• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119074
+
-

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

قدرتمندتر از مذاکرات94 هستیم

دولت
قدرتمندتر از مذاکرات94 هستیم

  رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های داخلی تحت‌تأثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد‌ایران، سخنانی در رابطه با برجام و تفاوت شرایط امروز با شرایط سال94 بیان می‌کنند، گفت: «یقینا شرایط امروز با شرایط سال2015 متفاوت است. در سال2015 که درباره برجام مذاکره می‌کردیم شمشیری به‌نام 6قطعنامه بالای سر ما قرار داشت و امروز این شمشیر شکسته است. در آن روز شمشیر دومی به‌نام PMD بالای سرمان بود و امروز این شمشیر شکسته و وجود ندارد.»
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در مقایسه شرایط کنونی ایران با سال94 که توافق هسته‌ای امضا شد، تأکید کرد: «در شرایط سال2015 افکار عمومی جهان به‌گونه‌ای شکل گرفته بود که اگر ایران تعهدی انجام دهد به آن عمل نخواهد کرد، اما در برجام ثابت کرده‌ایم که متعهدترین کشور دنیا هستیم. به‌سختی و وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار خواهیم ماند؛ این در حالی است که حتی کشورهای1+4 هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. در آن روزها، کشورهای 1+5 رودرروی ما بودند ولی امروز آمریکا تنهاست و تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور مزدور و کوچک وابسته به آمریکا، همه با خروج آمریکا از برجام مخالفند، بنابراین شرایط امروز ما با آن روزها کاملا متفاوت است. در آن روزها که به‌دنبال مذاکره با جهان بودیم، بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و امروز آن را صادر می‌کنیم. همچنین در زمستان مجبور بودیم گاز وارد کنیم و امروز صادرکننده هستیم. ضمن اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله گندم محتاج واردات بودیم و امروز در اکثر محصولات خودکفا هستیم یا در مرز خودکفایی قرار داریم.»
روحانی با تأکید بر اینکه قدرت امروز ایران با آن روزها قابل مقایسه نیست، گفت: «امروز قدرت نظامی و پدافندی ایران به هیچ عنوان با سال2015 قابل مقایسه نیست. امروز مدرن‌ترین سیستم پدافندی، بهترین ناوچه‌ها و سیستم‌های موشکی را در اختیار داریم و قدرت ایران چندین برابر افزایش یافته است. امروز در حوزه هسته‌ای نیز قدرت کشورمان با آن روزها تفاوت پیدا کرده است. در آن روزها فقط یکی دو نوع سانتریفیوژ در اختیار داشتیم و امروز سانتریفیوژهای IR8 و IR6 را در اختیار داریم و توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم. »
وی افزود: «در آن روزها آمریکا در سازمان ملل ادعاهای خود را با اتفاق آرا علیه ایران تصویب می‌کرد و در این سال‌ها منزوی‌تر از همیشه شده؛ به‌نحوی که با یک جزیره متحد می‌شود.»

اگر برگردند، ما هم برمی‌گردیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز همه جهانیان به مقاومت و ایستادگی ملت ایران پی برده‌اند، گفت: «اگرچه روی پای خود ایستاده‌ایم اما در عین حال اگر همه به تعهدات خود برگردند، ما نیز به همه تعهدات خود بازمی‌گردیم. اگر امروز فشاری وجود دارد از جانب استکباری است که در این دوره به هیچ‌چیزی پایبند نبود و در آمریکا یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد روی کار بود.» او با اشاره به تغییرات سیاسی در آمریکا تصریح کرد: «به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم، اما از رفتن ترامپ به‌عنوان فردی که حتی برای تامین واکسن بیماران نیز مانع ایجاد می‌کرد، خوشحال هستیم؛ چراکه حتی به اصول اخلاقی و انسانی هم پایبند نبود. دولت بعدی آمریکا نیز خودش می‌داند چه مسیری را انتخاب کند. اگر مسیر درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه مسیر اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است. امیدوارم رأی مردم آمریکا برای حکومت جدید این کشور روشن باشد و بداند که این رأی به قانون‌مداری و پایبندی به تعهد در مقابل قانون‌شکنی و بی‌تعهدی است.»

   اذعان مجلس به وصول نامه سری مخالفت دولت
فضاسازی‌های برخی نمایندگان مجلس مبنی بر نظر مساعد دولت در فرایند تدوین قانون ضدبرجامی مجلس درنهایت با اذعان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر دریافت نامه سری مخالفت دولت در جریان تدوین این طرح پایان یافت. سخنگوی دولت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این سؤال که اخیرا سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون و صحن با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافق بوده و از طرف دولت در موافقت سخن گفته‌اند، گفت: «در این خصوص با رئیس سازمان انرژی اتمی صحبت کردم. عمده مباحث سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون درخصوص مسائل فنی بوده و بحق هم اشاره کردند که برخلاف شایعات و تهمت‌های بی‌اساسی که زده می‌شود توانایی ایران در بعد فنی بسیار بالاست.» به‌گفته ربیعی؛ «در بحث سیاسی نیز نماینده دولت در جلسه علنی به صراحت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده‌اند. همچنین سازمان انرژی اتمی در انتهای مهرماه در نامه‌ای سری به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن برشمردن توانایی‌های فنی این سازمان در بعد سیاسی، به‌صراحت اعلام کرده است که با توجه به جمیع جهات از هرگونه اقدام تقنینی جدید خودداری شود. شاید مناسبات مجلس به‌گونه‌ای است که تعدادی از نمایندگان به برخی از نامه‌ها دسترسی ندارند اما انتظار می‌رود حداقل اگر بنا به هر دلیلی مذاکرات صحن علنی را نمی‌توانند دنبال کنند مشروح مذاکرات را مطالعه کنند. نماینده دولت در جریان تصویب این طرح در صحن علنی به مخالفت پرداخته و در صداوسیما نیز مذاکرات پخش شده و این موضوع قابل تشکیک نیست.» 
مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی هم در واکنش به سخنان ربیعی دریافت چنین نامه‌ای را تأیید کرد و گفت: «نامه رئیس سازمان انرژی اتمی قابل پاسخ‌دادن نبود، زیرا کمیسیون از آنها خواست تا نظرات خود را ارائه دهند که در بررسی‌های خود مورد توجه قرار بدهیم. این نامه صرفا برای این بوده که ما در طول بررسی این طرح، نظرات دولت را داشته باشیم که البته حضورشان نیز مستمر بوده و مجلس شورای اسلامی تشخیص داده بود به‌دلیل اینکه طرف‌های غربی به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، چنین قانونی وضع شود تا دولت را از انجام تعهدات بیشتر بازبداریم.»

مکث
منحنی کرونا از شنبه کرنش کرد

رئیس‌جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت با اشاره به تحت کنترل درآمدن شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: «مردم در هفته‌های گذشته با تلاش و کوشش و با اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند کاری کنند که در برابر هماهنگی و تلاش مردم و کادر درمان، همه منحنی‌های موج سوم، به تواضع و کرنش وادار شوند و در روز شنبه شاهد آن بودیم که همه منحنی‌هایی که وضع بیماری را در استان‌ها نشان می‌دهد، سر فرود آورده بودند و مسیر نزولی را آغاز کرده بودند. از 160مرکز قرمز کشور و شهرستان‌های قرمز فقط 12شهرستان باقی مانده بود که آن هم به‌زودی تمام خواهد شد. این، کار بزرگی بود که مردم در موج سوم در کنار کادر درمان انجام دادند و امیدواریم کاری کنند که در فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای نباشیم.» روحانی افزود: «همه تلاش دولت این است که این واکسن در داخل کشور تولید شود و دنبال آن هستیم واکسنی که در دنیا وجود دارد را خریداری و به‌موقع وارد کشور کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید