• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11863
+
-

سوریه باز هم در شورای امنیت جنجال آفرید

رویداد
سوریه باز هم در شورای امنیت جنجال آفرید

جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع انسانی سوریه در ساعات پایانی روز دوشنبه در حالی به پایان رسید که تنش‌های لفظی میان نمایندگان آمریکا و روسیه تا حد قابل توجهی تشدید شده بود. این جلسه با سخنان استفان دیمیستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه آغاز شد. او ضمن تأکید بر ضرورت رسیدگی به پرونده استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما، از همه طرف‌ها خواست تا روشن شدن نتایج قطعی تحقیقات از هرگونه درگیری در داخل سوریه جلوگیری کنند. بعد از دیمیستورا، نوبت به نماینده روسیه رسید تا با لحنی تند، سخنان خود را علیه دو کشور غربی آغاز کند. واسیلی نبنزیا در این نشست گفت: انگلیس و آمریکا هر کاری برای باقی ماندن گروه‌های تروریستی در سوریه انجام می‌دهند چرا که از نظام بشار اسد تنفر داشته و به‌دنبال سقوط دولت در دمشق هستند. وی هشدار داد: کلاه سفیدها پیش از این هم درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی اخبار دروغ منتشر کرده بودند و تا زمان مشخص شدن تحقیقات بین‌المللی هیچ اقدامی نباید صورت بگیرد.

در مقابل، نماینده آمریکا بار دیگر روسیه را به حمایت از کشتار مردم سوریه متهم کرده و مدعی شد: جهان تا‌کنون در مقابل جنایت‌های نظام اسد سکوت کرده اما این بار آمریکا به استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی، فارغ از واکنش شورای امنیت، پاسخی محکم خواهد داد. نیکی هیلی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به مواضع مسکو در بحران‌های منطقه‌ای گفت: روسیه هیچ‌گاه دوست آمریکا نخواهد بود. سخنی که با واکنش نماینده روسیه روبه‌رو شد: ما هیچ‌گاه نخواسته‌ایم دوست شما و کشورهای غربی باشیم، بلکه صرفا به‌دنبال روابطی عادی بوده‌ایم.

بعد از نمایندگان آمریکا و روسیه، نوبت به بشار الجعفری رسید تا به نمایندگی از دولت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل سخن بگوید، اما دقایقی بعد از آغاز سخنان وی، نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه به نشانه اعتراض سالن شورای امنیت را ترک کردند. جعفری در بخشی از سخنان خود گفت: به عربستان، قطر و ترکیه به صراحت می‌گویم، شاخه‌های تروریستی شما در غوطه شرقی، یعنی جیش‌الاسلام، فیلق‌الرحمن و احرارالشام را با موفقیت شکست دادیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید