود اطلاعاتی مبنی بر اینکه در روزهای گذشته به کجاها رفت‌وآمد داشته و با چه کسانی در ارتباط بودند، از آنها دریافت می‌شود و آن افراد هم برای انجام تست کرونا به این مراکز دعوت می‌شوند.» 

مراکز اجرای طرح تست رایگان کرونا کجاست؟

۵ سرای محله و ۲ مدرسه در سطح منطقه ۴ برای انجام تست رایگان کرونا تجهیز شده‌اند که نام و نشانی‌شان به این شرح است: 
 دبستان سودمند: تهرانپارس خیابان ۱۹۶ شرقی
 سرای محله گلشن: خیابان شهید زهدی، میدان کمیل 
 سرای محله مجیدیه: خیابان توحید، خیابان کیش 
 سرای محله قاسم‌آباد: خیابان تکاوران شمالی، کوچه لاله هشتم 
 سرای محله لویزان: میدان طجرلو، خیابان قدیری، شیان یکم
 دبیرستان فرزانگان حکیمیه: حکیمیه، جنب بازار میوه و تره‌بار

این خبر را به اشتراک بگذارید