• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11833
+
-

حمله به سوریه، استراتژی پیش‌دستانه ترامپ

همزمان با حملات تازه اف‌بی‌آی به نزدیکان ترامپ، او برای جنگ با سوریه آماده می‌شود

گزارش
حمله به سوریه، استراتژی پیش‌دستانه ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه تمام تمرکز خود را روی تصمیم‌گیری برای حمله نظامی به سوریه گذاشته بود که حمله اف‌بی‌آی به منزل وکیل شخصی‌اش باعث شد تا او جبهه جنگ جدیدی علیه یکی از سازمان‌های امنیتی کشور خودش هم باز کند.

ترامپ، در ماجرای حمله شیمیایی در دوما در سوریه، بشار اسد را متهم کرد که این حمله را انجام داده و وعده داد پاسخ سنگینی به این رفتار بدهد و گزینه حمله نظامی را مطرح کرد. با وجود اینکه روسیه و سوریه انجام چنین حمله‌ای را محکوم کردند و آنها را صحنه‌سازی خوانده‌اند، ترامپ با این پیش‌فرض که حمله توسط ارتش سوریه انجام شده به کارش ادامه داد و به‌صورتی فعالانه با رهبران کشورهای متحد وارد مذاکره شد و دو بار با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرد. با این حال، وقتی که جلسه شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید در حال برگزاری بود، خبر حمله مأموران اف‌بی‌آی به منزل و دفتر مایکل کوهن وکیل معتمد و یکی از نزدیک‌ترین مردان او و جمع‌آوری اسناد و مدارک منتشر شد. به گزارش سی‌ان‌ان، درحالی‌که خبرنگاران در کاخ سفید، منتظر شنیدن صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره حمله احتمالی به سوریه بودند، ترامپ با زبان بسیار تند و با عصبانیت بسیار زیاد به رفتار اف‌بی‌آی حمله کرد و آن را «مایه ننگ» و «حمله‌ای به کشور» ما خواند. حمله به منزل و دفتر کار کوهن به درخواست رابرت مولر بازرس ویژه پرونده ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه انجام گرفته است. وکیل ترامپ درگیر پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن است که مدعی است با ترامپ رابطه داشته است. ترامپ که مدت‌هاست یکی از منتقدان سرسخت اف‌بی‌آی است، در واکنش به این کار، در اظهاراتی که در تاریخ معاصر آمریکا سابقه نداشته است، این سازمان دولتی را متهم کرد که به آمریکا حمله کرده است. البته در تاریخ معاصر، حمله به دفتر و منزل وکیل رئیس‌جمهور وقت آمریکا هم بی‌سابقه است و همین نشان از جدی بودن اوضاع دارد. این شرایط پیچیده داخلی، البته با حمله آمریکا به سوریه، زیر سایه قرار خواهد گرفت و ترامپ با این کار، دست‌کم می‌تواند برای مدتی فضای سنگین ایجاد شده علیه خودش در آمریکا را مهار کند.

«پاسخ شدید» به سوریه

مسئله تفتیش منزل و دفتر کار وکیل شخصی ترامپ، یکی از دو موضوع مهمی بود که رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آنها در جمع خبرنگاران صحبت کرد. در واقع، خبرنگاران برای شنیدن صحبت‌های ترامپ درباره واکنش به سوریه در کاخ سفید جمع شده بودند و او هم، چیزی که بسیاری در تحلیل‌هایشان به آن اشاره کرده بودند به خبرنگاران داد؛ احتمال حمله نظامی به سوریه. به گزارش بی‌بی‌سی، او به خبرنگاران گفت: «ما از نظر نظامی گزینه‌های زیادی داریم و به‌زودی درباره آنها تصمیم خواهیم گرفت.» او همچنین به این موضوع اشاره کرد که آمریکا نشانه‌های خوبی دارد که حمله شیمیایی را اسد انجام داده است. این تصمیم‌ قطعا در هماهنگی با فرانسه و بریتانیا گرفته خواهد شد؛ دفتر رئیس‌جمهور فرانسه گفته است اگر ثابت شود حمله شیمیایی کار دولت اسد بوده، پاسخ مناسبی به این کار داده خواهد شد و ترزا می نخست‌وزیر انگلیس هم به‌شدت حمله منتسب به ارتش اسد را محکوم کرده است.
در مقابل این حمله هماهنگ، ‌مخالف بزرگی همچون روسیه قرار دارد. دیروز کرملین اعلام کرد که پوتین رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل درباره رفتارهای تحریک‌آمیز غربی‌ها در سوریه هشدار داده. علاوه بر این، برخی رسانه‌ها نه‌تنها از آماده‌باش نیروهای نظامی روسیه در سوریه، که آماده باش رزمی یگان دفاع هوایی این کشور در دریای سیاه خبر دادند. با وجود این شرایط، میخاییل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز اعلام کرد که احتمال تقابل نظامی روسیه و آمریکا در سوریه وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید