• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118852
+
-

بازگشت ردیف توسعه سیستان‌وبلوچستان به بودجه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در لایحه بودجه ردیف توسعه این استان تعیین شده است، می‌گوید:‌« این ردیف در سال 94حذف شده بود که با تلاش فراوان مجددا به لایحه اضافه شد. بر این اساس، ردیف زیرساخت‌های توسعه شرق و غرب در قالب جزء 32 ردیف 550000به ردیف ایجاد زیرساخت‌های توسعه شرق و غرب کشور و توسعه سیستان و بلوچستان تغییر نام داد.» به گزارش همشهری، مهرداد عرب‌اول می‌افزاید: «اعتبار درنظر گرفته شده برای این ردیف در سال‌جاری، 76میلیارد تومان بود که در لایحه 1400به 106میلیارد تومان رسیده است.» وی مجموع اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای در لایحه 1400برای سیستان و بلوچستان را 3500میلیارد تومان اعلام می‌کند که نسبت به سال گذشته رشد 72درصدی داشته است.
عرب‌اول درباره ویژگی بودجه استان‌ها در لایحه 1400توضیح می‌دهد: «یکی از این ویژگی‌ها ارائه برش استانی است. حدود 49درصد از بودجه عمومی دولت مربوط به استان‌هاست. سال گذشته اعتبارات هزینه‌ای نداشتیم، اما امسال بنا بر این است که اعتبارات جاری و هزینه‌ای استان‌ها هم در لایحه ثبت و ضبط شود. » رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان ویژگی دوم در لایحه برای استان‌ها را اعطای اختیارات ویژه به شورای برنامه‌ریزی و توسعه می‌داند و می‌گوید:‌‌ «هر آنچه در استان اتفاق می‌افتد از طریق این شوراست و هر اندازه که اختیاراتش بیشتر باشد، قدرت تصمیم‌گیری و رفع چالش‌ها راحت‌تر خواهد بود. در سال 99کل اختیارات‌مان 31درصد از اعتبارات بود، اما در لایحه 1400این اختیار به 44درصد رسیده است. »
او ویژگی بعدی را افزایش 69درصدی اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای استان‌ها اعلام و اظهار می‌کند:‌ «افزایش اعتباراتی که برای تقسیم و توزیع به استان‌ها و شورای برنامه‌ریزی و توسعه دادند در لایحه 1400به تمرکززدایی منجر خواهد شد، زیرا بهترین مسیر برای تحقق تمرکززدایی این است که منابع درآمدی در اختیار استان‌ها قرار بگیرد تا خودشان بتوانند تصمیم بگیرند. »
عرب‌اول ادامه می‌دهد:‌‌«ویژگی دیگر بودجه استان‌ها در لایحه 1400، توجه به اعتبارات مرتبط با مناطق کمتر توسعه یافته است. یکی از ردیف‌های مهمی که در این حوزه وجود دارد، اعتبارات متوازن است. در سال گذشته کل اعتبارات این بخش که در قانون بودجه آمده 5/14هزار میلیارد تومان بود که امسال به 28هزار میلیارد تومان رسیده است و 934درصد رشد را نشان می‌دهد.»
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد‌: «رویکرد اعتبار توسعه متوازن در استان‌ها بدین صورت است که شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌شان زیر متوسط کشوری است به‌گونه‌ای مدیریت شوند تا براساس قانون تا پایان برنامه ششم توسعه و یا یک مقطع زمانی مشخص بتوانند خود را به متوسط کشور نزدیک کنند که این رشد اعتبار بسیار مهم و مؤثر است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید