• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118360
+
-

راه؛ مهم‌ترین عامل توسعه روستایی

مجید ضرابی، کارشناس توسعه روستایی با بیان اینکه در بحث توسعه‌ روستاها، آب و راه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، می‌گوید: وجود آب در روستاها موجب رونق کشاورزی، تولید ثروت، آبادانی و ممانعت از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود. وجود راه و جاده کارآمد نیز موجب ارتباط با شهر، ورود تکنولوژی و برخورداری از امکانات برای رفع محرومیت خواهد شد.
به گزارش همشهری، او اضافه می‌کند: توسعه شبکه‌ ارتباطی و راه‌های مواصلاتی به روستاها یکی از اساسی‌ترین نیازمندی‌ها برای بهبود حیات روستاییان است. در بررسی توسعه‌یافتگی روستاها، روستاهایی که نزدیک به شهرها بوده یا کنار جاده‌ها واقع شده‌اند، تنها به‌دلیل وجود راه‌های ارتباطی با شهرها، توسعه یافته‌اند و روستاهای دورافتاده که همیشه مردمانشان از محرومیت رنج برده‌اند، به‌دلیل ناموجود بودن شبکه‌ راه، یا نامناسب بودن آن از چرخه‌ برخورداری از امکانات عمومی حذف شده‌اند.
به‌گفته این کارشناس، جغرافیای ایران از حیث کوهستانی‌بودن، پراکندگی روستاها در مسیرهای صعب‌العبور و نبود شبکه‌ مناسب راه‌های ارتباطی روستایی، عموما هر سال با بروز وقایعی مثل سیل، زلزله، بارش برف و ریزش کوه‌ها با بحران مواجه می‌شود. در برخی از مناطق آذربایجان و چهارمحال و بختیاری، بسیاری از روستاهای دورافتاده در فصل بارش برف، به‌دلیل بسته‌بودن راه، ارتباطشان با شهرها قطع می‌شود. این موضوع از جنبه‌ بهداشت، سلامت، آموزش، معیشت و تهیه‌ اقلام مصرفی، روستاییان را دچار مشکل می‌کند. علاوه بر این، رفت‌وآمد پزشک یا معلمان غیربومی به این مناطق را مختل می‌کند. طبق اخبار و گزارش‌های منتشرشده، هرساله ده‌ها نفر به‌دلیل بیماری یا آسیب‌دیدگی در روستاها و بسته‌بودن راه‌ها و ناممکن بودن اعزام افراد به مراکز درمانی، جان خود را از دست داده‌اند.
ضرابی معتقد است روستاییان سهم بسیار ناچیزی از بودجه عمومی، امکانات و خدمات دولتی و هر آنچه از محل درآمدهای دولت باید صرف تک‌تک افراد ساکن در کشور شود را دارند و می‌گوید: اجراشدن طرح‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی از این مناطق، موجب رفع تبعیض و زیست نابرابر روستانشینان و شهرنشینان می‌شود و امکان برخورداری روستاییان از بودجه و امکانات عمومی را فراهم می‌کند. همین طرح‌ها باعث تجدید حیات اقتصادی و اجتماعی، تولید ثروت از طریق رونق کشاورزی و افزایش تولیدات روستایی اعم از محصولات کشاورزی، تولیدات دامی و صنایع‌دستی خواهد شد. همچنین امکان صنعتی‌کردن کشاورزی و دامداری را فراهم، مسکن‌های فرسوده و خطرآفرین روستایی را نوسازی و امکانات عمومی مانند شبکه‌های آبرسانی، برق، گاز و شبکه‌های ارتباطی مثل راه و مخابرات را ایجاد می‌کند که درنهایت مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها و برهم خوردن تعادل زیست اجتماعی در روستا و شهر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید