• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118433
+
-

نیمکت‌های سوخته

صدام از هیچ جنایتی دریغ نکرد

روانکاوی معاصر
نیمکت‌های سوخته


 جمال رهنمایی  

در جریان حملات هوایی عراق به شهر‎‌‎های ایران در سال1365 ده‌ها مدرسه در شهر‎‌‎های مختلف ایران مورد حمله قرار گرفت و هزاران دانش‌آموز ایرانی در کلاس‎‌‎های درس کشته شدند. کتاب دوجلدی «نیمکت‌‎‌های سوخته» به شرح‌ حال این حملات و مصاحبه با بازماندگان قربانیان این حملات پرداخته است. این اقدام صدام حسین مخالف همه موازین پذیرفته‌شده بین‎‌‎المللی و کنوانسیون‎‌‎های ژنو بود، اما با چشم‎‌‎پوشی سازمان‎‌‎های بین‎‌‎المللی و در موافقت با اجبار ایران به پذیرفتن آتش‌بس، توافق نانوشته‎‌‎ای در سطح بین‎‌‎المللی علیه ایران صورت گرفته بود.
کنوانسیون ژنو به‌صراحت، حمله به غیرنظامیان، اسیران و مراکز آموزشی را ممنوع دانسته بود و براساس قواعد «مرتن کلواس» جنگ نباید از قواعد مربوط به سنت‎‌‎ها و آداب و رسوم، وجدان و انسانیت عدول کند، اما صدام حسین با نادیده‌گرفتن این قواعد بین‎‌‎المللی علیه مردم خودش، مردم ایران و همسایگان خود، از هر شیوه‎‌‎ای برای پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی‌اش استفاده کرد. او از سوی مطبوعات مشهور جهان، یکی از بزرگ‎‌‎ترین دیکتاتورهای قرن بیستم و بی‎‌‎رحم‎‌‎ترین حاکم خودکامه قرن معاصر نام گرفت. کشتار مردم حلبچه، قتل‌عام مردم دجیل که یکی از اهالی آن قصد ترور صدام حسین را داشت و نسل‌کشی شیعیان جنوب عراق جزو معروف‌ترین جنایات او علیه مردم کشور خودش بود.
حکومت ژنرال‎‌‎ها، به‎‌‎خصوص در خاورمیانه و همچنین سایر نقاط جهان سرنوشت مشابهی با سرنوشت این مارشال عراقی دارد. ادبیات و منطق تفکر نظامی با مفاهیم اجبار، سرکوب و کنترل در‌هم آمیخته است و همواره در عرصه‎‌‎های تصمیم، ژنرال‎‌‎ها به همین شیوه‎‌‎ها رفتار کرده‎‌‎اند. به همین دلایل تاریخی و تجربی، در قوانین اساسی کشور‎‌‎ها عمدتا و به‌صراحت نظامیان از دخالت در سیاست و مدیریت کلان کشور منع شده‎‌‎اند و حتی اظهارنظر سیاسی از سوی آنان جرم تلقی می‎‌‎شود.
سال‎‌‎های آخر جنگ که عرصه بر صدام حسین تنگ شده بود، او از هیچ اقدامی علیه مردم خودش، مردم ایران و همسایگان عراق فروگذار نکرد. شیوه رفتار این ژنرال عراقی یکی از برجسته‎‌‎ترین نمونه‎‌‎های اسفبار حضور ژنرال‎‌‎ها در سیاست است. ژنرال‎‌‎ها برای مقاومت در برابر دشمن خارجی و استفاده از روحیات تهاجمی خود برای دفاع از کیان کشور، پرونده‎‌‎های درخشانی دارند، اما در راهروهای سیاست چیزی جز جنگ‎‌‎طلبی، زیاده‌خواهی و سرکوب به‌جا نگذاشته‎‌‎اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید