• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119100
+
-

نیم قرن پیش بوستان ملت در اراضی امانیه ساخته شد

نخستین پارک بی‌حصار پایتخت

نخستین پارک بی‌حصار پایتخت

راحله‌عبدالحسینی
 

مناطق شمالی پایتخت با داشتن سرانه فضای سبز استاندارد میزبان شهروندان تهرانی در بوستان‌های بزرگ است و معمولاً آخر هفته‌ها بوستان‌هایی مثل جمشیدیه، آب و آتش، نهج‌البلاغه و ملت پر از گردشگرانی است که شمال تهران را این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای استراحت انتخاب کرده‌اند.
 

در این گزارش به بوستان ملت در منطقه ۳ می‌رویم و ضمن مرور تاریخچه آن از امکاناتش می‌گوییم.  

  مناطق شمالی پایتخت با داشتن سرانه فضای سبز استاندارد میزبان شهروندان تهرانی در بوستان‌های بزرگ است و معمولاً آخر هفته‌ها بوستان‌هایی مثل جمشیدیه، آب و آتش، نهج‌البلاغه و ملت پر از گردشگرانی است که شمال تهران را این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای استراحت انتخاب کرده‌اند. در این گزارش به بوستان ملت در منطقه ۳ می‌رویم و ضمن مرور تاریخچه آن از امکاناتش می‌گوییم.  

  • مجسمه‌های مشاهیر 

بوستان ملت با داشتن مجسمه‌های مشاهیر و المان‌های حجمی به نوعی یک گالری تمام‌عیار به شمار می‌آید.

از المان‌های حجمی که در ورودی بوستان در خیابان ولی‌عصر(عج) مخاطب را به فکر می‌برد تا مجسمه مشاهیر و بزرگان ادب و هنر ایران زمین که داخل بوستان قرار دارد. برای ساخت این مجسمه‌ها هنرمندان زیادی دست به کار شدند تا در این بوستان ضیافت مجسمه‌ها برپا شود. روی پله‌های ورودی بوستان سردیس مشاهیری از جمله حافظ، سعدی، فردوسی، رودکی، کمال‌الملک، عطار نیشابوری، شهریار، نیما یوشیج، صنیع‌خاتم، محتشم کاشانی، خواجه عبدالله انصاری، ناصرخسرو، وحشی بافقی و زکریای رازی به چشم می‌خورد. مجسمه مادر و کودک و مجسمه امیرکبیر نیز از مجسمه‌های معروف این بوستان است.  

  • مرکز گل و گیاه

مرکز گل و گیاه منطقه ۳ در بوستان ملت واقع است. علاقه‌مندانی که تمایل دارند مباحث مربوط به تراریوم و اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی را دنبال کنند باید با این مرکز تماس بگیرند و بعد از ثبت‌نام از آموزش آنلاین بهره‌مند شوند. شماره تماس ۲۲۰۳۴۱۴۴ در اختیار شماست. با این شماره می‌توانید از مشاوره تلفنی درباره گیاهان خود نیز استفاده کنید.  

  • پارک آموزش ترافیک

بوستان ملت قرار است در آینده نزدیک صاحب یک پارک آموزش ترافیک شود. در این بوستان ۳ هزارمترمربعی که در ضلع جنوب غربی بوستان ملت، پشت پردیس سینمایی ملت جانمایی شده است کودکان و نوجوانان با استفاده از روش‌های آموزش تئوری و عملی با علائم ترافیکی آشنا می‌شوند. در پارک آموزش ترافیک المان‌های ترافیکی مانند معبرهای خط‌کشی شده، چراغ راهنمایی و رانندگی، میدان و پل نصب خواهد شد.  

  • بوستان ملت در آینه شعر

«محمدعلی سپانلو» در شعر «قایق‌سواری در تهران» این‌گونه از پارک ملت یاد می‌کند: 
قایق سوار بودیم
در ایستگاه آب / بالای نهرها / در کوچه‌باغ تجریش
از شیب جویبار / رفتیم / رو به پایین / همراه آبشار
رگ‌های شهر تهران / جاری / فصل بهار و آب سواری
از چشم باغ فردوس / در سایه چناران
تا قلب پارک ملت / راندیم
زیر ونک گذشتیم / تا رود یوسف‌آباد
و از فراز جنگل ساعی / تا آبراه بولوار... 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید