• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119063
+
-

پایان پایتخت تا نوروز 1400

فعلا خبری از ساخت پایتخت 7نیست، اما...

پایان پایتخت تا نوروز 1400


یاور یگانه ـ روزنامه نگار

تقریبا پس از سال1390 که فصل اول سریال «پایتخت» روی آنتن شبکه یک رفت، با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، همیشه این سؤال مطرح شده که فصل جدید این سریال در نوروز روی آنتن می‌رود یا نه؟ امسال هم باز رسانه‌ها و طرفداران این سریال می‌خواستند بدانند که آیا خانواده نقی معمولی و اطرافیانشان مجدداً در نوروز آنها را سرگرم خواهند کرد یا خیر. تا اینکه محسن تنابنده به‌عنوان سرپرست نویسندگان و بازیگر نقش نقی معمولی در صفحه شخصی‌اش خبر از ساخته نشدن فصل جدید این سریال داد. اما چرا به‌رغم اینکه خبر ساخت فصل جدید این سریال منتشر شده بود، تنابنده از ساخت آن انصراف داد؟ 


مجموعه تلویزیونی پرطرفدار پایتخت فقط با داستان‌های بامزه و شخصیت‌های بانمکش نیست که همه نگاه‌ها را به‌خود جلب می‌کند، بلکه هر بار که قرار است فصل جدید این سریال ساخته شود، حواشی و شایعات مربوط به آن در صدر اخبار قرار می‌گیرد. چند روز پیش بود که انتشار خبر حذف سارا و نیکا فرقانی‌اصل از فصل جدید پایتخت، که نقش دوقلوهای خانواده معمولی را بازی می‌کنند، مهر تأییدی بر ساخت فصل هفتم این سریال زد؛ هرچند کنار گذاشتن سارا و نیکا که از فصل اول این سریال در آن حضور داشتند، با ناراحتی و دلخوری این دو خواهر و حمایت برخی از همبازیانشان از آنها همراه شد. گویا دلیل حذف سارا و نیکا - که ساکن کشور سوئد هستند و طبیعتا مطابق با قوانین و عرف کشوری که مقیم آن هستند، زندگی می‌کنند - عکس‌های منتشرشده از آنها در فضای مجازی است. پس از انتشار این خبر، این دو خواهر در ویدئویی ناراحتی خود را از این تصمیم اعلام کردند و کنار گذاشتن‌شان را غیرمنصفانه دانستند. در همین ویدئو هم چیزی که بیشتر از ناراحتی این دو خواهر به چشم می‌آید، ناتوانی آنها در بروز احساسات و بیان صحبت‌هایشان است. چه بسا اگر دست‌اندرکاران صداوسیما یا خود سریال بازی خام این دو را علت کنارگذاشتن آنها عنوان می‌کردند، چنین صف‌بندی‌ای ایجاد نمی‌شد. بهرام افشاری در واکنش به خبر حذف سارا و نیکا نوشت: «سارا و نیکا، فرزند پایتخت هستن. باهاش بزرگ شدن و هیچ‌وقت ادعایی نداشتن و فقط تلاش کردن در روزهای سخت و طاقت‌فرسای فیلمبرداری وظیفه‌شون رو انجام بدن... مثل خود من که طرفدار پایتخت بودم و باهاش رشد کردم. پایتخت مثل خانواده‌ای است که همیشه پشت همدیگه بودن و هستن؛ در غم و شادی و سختی و آسونی و بالا و پایین شدن روزگار. پس زیبا نیست جدا شدن از خانواده...» احمد مهرانفر به این ماجرا هم چنین واکنش نشان داد: «دخترای گلم سارا و نیکای عزیز، یادمون نمیره تو روزای سخت پایتخت چه‌جوری پا به پای ما بزرگ‌ترا میومدین و هیچ‌وقت خسته نمی‌شدین. دوستتون دارم... شما همیشه سارا نیکای عمو ارسطو هستین.» نسرین نصرتی (بازیگر نقش فهیمه) و مهران احمدی (بازیگر نقش بهبود) هم به جدایی دوقلوها واکنش نشان دادند. اما هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله فیلم و منتقد سینما در واکنش به این خبر و پیامدهای آن با حمایت از حذف سارا و نیکا نوشت: «...اعلام شده سارا و نیکا از «پایتخت7» حذف شده‌اند و عده‌ای - ازجمله برخی از بازیگران سریال - با استدلال‌های سانتیمانتال به این تصمیم انتقاد کرده‌اند، اما به‌نظرم این تصمیم، به‌رغم جو موجود (که از قبل هم قابل حدس بود) تصمیم درست و شجاعانه‌ای است.»


هر سال گران‌تر از پارسال 
به هر حال، حذف سارا و نیکا به شایعات و حدس‌وگمان‌ها درباره ساخت فصل7 پایتخت رنگ واقعیت زد و پس از آن خبرهایی مبنی بر توافق مدیران تلویزیون و گروه پایتخت منتشر شد. اما همچون یکی، دو فصل گذشته، بحث دستمزدها و بودجه این سریال باز به مسئله‌ای جدی تبدیل شد. روز سه‌شنبه همین هفته، روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «نقی 5میلیارد تومانی» به شایعه بودجه بالای این سریال و دستمزد غیرمتعارف محسن تنابنده برای فصل جدید پرداخت و نوشت: «شنیده‌ها حکایت از این دارد که برآورد هزینه برای پایتخت7، ۳۰میلیارد تومان اعلام شده؛ رقمی که تأیید و تکذیب نمی‌شود، اما به‌زعم برخی از مدیران سازمان وقتی پایتخت در جذب مخاطب موفق بوده، بنابراین آورده‌ای داشته و برآورد بودجه‌اش با دیگر سریال‌های ناموفق برابر نخواهد بود. از دیگر شنیده‌ها رقم درخواستی تنابنده به‌عنوان نویسنده و بازیگر سریال است. رقمی نزدیک به ۵میلیارد که مدیران سازمان ترجیح می‌دهند درباره این موضوع فعلا صحبتی نشود، اما روند تولید این سریال مانند سال‌های گذشته در دست شبکه بوده و اینکه تولید و پخش سریال رابطه مستقیم با بخش بازرگانی دارد، تکذیب شده است.» در همین گزارش اشاره شده بود که حمید شاه‌آبادی، معاون سیما، همچون همتای پیشینش، مرتضی میرباقری اصرار بر ساخت فصل جدید این سریال دارد. همه اینها در حالی است که نمی‌توان کتمان کرد پس از درگذشت خشایار الوند، به‌عنوان نویسنده اصلی این سریال، آرش عباسی که نوشتن فیلمنامه را بر عهده گرفت، اصلا نتوانست کیفیت سریال را در همان حد فصول گذشته نگه دارد و کیفیت فصل6 این سریال به جد افت کرد.

مکث
تعطیلی همیشگی یا قهر مصلحتی؟



تنابنده در صفحه شخصی‌اش کلیپی از انتقادهای رسانه‌های اصولگرا به سریال پایتخت منتشر کرد و نوشت: «لطفا دست از تخریب و عقیم‌سازی بردارید. پایتخت به عشق مردم ساخته و به خواست مردم ادامه پیدا کرده است و در حد سوادمان آیینه‌ای بوده در برابر جامعه. با تمام کاستی‌هایش که به آن واقفم، تلاش شما همه این بوده که با مسموم کردن فضا و معناسازی‌های بیهوده و استخراج مفاهیم عجیب و غریب از پایتخت دستاویز و ملعبه‌ای بسازید برای انتقام‌گیری‌هاتون از جناح مخالف یا ابراز وجود، آن هم با نسبت دادن نظراتتان به مردم که هیچ‌گاه با شما هم رأی نبوده... ؛ بگذریم. هموطنان عزیز، امسال هم با وجود فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به‌رغم همکاری‌های سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم که مقدمات پایتختی جدید و در خور‌ شأن شما بسازیم که شرایط مهیا نشد؛ یعنی من توانش رو نداشتم و برای همین از محضر همه شما عذرخواهی می‌کنم تا فرصتی دیگر و فضایی پالوده‌تر.» حالا این پرسش پیش می‌آید که تنابنده که فصل5 این سریال را با حمایت «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» ساخته، چرا از انتقادهای اصولگرایان چنین برآشفته است؟ آیا قهر او، تدبیری تاکتیکی برای بالا بردن دستمزد و هزینه تولید سریال است؟ «فضایی پالوده‌تر» که تنابنده در متنش به آن اشاره کرده، شامل شفافیت مالی این سریال هم می‌شود؟ سریالی که به‌گفته تنابنده برای مردم ساخته شده، می‌تواند رک و پوست کنده به آنها بگوید چقدر هزینه صرف ساخت و دستمزدهای عواملش می‌شود؟  آنچه مشخص است این است که سده جدید با پایتخت شروع نمی‌شود، ولی هر آن ممکن است همه‌چیز با توافقی به‌نام مردم، اما به کام عوامل سریال، دگرگون شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید