• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117546
+
-

خبرهای کوتاه/ محیط‌بان همدانی آزاد می‌شود

فرمانده یگان محیط زیست از تامین وثیقه 5 میلیارد تومانی محیط‌بان سعید مومیوند خبر داد و گفت: پس از نقض حکم اعدام و تعیین قرار وثیقه او امروز از زندان آزاد می‌شود. جمشید محبت‌خانی به مهر گفت: بعد از بررسی مجدد پرونده از سوی دادگاه قرار شد تا محیط‌بان با قرار وثیقه 5 میلیارد تومانی آزاد شود که این مبلغ با کمک خانواده و برداشت ۲۶۰ میلیون تومان از صندوق ملی محیط‌زیست تأمین شد و محیط بان همدانی از زندان آزاد می‌شود. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در حال حاضر دادگاه بر روی خطا یا غیرعمد بودن این حادثه حکم خواهد داد که شامل دیه می‌شود. محیط‌بان سعید مومیوند در جریان گشت و کنترل منطقه حفاظت شده «نشر» استان همدان در سال ۹۵ خودروی افراد مسلح در این منطقه را متوقف کرد که یکی از 3 سرنشین مسلح خودرو فرار کرد و محیط‌بان پس از اخطار فراوان به قصد شلیک هوایی اقدام به تیراندازی کرد و با توجه به ناهموار بودن زمین و شرایط منطقه، تیر ناخواسته به فرد مسلح اصابت و او را مصدوم کرد. فرد مصدوم پس از گذراندن ۱۷ روز در کما، جان خود را از دست داد و رای قصاص محیط بان پس از دو سال صادر شد. این حکم از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست مورد اعتراض قرار گرفت و حکم اعدام در دیوان عالی کشور نقض شد.

 چالش کشاورزان چابهار با فرسایش خاک
رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد: فرسایش خندقی خاک یا به زبان محلی «گرگروها» یکی از چالش‌های اساسی کشاورزان و روستاییان شهرستان‌های چابهار و دشتیاری است که اگر با این پدیده مقابله نشود، منجر به مهاجرت و جابه‌جایی سکونتگاه‌های روستایی می‌شود. به گزارش سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور در نشست مجازی همکاری مشترک با رئیس سازمان بنیاد مسکن مقابله با این پدیده را با آبخیزداری ممکن دانست و گفت: اقدامات آبخیزداری سبب شده است بسیاری از ساکنان روستاها که بر اثر خشکسالی و بی‌آبی مهاجرت کرده بودند با احیای قنات‌ها و چشمه‌سارها دوباره به سکونتگاه اصلی خود برگردند. به گزارش سازمان جنگل‌ها، او افزود: معیشت و زندگی عمده روستاییان به شرایط آب و خاک و دامداری و کشاورزی وابسته است و اگر این معیشت در معرض تهدیدات قرار بگیرد، سکونت روستاییان پایدار نخواهد ماند.

 اثر تأخیر بارش‌ها بر تالاب‌های کشور
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درباره آخرین وضعیت تالاب‌ها با توجه به بارش‌های اخیر کشور گفت: میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته تأخیر داشته است؛ هرچند که در هفته‌های گذشته بارش‌های خوب در کشور داشتیم، اما نسبت به سال گذشته روند بارش همزمان با تأخیر اتفاق افتاده است و ممکن است نسبت به سال گذشته میزان آب تالاب‌ها کاهش یابد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی ارواحی اعلام کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و بهره‌برداری از منابع آب مخصوصا در بخش کشاورزی متناسب با ظرفیت و توان آبی تعریف نمی‌شود. این موضوع سبب می‌شود که تالاب‌ها ازجمله تالاب بختگان و پریشان با مشکل مواجه شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید