• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11869
+
-

بدرود دن‌فابیو

بدرود دن‌فابیو

در یکی دو سال اخیر بسیاری از اسطوره‌های فوتبال خداحافظی کردند و چهره‌هایی مثل توتی، پیرلو، جرارد، لمپارد و... بر دل دوستداران فوتبال داغی بزرگ گذاشت و در پایان این فصل هم ستاره‌های دیگری مثل ژاوی، بوفون و... فوتبال را کنار می‌گذارند. اما شاید کناره‌گیری فابیو کاپلوی کبیر از فوتبال هم به همین اندازه دردناک باشد. کاپلو در 71سالگی اعلام کرده که در فصل آینده مربیگری نخواهد کرد و از این پس به‌عنوان کارشناس در کنار فوتبال حضور خواهد داشت. او اخیرا پیشنهاد تیم ملی ایتالیا را رد کرد و همچنین از سرمربیگری تیم چینی جیانگسو سانینگ هم کنار گذاشته شد. کاپلو که به‌عنوان بازیکن در تیم‌های اسپال، رم، یوونتوس و میلان بازی کرد و غیر از اولی در بقیه همین تیم‌ها هم افتخارات زیادی را به‌عنوان سرمربی به‌دست آورد. سابقه مربیگری او را در تیم‌های میلان(دو بار)، رئال مادرید (دو بار)، رم، یوونتوس، تیم‌ملی انگلیس، تیم‌ملی روسیه و جیانگسو سانینگ. اولین‌بار در سال1996 به رئال رفت و برخلاف علاقه‌اش به فوتبال دفاعی مجبور شد از 3مهاجم همزمان استفاده کند اما به‌خاطر این‌که از رائول در پست بال چپ استفاده می‌کرد و شوکر و میاتوویچ را به دروازه حریفان نزدیک‌تر می‌گذاشت محبوب هواداران نشد و با وجود قهرمانی در همان فصل از تیم کنار گذاشته شد اما دستاورد او جا انداختن بازیکنانی مثل سیدورف، روبرتو کارلوس، شوکر و میاتوویچ در ترکیب تیمی بود که بعدا قهرمان اروپا شد. او یک‌بار دیگر در سال2006 به رئال رفت و باز هم فقط یک فصل دوام آورد و در همان یک فصل رئال را بعد از چند سال ناکامی قهرمان لالیگا کرد در حالی که در نیم‌فصل 6امتیاز از بارسا عقب بودند. او ابتدا از رونالدو و بکام استفاده نمی‌کرد و با کاسانو هم از زمان آ.اس‌رم مشکل داشت. در نیم‌فصل دوم بکام در پست هافبک دفاعی به میدان رفت تا سی‌امین قهرمانی رئال در لالیگا به‌دست بیاید.
نظریه او این بود که فوتبال زیبا دیگر مرده است و نتیجه مهم‌تر از بازی زیباست. او با همین طرز فکر 15جام باشگاهی از جمله لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد. در جام‌جهانی2010 تیم‌ملی انگلیس را به مرحله‌حذفی برد اما این تیم به آلمان با نتیجه 4بریک باخت و حذف شد. در مقدماتی یورو2012 موفق نشد از پس بلغارستان، سوییس و مقدونیه بر نیامد تا انگلیس از صعود باز بماند. بلافاصله جانشین ادووکات شد و روسیه را به جام‌جهانی2014 برد. از ژوئن2017 به چین رفت و جیانگسو را بین 16تیم دوازدهم کرد تا در مارس2018 از این تیم اخراج شود. او دیگر مربیگری نخواهد کرد؛ حیف!
او یک کاتولیک است و دو بار در روز عبادت می‌کند. پدرش معلم بود و فوتبال هم بازی می‌کرد و دایی‌اش ماریو تورتول هم فوتبالیست بود. با لورا، عشق دوران نوجوانی‌اش ازدواج کرد و پسرش پیر فلیپو مدیر برنامه‌هایش شد. در سال2008 درگیر پرونده فرار مالیاتی بود. او یک عاشق هنر است و در سال‌های اخیر آثار هنری زیادی جمع‌آوری کرده است و کلکسیون او 10میلیون پوند ارزش دارد. هنرمند مورد علاقه‌اش واسیلی کاندینسک، نقاش روس و مبدع آثار مدرن انتزاعی است.
افتخارات کاپلو (غیر از جام‌های حذفی): سه قهرمانی سریA با یووه، یکی با رم و یکی هم با میلان به عنوان بازیکن. 4قهرمانی سری‌A به‌عنوان سرمربی با میلان به‌علاوه یک لیگ قهرمانان، یک‌بار قهرمانی سری‌A با آ.اس‌رم و دو بار با یووه که بعدا به‌خاطر تبانی باشگاه از این تیم پس گرفته شد و دو لالیگا هم با رئال مادرید.
او در حالی در 71سالگی خودش را بازنشسته کرده که هم‌اکنون مربیانی حتی با 84سال در حال کار هستند و افرادی نظیر آیور پاول تا 93سالگی مربیگری می‌کردند. الکس فرگوسن هم مثل کاپلو تا 71سالگی مربیگری کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :