• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118620
+
-

روحانی با تقدیر از مردم به‌خاطر موفقیت در طرح آذرماه کرونا خواستار شد

یلدای آنلاین

دولت
یلدای آنلاین


 موج سینوسی ۱۰ماه گذشته کرونا یک‌بار دیگر پس از طرح ویژه آذرماه با خطر اجتماعات شب یلدای مردم مواجه شده است. بیم و امید رئیس دولت در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا با هم بود. هم از مراقبت‌های مردم در ۳هفته طرح ویژه کرونا و کاهش فوتی‌ها از مرز ۵۰۰نفر به کانال ۲۰۰نفر قدردانی شد و هم دورهمی‌های آخرین شب پاییزی امسال محل نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا بود. حسن روحانی در جلسه ستاد با اشاره به اینکه روند بیماری در اکثریت قاطع استان‌ها به‌جز موارد محدودی کاهشی و بسیار امیدوارکننده است، گفت: در گزارش امروز فقط 12شهرستان وضعیت قرمز دارند، بقیه یا نارنجی یا زرد هستند.
روحانی در توصیه مهم خود به مردم در فاصله یک‌هفته مانده به شب یلدا تأکید کرد: «خواهش می‌کنم برای شب یلدا مردم مراقبت کنند. این شب یلدا را به‌صورت سایبری در فضای مجازی و الکترونیکی برقرار کنند، بدون اینکه همدیگر را از نزدیک ببینند. پس مراسم امسال را به این صورت انجام دهیم که هم به یاد شب یلدا باشیم و هم حال همدیگر را بپرسیم منتها نه حضوری، بلکه غیرحضوری این کار انجام بگیرد.»

افزایش سرایت در زمستان
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی خطاب به مردم توضیح داد: «اگر دورهمی خانوادگی باشد، چند خانواده 15 الی 20نفره در یک فضای کوچک در بسته اجتماع می‌کنند، این اجتماع، اجتماع 5دقیقه‌ای نیست که احوال هم را بپرسند، گاهی 2ساعت طول می‌کشد و این کار را خیلی سخت می‌کند. یک نفر مبتلای بی‌علامت، ممکن است 20، 30نفر را آلوده و مبتلا کند و برای آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند یا سن و سال‌شان بالاست، حتی خطر جانی ایجاد کند و 2هفته بعد از شب یلدا شاهد یک موج جدید و خدای ناکرده موج مرگ‌ومیر شویم.» 

از اول نه تردید کردیم، نه تعلل
بخشی از اظهارات روز شنبه رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا نیز انتقاد از کسانی بود که برنامه‌های دولت در مقابله با کرونا را تخطئه می‌کنند. او با بیان اینکه خیلی‌ها خواستند مردم را ناامید و مأیوس و در آنها تردید ایجاد کنند، تصریح کرد: «از آغاز این بیماری، یعنی روز آخر بهمن، نه تردید کردیم، نه تعلل و نه در پذیرش حادثه دچار تردید شدیم؛ به محض اینکه چهارشنبه 30بهمن وزیر بهداشت و درمان در دولت اعلام کرد و متوجه شدیم، همانجا گفتم که بلافاصله به مردم اطلاع دهید؛ با اینکه تقریبا شب انتخابات بود و کار برای ما سخت بود و شرایط آسانی نبود که مردم این مسئله را بدانند. بنابراین ما حادثه را پذیرفتیم و قبول کردیم و این اصل است؛ درحالی‌که برخی از کشورها منکر آن بودند.»
روحانی با اشاره به تکذیب‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های نخست گسترش بیماری افزود: «می‌گفتند اصلا خبری نیست، شما دیدید در کشور بزرگی مثل آمریکا آن آقایی که رئیس‌جمهور بود چند هفته ادعا می‌کرد که اصلا خبری نیست، اصلا چیزی نشده است، یک عطسه و سرماخوردگی است و نیاز به چیزی نیست. انکارکردن، بالاترین سنگ‌اندازی در مسیر حرکت در روز اول است.»

 مکث
واکسن‌‌های وارداتی برای کادر درمان و افراد پرریسک


رئیس‌جمهور در تکمیل خبر روز چهارشنبه هفته گذشته مبنی بر واردات واکسن کرونا گفت: «من در اینجا باز هم تأکید می‌کنم که برای واکسن هر اقدامی که لازم بوده انجام گرفته و انجام خواهد گرفت. برای ساخت واکسن در داخل همه تلاش‌ها انجام می‌شود و دولت آماده است هر کمکی را نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد تا به واکسن برسیم. برای خرید واکسن با توجه به اینکه هنوز WHO واکسنی را رسما تأیید نکرده ولو واکسن‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مؤثر می‌داند، دستور دادم این واکسن‌ها خریداری شود. بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی نداریم و این واکسن‌ها را وارد می‌کنیم تا آنهایی که جزو کادر درمان و افراد پرریسک هستند، از این واکسن‌ها استفاده کنند تا بعدا شرایط بهتری فراهم شود و واکسن‌های بیشتری در اختیار قرار گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید