• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118732
+
-

برق، آب و گاز مجانی برای کم‌مصرف‌ها

پس از اجرای طرح برق امید در شهریور امسال، دولت اجازه آب و گاز امید را نیز صادر کرد و از دیروز با ابلاغ مصوبات مربوطه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، عملا وارد پروسه اجرا شد.
به‌گزارش همشهری، شهریورماه بود که دولت به وزارت نیرو اجازه داد مبلغ قابل پرداخت در قبض برق مشترکان کم‌مصرف را صفر ریال اعمال کرده و مبالغ بخشوده شده را از محل دریافت جریمه از پرمصرف‌ها جبران کند. در ادامه دولت در مصوبه‌ای به وزارت نفت نیز اجازه داد تا از آن دسته از مشترکان گاز که مصرف خود را کم کرده‌اند، پول کمتری بگیرد. به همین دلیل گمانه‌های مجانی شدن آب برای کم‌درآمدها و فقرا هم تقویت شد. مسئله‌ای که وزیر نیرو آن را تأیید کرده بود. در کنار دوگانه برق و گاز رایگان، بحث بخشودگی 100درصدی آب‌بهای کم‌مصرف‌ها نیز نهایی شد که چیزی حدود 4میلیون مشترک کم‌مصرف آب در سراسر کشور را شامل خواهد شد.

ابلاغ مصوبه آب رایگان برای کم‌مصرف‌ها
دیروز معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیأت وزیران با هدف بهینه‌سازی مصرف آب و تشویق مشترکان کم‌مصرف خانگی را به وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور ابلاغ کرد. در این مصوبه که به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل138 قانون اساسی ابلاغ شده، آمده است: صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک‌سوم الگوی تعیین شده با تخفیف صددرصدی محاسبه شود. هیأت وزیران با تأکید بر اینکه آب‌بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییری نخواهد کرد، تصویب کرده است: مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، 6‌ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف آب اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای آب آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد، به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد. البته تخفیف مدنظر این مصوبه، صرفا شامل سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی است و واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردائم نظیر باغ، ویلاها و خانه‌باغ‌ها را مشمول نمی‌شود.

ابلاغ مصوبه گاز مجانی
دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه هیأت وزیران برای محاسبه گازبهای مشترکین کم‌مصرف را نیز ابلاغ کرد که براساس آن از ابتدای دی‌ماه۱۳۹۹ با تخفیف صددرصد محاسبه خواهد شد. در این مصوبه که به پیشنهاد وزارت نفت ابلاغ شده، آمده است: این حکم شامل گازبها و همه هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش‌افزوده و عوارض گازرسانی) است و صرفا سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه‌های عشایری را در برمی‌گیرد و گازبهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییری نخواهد کرد.
در مصوبه دولت، جدول الگوی کم‌مصرفی براساس معیار مترمکعب در ماه، به این شرح اعلام شده است: ۱- ایام سرد اقلیم‌های یک، ۲ و ۳ معادل‌ ۲۰۰مترمکعب و کمتر در ماه، ۲- ایام سرد اقلیم۴ معادل ۱۵۰مترمکعب و کمتر، ۳- ایام سرد اقلیم۵ معادل ۱۰۰مترمکعب و کمتر و ایام گرم و همه اقلیم‌ها (نیمه دوم فروردین تا نیمه اول آبان)، ۴۵مترمکعب و کمتر.

این خبر را به اشتراک بگذارید