• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118990
+
-

ماجرای کتک‌خوردن سرباز بابلی با عذرخواهی بازپرس پایان یافت

شبکه‌های اجتماعی، حامی سرباز بابلی

«بازپرس دادسرای بابل یکی از سربازان وظیفه دادگستری که او را نشناخته بود کتک زد.» 
این خبر کوتاهی بود که در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و جنجال زیادی به‌پا کرد؛ به حدی که در یک چشم به‌هم‌زدن اغلب کاربران از سرباز بابلی حمایت کردند و همین حمایت‌ها از یک‌سو و پیگیری دادگستری و ستاد کل نیروهای مسلح سبب شد بازپرس مجبور به عذرخواهی از سرباز وظیفه شود. اما این حادثه چطور جنجالی شد و درنهایت به کجا رسید؟
به گزارش همشهری، این روزها شبکه‌های اجتماعی بیشتر از هر وقت دیگری تأثیرگذار شده‌اند؛ به‌حدی که هیچ رخدادی از چشم تیزبین کاربران دور نمی‌ماند و همین باعث شده که بسیاری از تخلف‌ها از طریق همین شبکه‌های اجتماعی فاش شوند. درست مثل حادثه‌ای که هفته گذشته برای یکی از سربازان دادگستری بابل اتفاق افتاد. او که مسئول در ورودی دادگستری و بازرسی بدنی مراجعه‌کنندگان بود، مثل هر روز مشغول انجام کارش بود که مردی می‌خواست بدون بازرسی وارد شود. چون این روزها همه مجبور به استفاده از ماسک هستند، سرباز جوان این مرد را نشناخت و برای بازرسی‌اش پافشاری کرد؛ غافل از اینکه او یکی از بازپرسان دادسراست. 
بازپرس جوان هم وقتی دید سرباز وظیفه‌شناس محکم مقابلش ایستاده به او سیلی زد و وی را مورد ضرب و شتم قرار داد.
هیچ‌کس از آنچه در ورودی دادگستری بابل اتفاق افتاده بود خبر نداشت تا اینکه یکی از کاربران توییتر ماجرا را اینطور روایت کرد تا نخستین جرقه زده شود: «روزانه صدها پیام از رفتار زشت با سربازان دریافت می‌کنم. ولی دیروز ماجرای یک سرباز بابلی را شنیدم که باورم نشد. امروز که برای پیگیری ماجرا و مستنداتش تماس گرفتم و هق‌هق گریه‌کردن یک جوان ۲۰ساله را پشت تلفن شنیدم به‌قدری شوکه‌ام که اصلا نمی‌دانم چه بنویسم.» 
همین چند جمله توییت کافی بود تا آنچه بر سرباز جوان گذشته بارها بازنشر شود و ابعاد گسترده‌تری پیدا کند. طوری که در یکی دوروز گذشته هشتگ سرباز بابلی به یکی از پربازدیدترین کلیدواژه‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و افراد زیادی ضمن همدردی با این سرباز، خواستار احقاق حق او و برخورد با فرد متخلف شدند. اولین واکنش به این ماجرا از سوی اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح انجام شد که وقوع این حادثه را تأیید کرد و از آغاز پیگیری‌ها در این خصوص خبر داد.

عذرخواهی بازپرس
شاید اگر شبکه‌های اجتماعی به کمک سرباز بابلی نمی‌آمدند هیچ‌کس از حادثه‌ای که برای او اتفاق افتاده باخبر نمی‌شد. اما در 2روز گذشته مسئولان در کوتاه‌ترین زمان ممکن تلاش کردند با دلجویی از این سرباز ماجرا حل و فصل شود؛ طوری که عصر روز دوشنبه در جلسه‌ای که با حضور رئیس‌کل دادگستری مازندران و دادستان بابل در محل دادگستری استان در ساری برگزار شد، بازپرس بابلی از سرباز و پدرش عذرخواهی‌کرد.

حادثه به روایت سرباز
محمدحسن کریمی، همان سربازی است که ازسوی بازپرس مورد بی‌مهری قرار گرفته بود. او درباره جلسه‌ای که در دادگستری برگزار و به سازش ختم شد، به ایرنا گفت: عصر دوشنبه به اتفاق پدرم به خدمت رئیس‌کل دادگستری استان رسیدیم و این مسئله حل شد. ما به هیچ عنوان به‌دنبال حاشیه‌سازی‌ نبوده‌ایم و جلسه‌ای که با مدیران ارشد دستگاه قضایی استان و بابل برگزار شد با عذرخواهی بازپرس از بنده ختم به خیر شد و ما طرح شکایت نخواهیم کرد. او در ادامه گفت: ما به هیچ عنوان دوست نداریم برای نظام خود حاشیه درست کنیم و من سرباز وطن هستم و تلاش می‌کنم براساس قانون برای اعتلای میهن تلاش کنم. آنطور که سرباز وظیفه می‌گوید ۱۹‌ماه از خدمت او گذشته و تا ۵۰روز دیگر دوره خدمت وظیفه‌اش به پایان می‌رسد.

گزارش به رئیس قوه قضاییه
با وجود عذرخواهی بازپرس از سرباز بابلی اما پیگیری پرونده در ابعاد سازمانی ادامه دارد.
 امیر غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در این‌باره به ایسنا گفت: پس از آنکه اداره سرباز ستادکل نیروهای مسلح از این موضوع باخبر شد، بلافاصله اقدامات خود برای رسیدگی به آن را آغاز کرد و تیمی متشکل از نیروی انتظامی و ستادکل نیروهای مسلح، مأمور پیگیری آن شدند.
وی در ادامه گفت: متأسفانه در پیگیری‌های بعدی مشخص شد که گزارش واصله درست است و بلافاصله درخواست دادیم تا جلسه‌ای با حضور ریاست دادگستری استان مازندران، کارمند خاطی و سرباز جوان و خانواده‌اش تشکیل شود و در آن جلسه فرد خاطی از سرباز عذرخواهی کرد و موضوع از جنبه شخصی حل و فصل شد، اما موضوع در بعد دیگری که جنبه سازمانی است، همچنان در حال پیگیری است. این سرباز به وظیفه خود عمل کرده و اتفاقا وظیفه‌اش را نیز به‌درستی انجام داده است. او هنگام انجام وظیفه لباس نظامی و خدمت به تن داشته و به همین دلیل موضوع از جنبه و بعد سازمانی نیز در حال پیگیری است.
رحیمی‌پور تأکید کرد: ستادکل نیروهای مسلح رسیدگی به این موضوع را در هر دو بعد، وظیفه خود می‌داند. به همین دلیل موضوع به ریاست قوه قضاییه نیز منعکس شده و ما منتظر اعلام نتیجه از سوی ایشان هم هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید