• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11758
+
-

نرخ بیکاری زمستان ١٣٩٦ به 12/1 درصد رسید

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری زمستان سال گذشته را ۱۲.۱‌درصد اعلام کرد. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٥)، ۰.۸درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته (پاییز١٣٩٦)، ٠.٤درصد کاهش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد ۱۲.۱‌درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٥)، ٠.٤درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته (پاییز ١٣٩٦) ٠.٢درصد افزایش داشته است. درزمستان‌١٣٩٦، ٣٩,٧درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٥)، ٠.٨‌درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته (پاییز١٣٩٦)، ٠.٤درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ٢٩- ١٥ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۵.۲درصد از جمعیت فعال ٢٩- ١٥ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییـرات نرخ بیکاری جوانان ٢٩-١٥‌ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۰.۳درصد کاهش و نسبت به فصل قبل٠.٢درصد افزایش پیدا کرده است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٦، ١١,٥درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۶.۴درصد از شاغلین ١٥‌ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد بخش خدمات با ۵۲.۱درصد بیشترین سهم اشتغال را به‌خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢.٦درصد و کشاورزی با ١٥.٣درصد قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :