• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118854
+
-

خبرهای کوتاه/ لایروبی؛ راه نجات خلیج گرگان

لایروبی دالان‌های منتهی به خلیج گرگان، اثربخش‌ترین روش برای نجات این زیستگاه ارزشمند آبی دریای خزر است. به گزارش ایرنا، لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان، افزایش حقابه بیشتر و انتقال آب نکارود، لایروبی کانال‌های چپاقلی و خوزینی، پمپاژ از پساب نکارود و ایجاد کانال جدید از راهکارهای مطرح‌شده کارشناسان برای نجات خلیج گرگان به شمار می‌رود. براساس آخرین دستاوردهای پژوهشی، لایروبی کانال خزینی مؤثرترین تاکتیک برای حفظ وضع کنونی خلیج گرگان است که انجام آن موجب رشد ۳۳‌درصدی ورودی آب به این پهنه آبی خواهد شد.

  نفس‌های آخر تالاب گاوخونی
تالاب گاوخونی تا مرز ۹۶‌درصد خشک شده است. اندک رطوبت لایه‌های زیرین آن از پساب زمین‌های کشاورزی حدفاصل سد رودشتن تا تالاب تامین شده و آن را از خطر خشکسالی صد‌در‌صدی نجات داده است. به گزارش فارس، اگرچه با رهاسازی حقابه این تالاب هنوز می‌توان به عبور از این بحران و نجات این تالاب امیدوار بود، اما 15سال از آخرین باری که حقابه زیست‌محیطی تالاب گاوخونی کامل پرداخت شده، گذشته است. آخرین حقابه ناقص به نیمه دوم سال‌98 برمی‌گردد که رها‌سازی‌ آب از سد رودشتین به انجام رسید و 41میلیون مترمکعب آب به این تالاب وارد شد و حالا بستر آن دوباره رو به خشکی کامل می‌رود. حسین اکبری، سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در این‌باره گفت: حتی با پرداخت یک سهم از حقابه نیز می‌توان به احیای این تالاب امیدوار بود؛ یعنی هر لحظه با ورود آب به این تالاب شاهد بازگشت زندگی آبزیان و پرندگان مهاجر در آن خواهیم بود و از همه مهم‌تر با همین پرداخت دوره‌ای سهم آب فلات مرکزی را از بحران ریزگردها و غبار‌خیزی دور کرده‌ایم. این امر مهم تنها با تعامل و همکاری نهادهای مختلف امکان‌پذیر است. امیدواریم به احیای تالاب گاو‌خونی به‌عنوان یک پروژه ملی نگاه شود و این زیست‌بوم زیبا به‌زودی از خطر خشکی پایدار دور شود.

  اجرای ۳۰میلیون هکتار آبخیزداری در عرصه‌های ‌طبیعی کشور
تا‌کنون ۳۰‌میلیون هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است و با توجه به وجود فرسایش آبی در ۱۲۵‌میلیون هکتار از اراضی کشور، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. به گزارش همشهری، مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این‌باره گفت: در 20سال اخیر قریب به 7هزار و 300سیلاب داشتیم و عملکردها نشان داد که کارهای آبخیزداری می‌‌تواند‌ بحران‌ها را کنترل کند تا حداقل به‌عنوان یک مسکن قوی عمل کند تا سایر بخش‌‌ها هم رسالت خود را انجام دهند. متأسفانه 30میلیون هکتار تاکنون عملیات احیای آنها انجام شده و یک عقب‌افتادگی جدی در حوزه آبخیزداری در کشور داریم و در استان کرمان هم حدود 12درصد‌ عملیات آبخیزداری انجام دادیم اما باز هم کم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید