• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 1 دی 1399
کد مطلب : 119427
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QWXz5
+
-

تذکراتی درباره آلودگی هوا

جلسه دیروز پارلمان شهری 5تذکر داشت که اکثر آنها مربوط به آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی در کلانشهر تهران بود


پدیده «مه‌دود» در تهران

حسینی میلانی: شاخص آلودگی هوای شهر تهران طی یک هفته اخیر در بسیاری از مواقع در مرز 150(ناسالم برای همه گروه‌های حساس) قرار داشته و عملا شهر با وجود بارندگی، دچار پدیده مه‌دود بوده که بسیار هشداردهنده است. غلظت So2 در مناطق 18، 19و 20 در آذر‌ماه نسبت به‌مدت زمان مشابه در سال‌98 از 8پی‌بی‌بی به 11.7پی‌بی‌بی رسیده که به‌معنای افزایش 45درصدی است. علاوه بر این، در شهر‌ری سه‌روز، در منطقه‌18پنج روز و در منطقه‌19به‌مدت هفت‌روز شاخص So2 در شرایط آلایندگی قرار داشته است. با توجه به‌احتمال استفاده از گازوئیل آلوده یا مازوت، به متولیان موضوع، اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تهران تذکر می‌دهم مراقبت و پایش لازم را جهت تحویل سوخت پاک انجام دهند. همچنین از شهرداری تهران می‌خواهم شاخص وضعیت ترافیک (TQI) را برای اطلاع‌رسانی وضعیت ترافیک به تفکیک مرکز شهر، محدوده طرح کاهش و کل شهر به‌صورت منظم و ترجیحا روزانه منتشر کند تا آگاهی عمومی و حساسیت لازم در سطح اجتماعی ایجاد شود.

افزایش آلودگی مازوت در تهران کرونا‌زده

زهرا نژادبهرام: چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم به این موضوع تن بدهیم که این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند. آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را 6برابر افزایش می‌دهد. به‌رغم تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها، همایش‌ها، سینماها و فعالیت‌های هنری و محدود‌بودن فعالیت بسیاری از اصناف در پایتخت، همچنان شاهد آلودگی هوا هستیم. با توجه به اهمیت فوق‌العاده بالای امر صیانت و حفاظت حداکثری از سلامت مردم، مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع چاره‌اندیشی عاجل صورت داده و نسبت به رفع مسئله اقدام کنند.

توجه به پاکیزگی پارک پردیسان

مجید فراهانی: پارک پردیسان، مشهور‌ترین پارک طبیعت ایران و از سرمایه‌های طبیعی و زیستی شهر تهران محسوب می‌شود. متأسفانه طی چند روز گذشته شاهد انتشار تصاویری از انباشت زباله و فقدان توجه به نظافت و پاکیزگی پارک پردیسان و به‌ویژه محدوده شرقی این پارک در رسانه‌های اجتماعی هستیم. امیدوارم با اقدام بموقع، مؤثر و هماهنگ سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران شاهد حضور و بهره‌مندی ایمن و امن شهروندان از بوستان‌ها، پارک‌ها به‌ویژه پارک پردیسان باشیم.

کاهش زمان استعلام در صدور پروانه

سید‌محمود میرلوحی: دراجرای تبصره۳ ماده‌۵۷ قانون رفع موانع تولید و چندین مصوبه و مقرره دیگر انجام سریع و آنی و غیرحضوری کارهای اداری شهروندان مورد تأکید قرارگرفته است. در یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت شهری یعنی صدور پروانه ساختمان به‌نظر می‌رسد تا تحقق این تکالیف فاصله قابل توجهی وجود دارد. لذا انتظار داریم در مرحله نخست مشخص شود برای غیرحضوری‌شدن فعالیت‌های مرتبط در داخل شهرداری چه اصلاحاتی صورت پذیرفته و پروانه صادره در مناطق، کاربری‌های مختلف و متراژ‌های کوچک و بزرگ درچه مدت انجام می‌شود؟ در مرحله دوم، برای ایجاد پنجره واحد و همکاری دستگاه‌های دولتی از قبیل ثبت اسناد، زمین شهری، وزارت نیرو در موارد حریم رود‌دره‌ها و خطوط انتقال و نظام مهندسی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ و چرا در شهری مانند تهران پنجره واحد عملی نمی‌شود و باید زمان زیادی برای استعلام‌ها صرف شود؟

تشکیل کارگروه برای احیای حقوق شوراها

محمد سالاری: براساس پیگیری‌ها،  خوشبختانه قرار است لایحه مالیات بر ارزش افزوده مجددا در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. ضرورت دارد تا شورای شهر تهران هم از جایگاه خود و هم به نمایندگی از شوراهای شهر کشور براساس تصمیمی که در جلسه هم‌اندیشی هفته گذشته اتخاذ شد، کارگروهی را به‌منظور بحث و تبادل‌نظر با نمایندگان مجلس یازدهم و کمیسیون‌های اقتصادی و شوراهای مجلس و فراکسیون مدیریت شهری آن و به‌خصوص فقها و حقوقدانان شورای نگهبان تشکیل دهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید