• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11737
+
-

پایان ماموریت نجفی

شورا
پایان ماموریت نجفی

محمود مولایی|خبرنگار:

سرانجام با استعفای محمدعلی نجفی از تصدی پست شهردار تهران موافقت و سمیع‌الله حسینی‌مکارم به‌عنوان سرپرست انتخاب شد. نجفی که اسفند سال گذشته از سمت خود استعفا داده بود، بنا به مخالفت اکثریت اعضای شورا تا صبح دیروز در این سمت فعالیت می‌کرد. اما در ابتدای جلسه علنی دیروز شورا خداکرمی، نظری، الویری، آروین و میرلوحی پیشنهاد کردند که بررسی استعفای دوم نجفی و همچنین تعیین سرپرست به روز یکشنبه 26فروردین به رأی گذاشته شود که با 14رأی مخالف و 7رأی موافق به تصویب نرسید. بدین‌ترتیب، موضوع استعفای شهردار توسط اعضا به رأی گذاشته شد و در نهایت با 15رأی موافق، 5رأی مخالف و یک رأی سفید ماموریت نجفی در شهرداری به پایان رسید.

نجفی در این هنگام در صحن شورا حضور نداشت و پس از آن ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا با یادآوری قانون در مورد انتخاب شهردار گفت: «شهردار باید یکی از کارکنان شهرداری باشد، کارکنان یعنی کسی که در شهرداری کار‌ می‌کند و مهم نیست که استخدام جای دیگری بوده و مأمور به خدمت در شهرداری باشد. بین این دو فرقی نیست.»

در این لحظه اعضا پیشنهادهای خود را برای سرپرستی شهرداری تهران تا انتخاب شهردار جدید ارائه کردند و سمیع‌الله مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و محمد حقانی، عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم تهران به‌عنوان نامزدهای سرپرستی معرفی شدند. بعد از رای‌گیری، حسینی‌مکارم  با14رأی از 21رای ماخوذه به‌عنوان سرپرست انتخاب شد. مهدی حقانی 2رأی آورد و 5رأی ماخوذه نیز ممتنع بود.

حسینی‌مکارم اما زودتر از حد تصور خودش را به ساختمان بهشت رساند تا محسن هاشمی، رئیس شورا به شوخی عنوان کند: «آقای مکارم کجا بودید که به این سرعت رسیدید؟» حسینی‌مکارم با حضور در صحن شورا حکم سرپرستی خود را از رئیس شورا دریافت کرد و در شرایطی که احمد مسجدجامعی، به‌عنوان نخستین منتقد سرپرست جدید شهرداری معتقد است:«حسینی‌مکارم گزینه خوبی برای سرپرستی شهرداری نیست.» سرپرست جدید تأکید کرد: «امیدوارم همان برنامه‌هایی که دکتر نجفی سرلوحه کار خود قرار دادند را دنبال کنیم. چرا که این برنامه‌ها در راستای شفاف‌سازی انضباط مالی تمرکز بر اجرای قانون و مبارزه با فساد بود.»

حسینی‌مکارم البته در شروع صحبت‌های خود گفت:‌ «از حسن اعتماد اعضای شورای اسلامی شهر تشکر می‌کنم و امیدوارم با همدلی و با اخذ نظر و مشاوره دوستان این دوران‌گذار تا تعیین شهردار جدید را به خوبی پیش ببریم. مجموعه فعالیت‌های ما برای شهروندان باید شهری قابل زیست و شاد را فراهم کند، تا زحمات دکتر نجفی و زیرساخت‌هایی که پایه‌گذاری کرد از بین نرود.»

هاشمی: با سرعت شهردار بعدی را انتخاب می‌کنیم

محسن هاشمی، رئیس شورا بعد از پایان موضوع انتخاب سرپرست شهرداری از جلسات هم‌اندیشی با شاخص‌های لازم برای انتخاب شهردار جدید خبر داد. هاشمی با بیان اینکه نظر شخص نجفی هم انتخاب حسینی‌مکارم به‌عنوان سرپرست شهرداری است، گفت: «از اعضا می‌خواهم نامزدهای پیشنهادی خود را معرفی کنند تا در جلسات هم‌اندیشی و در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود.»زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز تأکید کرد: «با استعفای مجدد دکتر نجفی تعلقات او نسبت به شهرداری انقطاع پیدا کرده و از همکاران می‌خواهم با توجه به اینکه ما نمایندگان شهروندان هستیم، در محدودترین زمان ممکن تکلیف شهرداری تهران را مشخص کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.»

   واکنش اعضای شورا به اظهارات دادستانی

دیروز برخی اعضای شورای شهر نسبت به اظهارات دادستان تهران واکنش نشان دادند. محمدجواد حق‌شناس، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این رابطه گفت:‌ «این موضوع مصداق کامل عدول مصرح از تفکیک قوا بود و دخالت ناروا در اختیارات شورای شهر تهران محسوب می‌شد. اصل ۵۷ قانون اساسی به قوای حاکم اشاره می‌کند که در این اصل بر تفکیک قوا تأکید مشخصی وجود دارد.» او با بیان اینکه شاید بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تفکیک قوا نتیجه تجربه بشریت است، تأکید کرد: «همه می‌دانیم که این اصل مورد تأکید امام راحل(ره) هم بوده است.» خزانه‌دار شورای شهر نیز با تأکید بر اینکه اظهارات دادستان با اصول 101، 102و 103قانون که مربوط به شرح وظایف قانون و اختیارات شورا و با شأن دستگاه قضایی هم مغایرت دارد، گفت: «دادستان علنی اعلام کرد که شهردار و شورا چنان و چنین کنند.» سیدحسن رسولی عنوان کرد: «دادستان را به خوبی می‌شناسم و امیدوارم این سخنان از زبان ایشان گفته نشده باشد یا تجدید نظر کنند.»  زهرا نژادبهرام همچنین گفت:‌ «سیاسی خواندن نمایندگان مردم صحیح نیست و نباید به حواشی توجه کنیم.» محمدجعفر منتظری 2روز پیش با انتقاد از عملکرد اعضای شورا در مورد استعفای نجفی گفته بود: «شورای محترم اسلامی شهر تهران این بساط سیاست‌بازی که راه انداخته‌اید چه معنایی دارد؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید