• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118197
+
-

همراهی اهالی با مسئولان شهری نتیجه داد

گره دسترسی به بلورسازی باز شد

گره دسترسی به بلورسازی باز شد

ابوذر چهل امیرانی

 پس از ساخت بزرگراه جوانه (شهید چراغی فعلی)، بخش جنوبی محله بلورسازی که به محله ۸ شهرت دارد، از منطقه ۱۶ جدا و به منطقه ۱۷ الحاق شد. این بخش از منطقه از کمترین امکانات رفاهی محروم است، اما دسترسی سخت اهالی به این محله از خیابان زمزم، از مشکلات عمده‌ای است که آنها را به دردسر انداخته است. شهروندانی که قصد دسترسی به این محله را از غرب منطقه دارند، باید از کنار پل قلعه مرغی‌ تردد کنند که عرض کم، نبود روشنایی و از همه مهم‌تر قرارگیری ساختمان حسینیه ثارالله و بخشی از مرکز سلامت جامع شهری مهرگان در مسیر رفت‌وآمد خودروها، آنها را با دردسرهای زیادی روبه‌رو کرده است. به همین دلیل مسئولان شهری برای حل این معضل دست به کار شده و توانستند با همکاری مسئولان حسینیه و وزارت بهداشت، راه را برای‌ تردد آسان اهالی باز کنند.

الحق که‌ تردد در خیابان کم‌عرض و بی‌نامی که از کنار پل قلعه‌مرغی به محله بلورسازی راه دارد، دشوار است. این مسیر در کنار کم‌عرض بودن، به دلیل نبود روشنایی و تردد خودروها، شبیه رانندگی یا پیاده‌روی در راهی است که هر لحظه امکان دارد جانتان را به خطر بیندازد. نزدیک محله که می‌شویم، ساختمانی جلو راه‌مان سبز می‌شود که گلوی همین راه باریک را هم گرفته است؛ ساختمانی که بخشی از شبستان حسینیه ثارالله است و سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد.


منصور روشنی/ یکی از اعضای هیأت امنای حسینیه ثارالله

«منصور روشنی» یکی از اعضای هیأت امنای حسینیه ثارالله، می‌گوید: «سال ۱۳۴۷ هیأتی با بچه‌های محل راه انداختیم و قبل از انقلاب، هرهفته در خانه یک نفر جمع می‌شدیم و عزاداری می‌کردیم. ماه محرم هم، در کنار بوستان گلزار چادر می‌زدیم و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردیم.» وی با یادآوری خاطرات، به خرید قطعه زمینی ۱۴۸ مترمربعی در ضلع شمالی محله بلورسازی اشاره می‌کند و می‌گوید: «سال ۱۳۵۷ این حسینیه را ساختیم. پایگاه بسیج «پیروان امام» در همین‌جا شکل گرفت و کم‌کم به محلی برای حضور تعداد زیادی از اهالی برای قرآن‌خوانی، ادعیه‌خوانی و برگزاری مراسم عزا در ماه محرم تبدیل شد. این حسینیه برای قوم خاصی نیست و از همه قوم‌ها برای شرکت در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند. تا قبل از شیوع ویروس کرونا سه‌شنبه‌ها مراسم نوحه‌خوانی و پنجشنبه‌ها هم مراسم قرآن‌خوانی داشتیم.»
وی با اشاره به قرارگیری بخشی از حسینیه ثارالله در مسیر تردد خودروها و مشکلاتی که مردم در این بخش داشتند، می‌گوید: «قبل از اینکه پل قلعه‌مرغی ساخته شود مشکلی در تردد خودروها وجود نداشت، اما پس از آن راه کم‌عرض شد و بخشی از حسینیه هم در این معبر قرار گرفت. به همین دلیل راننده‌ها باید با احتیاط بیشتری‌ تردد می‌کردند و ممکن بود افراد ناآشنا با ساختمان حسینیه برخورد کنند. چون با مشکل اهالی و راننده‌ها آشنا بودیم وقتی مسئولان شهرداری پیشنهاد بازگشایی مسیر را دارند با جان و دل قبول کردیم. در حال حاضر هم بخشی از حسینیه که در معبر قرار داشت تخریب شده است و وسایل را به کانکسی که شهرداری در حیاط مرکز سلامت جامع شهری مهرگان قرار داده، منتقل کرده‌ایم. آنها قول داده‌اند تا سال بعد در همین بخش از مرکز بهداشت، حسینیه‌ای ۲۰۰ مترمربعی بسازند و به ما تحویل دهند.»


علی ایمانی/ ساکن محله بلورسازی

ترس اهالی از تردد در مسیری خطرناک
«علی ایمانی» از ساکنان محله بلورسازی، می‌گوید: «محله بلورسازی ۲ ورودی دارد. ورودی اصلی در بزرگراه شهید چراغی است و ورودی بعدی که در ضلع شمالی محله قرار دارد، محل‌ تردد افرادی است که از غرب و خیابان زمزم قصد ورود به محله را دارند. برای استفاده از این ورودی، راننده‌ها باید از مسیری پیچ درپیچ و کم‌عرض استفاده کنند که زیر پل قلعه‌مرغی قرار دارد. در بخشی از این خیابان هم ساختمان حسینیه ثارالله وجود داشت که باعث می‌شد راننده‌ها دید کافی به مسیر نداشته باشند. گاهی اوقات هم اراذل و اوباش و سارقان پشت ساختمان کمین می‌کردند و بارها زورگیری در اینجا اتفاق افتاده بود. خوشبختانه با بهسازی بخشی از حسینیه راه هموار شده و با تأمین روشنایی، دیگر شاهد این معضلات نخواهیم بود.»


پرویز شفق‌گلستان/ ساکن محله بلورسازی

مشکلات این راه تمام شدنی نیست!
«پرویز شفق‌گلستان» به‌ تردد زیاد هم‌محله‌ای‌هایش از این خیابان اشاره می‌کند و می‌گوید: «بعد از ساخت ایستگاه مترو زمزم، اهالی از این خیابان کم‌عرض زیاد تردد می‌کنند، چراکه مسیری میانبر برای رسیدن به ایستگاه مترو است. به دلیل دید کم و قرارگیری بخشی از حسینیه ثارالله و مرکز سلامت جامع شهری مهرگان در عرض خیابان، همیشه شاهد بروز مشکلاتی از قبیل زورگیری در این بخش بودیم که خوشبختانه با همکاری مسئولان شهرداری، وزارت بهداشت و اعضای هیأت امنای حسینیه ثارالله، بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.» او اما به زمینی وسیع در این خیابان اشاره می‌کند که بر مشکلات اهالی افزوده است و می‌گوید: «این زمین، روزگاری محوطه یک مجتمع مسکونی بود که پس از تخلیه مجتمع به حال خود رها شده است. به همین خاطر، گاهی اوقات سارقان و اراذل و اوباش در این زمین مخفی می‌شوند و اموال مردم را به سرقت می‌برند. نگهبان مجتمع هم چند قلاده سگ دارد که چند بار اهالی را گاز گرفته‌اند. بهتر است مسئولان شهری برای ساماندهی این زمین هم چاره‌ای بیندیشند.»


سعیدالله توکلی‌زاده/ ساکن محله بلورسازی

رسیدگی به بلورسازی آغاز شده
«این محله به جزیره معروف است و باید کارهای عمرانی زیادی در آن انجام شود.» این جمله را «سعیدالله توکلی‌زاده» یکی از ساکنان محله بلورسازی بر زبان می‌آورد و ادامه می‌دهد: «زمین این محله شبیه سه‌ضلعی است که بین بزرگراه‌های شهید چراغی، شهید نواب و خیابان زمزم قرار گرفته است. با اینکه کمبودهای زیادی دارد، اما مهم‌ترین مشکل آن دسترسی‌های نامناسب است که خوشبختانه یکی از ورودی‌های مشکل‌ساز آن در حال ساماندهی است. با بازگشایی مسیر در زیر پل قلعه‌مرغی، راه برای‌ تردد آسان اهالی باز می‌شود و از این موضوع خوشحالیم. شنیده‌ام قرار است در همین محدوده مسیر دوچرخه‌سواری هم ساخته شود که اتفاق خوشایندی است و امیدواریم چنین برنامه‌هایی در این محله مثل محله‌های دیگر اجرا شود. با این اقدام‌ها، اهالی به ماندن در محله ترغیب می‌شوند و از اینجا مهاجرت نمی‌کنند.»


داود لطفی/ شهردار منطقه17

دسترسی‌ها آسان می‌شود
شهردار منطقه ۱۷، با اشاره به اینکه از دهه۷۰ با ساخت پل روگذر خیابان قلعه‌مرغی، دسترسی اهالی از محدوده خیابان زمزم به محله هشتم فقط از کنارگذر جنوبی این پل میسر بود، می‌گوید: «این کنارگذر با وجودی که از ورودی‌های بسیار مهم است، کمتر از ۲ و نیم‌متر عرض دارد.»
«داود لطفی» با اعلام اینکه بلورسازی از محله‌های کم‌برخوردار منطقه ۱۷ است که در ناحیه ۳ قرار گرفته، ادامه می‌دهد: «برای تعریض ورودی این محله؛ یعنی کنارگذر پل شهیدان حسنی، تخریب یک مرکز بهداشتی (مهرگان) و یک حسینیه (ثارالله) لازم بود. ضمن اینکه قرارگیری بخشی از ساختمان مرکز بهداشت مهرگان در این محدوده عملاً تردد خودروهای سنگین و امدادرسان را با مشکل مواجه و ساختمان حسینیه ثارالله هم به‌طور کلی موانعی برای سهولت‌ تردد ایجاد کرده بود.»
وی می‌گوید: «با توافق شهرداری و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران مقرر شد برای جلوگیری از ایجاد وقفه در روند خدمت‌رسانی به اهالی منطقه، فعالیت‌های مرکز بهداشت مهرگان در ساختمان جدیدی انجام شود. همچنین مقرر شد در محوطه باقیمانده از اجرای طرح عقب‌نشینی، ساختمانی با مشخصات فنی مناسب به‌عنوان مرکز بهداشت و ساختمانی به وسعت ۲۰۰مترمربع به‌عنوان حسینیه ثارالله ساخته و تحویل متولیان مربوطه شود.»
شهردار منطقه ۱۷ با بیان اینکه با تخریب این ساختمان‌ها عرض گذر به حدود ۸‌متر می‌رسد، اضافه می‌کند: «با توجه به طراحی صورت گرفته مقرر شد برای سهولت دسترسی سواره و ایجاد مسیر ایمن برای عابران و دوچرخه‌سواران، معبری سواره‌رو به عرض ۶‌متر و معبری پیاده‌رو به عرض ۲متر در ضلع جنوبی کنارگذر پل و معبری ایمن برای دوچرخه‌سواران در ضلع شمالی پل ایجاد شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :