علیاصغر محمدی/ خبرنگار:
در سومین روز از هفته پژوهش، سامانه ملی کارآموزی باهدف تسهیل درجایابی دانشجویان متقاضی دورههای کارآموزی در صنعت، با حضور رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس راهاندازی شد. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره این سامانه به همشهری اینگونه توضیح داد: طراحی این سامانه براساس تفاهم بین وزارتخانههای علوم و صنعت، معدن و تجارت انجام شده که از طرف وزارت علوم، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی مجری طرح است.
برات قبادیان با بیان اینکه این سامانه شامل 2بخش عرضه و تقاضاست، گفت: بخش عرضه مربوط به دانشجویان کارشناسی است که باید در بخش صنعت کارورزی انجام بدهند، بخش تقاضا هم مربوط به صنعت است که باید تقاضا کنند تا این دانشجویان با توجه به نیازشان آنجا کارورزی انجام دهند. وی با غیرقابل باور توصیف کردن استقبال از این طرح اظهار کرد: پیش از کارآموزی برنامهریزی شده و جدی نبود، قدری صوری بود به این شکل که دانشگاه دانشجویانی را برای کارورزی به صنعت معرفی میکرد و صنعت هم اینها را خیلی بهکار نمیگرفت، ولی گواهی میداد که اینها آمدهاند و دوره کارآموزی را طی کردهاند. به گفته قبادیان براساس سامانه کارآموزی، متقاضی در صنعت اعلام میکنند که دقیقا به دانشجویان چه رشتههایی نیاز دارد و دانشگاههایی که دانشجویان مورد نیاز را دارند ثبتنام و به صنعت معرفی میکنند. این کار مدیریت شده و با نظارت دقیق انجام میشود. برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نیز با وزارت علوم تفاهمنامه منعقد شده ولی هنوز در ابتدای راه هستیم. وی افزود: موضوع دیگر حضور استادان دانشگاهها در صنعت است که دو تفاهمنامه با وزارت علوم داریم. براساس یکی از تفاهمنامهها به جای اینکه استادان دانشگاهها برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شوند، که سودی به لحاظ اقتصادی برای کشور بهصورت آنی ندارد و برای این کار باید از کشور ارز خارج شود، استادان برای انجام کارهای تحقیقاتی وارد صنعت میشوند و مسئلهای را از صنعت حل کنند. تاکنون صنعت برای130نفر اعلام آمادگی کرده و دانشگاهها نیز 530نفر از استادان را برای این کار معرفی کردهاند. با برخی استادان قرارداد منعقد شده و شروع بهکار کردهاند و مابقی نیز در حال انجام است. معاون وزیر صنعت تصریح کرد: هدف ما این است که دانشگاهیان بهصورت مسئله محور وارد صنعت شوند، صنعت هم استقبال کند تا از این طریق مشکلات صنعت برطرف شود. طرح «تاپ»، تزریق فناوری صنعت
قبادیان با اشاره به طرح تزریق فناوری به صنعت گفت: همچنین براساس طرح توانمندسازی تولید و اشتغال پایدار «تاپ» قرار است دانشجویان ارشد و دکتری پس از دانشآموختگی دیگر در دانشگاهها نمانند. وزارت علوم قوانین تشویقی تدوین کند تا استادان همراه با دانشجویان وارد صنعت شوند و پایاننامهها و رسالهها در محیط صنعت تهیه تا روی مسائل عینی مورد نیاز صنعت کار شود. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت اظهار کرد: این طرح را وزارت صنعت آماده کرده که مورد استقبال مسئولان وزارت علوم قرار گرفت و پیشبینی میشود بیش از یک میلیون دانشجو همراه با استادانشان از 9تا یکسال وارد صنعت شوند. وی توضیح داد: همچنین براساس یکی دیگر از بندهای طرح تاپ، دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری که پس از دانشآموختگی میخواهند به خدمت سربازی اعزام شوند، پس از طی دوره آموزشی، خدمت سربازی خود را در صنعت بگذرانند. پیشبینی میشود از این طریق هم هر سال بین 400 تا 500 هزار دانشجو وارد حوزه صنعت شوند. به گفته قبادیان در جلسه مشترکی که اخیرا بین مسئولان وزارتخانههای علوم، صنعت، معدن و تجار و متولیان امر در وزارت دفاع برگزار شد این طرح ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت.
انسجام بیشتر صنعت با دانشگاه
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه ارتباط صنعت با دانشگاه ضعیف است، صنعتگران میگویند آموزش عالی نیازهای آنان را رفع نمیکند، آیا شما این نکته را میپذیرید، گفت: من باید اذعان و اعتراف کنم که ما از وضعیت موجود ارتباط صنعت با دانشگاه راضی نیستیم، عناصر موجود در صنعت و دانشگاه که باید با هم ارتباط برقرار کنند که این ارتباط هنوز نهادینه و سیستماتیک نشده، هدفمند و ماموریتگرا نیست، ما هم از این وضعیت ناراضی هستیم. قبادیان با بیان اینکه در دولت یازدهم حرکتهایی برای برقراری این ارتباط شروع شد، مانند تفاهمنامههایی که سال93 برای پیوند دادن عناصر صنعت و دانشگاه انجام شد، اظهار کرد: البته قبول دارم که پیشرفت کار کند بود ولی خوشبختانه در برخی موارد الان اجرایی شده است. برای نمونه حجم عظیمی از دانشجویان کارشناسی ما که بهنظرم حدود 70 تا 75درصد دانشجویان کل کشور را شامل میشود درخصوص کارآموزی فراتر از صنعت نرفتهاند. بهطور کلی خیلی برنامهریزی جدی و دقیقی برای آنها وجود نداشت.