• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117634
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wp8P
+
-

مجوزی برای توانمندسازی زنان صیاد

مدیر‌کل شیلات هرمزگان: به جز صدور 15مجوز صید در جزیره هنگام، در هر منطقه‌ای که مجوز صادر شود، زنان هم می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند

با مسئول
مجوزی برای توانمندسازی زنان صیاد

بخش زیادی از فعالان حوزه صید و صیادی جزایر استان هرمزگان چه زنان و چه مردان فاقد مجوز کار هستند با ورود به جمع تعاونی‌ها فعالیت‌شان را ادامه می‌دهند اما نبود مجوز آنها را در بهره‌مندی از مزایای قانونی این شغل محروم کرده است. در این میان البته زنان جزایر استان تاکنون شانسی برای کسب این مجوزها نداشتند اما در سفر اخیر استاندار هرمزگان به جزیره هنگام و در پاسخ به درخواست شماری از بانوان صیاد «فریدون همتی» قول صدور مجوز صید را به آنها داد. از همان روز فرماندار شهرستان قشم موضوع صدور مجوز برای بانوان صیاد را در دستور کار قرار داد و به تأیید شیلات استان قرار است به‌زودی 15مجوز صید برای زنان صادر شود. مجوزی که البته مشروط به صید با تناژ تعیین شده و البته شناور استاندارد خواهد بود.
مدیر‌کل شیلات هرمزگان از در جریان بودن روند صدور مجوز صید به بانوان خبر داد و به همشهری گفت: این مجوزها به بانوان جزیره هنگام که پیشنه صیادی داشته‌اند اختصاص یافته و در آینده‌ای نزدیک و بعد از تشکیل پرونده و طی مراحل اداری به آنها واگذار خواهد شد.
عبدالرسول دریایی، درباره شروط دریافت این مجوز مثل دارا بودن قایق‌های استاندارد و یا صید با تناژ تعیین شده بیان کرد: شیلات استان هرمزگان با هدف ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صید و صیادی همواره حامی فعالان این حوزه به‌ویژه بانوانی است که داری پیشینه صیادی هستند. بسیاری از مالکان شناورهای صیادی جزایر استان هم همین خانم‌های صیاد هستند که شناورهای مورد استفاده آنها از نظر اداره بنادر و دریانوردی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مشخصات مورد تأیید برای صدور مجوز اعلام می‌شود.
دریایی درباره اختصاص این مجوزها به زنان صیاد دیگر جزایر استان گفت: به هر منطقه‌ای که مجوز صید تخصیص پیدا کند بانوان هم می‌توانند مشارکت داشته باشند. در جزیره هرمز صدور مجوز برای مردان و زنان صورت گرفت و دیگر جزایر هم درصورت برخورداری مشمول همین شرایط خواهند بود.
عبداللطیف گورانی، بخشدار شهاب شهرستان قشم با بیان اینکه صدور این مجوزها برای بانوان جزیره به توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه منجر خواهد شد،افزود: براساس آیین‌نامه جدید شیلات، هر مجوز صید برای دو نفر صادر می‌شود که به این ترتیب 30نفر از بانوان جزیره هنگام با داشتن این مجوزها در حوزه صید فعالیت خواهند کرد. گورانی تأکید کرد: این مجوزها با اولویت بانوان سرپرست خانوار و کسانی است که دارای شناور صیادی هستند و به‌طور مستمر در حرفه صیادی فعالیت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید