• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117324
+
-

مجلس خروج از پروتکل الحاقی را کلید زد

رئیس مجلس: دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود؛ مگر با واکنشی قوی که بازدارندگی ایجاد کند و بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد


 نمایندگان در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده با رأی به دوفوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها استارت خروج از پروتکل الحاقی را زدند. طرح دوفوریتی نمایندگان برای خروج از پروتکل الحاقی تنها 14مخالف داشت و عمده مخالفان نگاهشان این بود که این طرح آنچنان که باید و شاید متناسب با ترور شهید فخری‌‌زاده نیست و پاسخگویی به داستان ترور چهره‌های مؤثر نظام جمهوری اسلامی باید قدرت و برندگی خاصی داشته باشد که پیشنهاد آنها خروج از ان‌پی‌تی بود. ایران 17سال پیش به‌صورت داوطلبانه به عضویت پروتکل الحاقی درآمد. پروتکل الحاقی امکان دسترسی آزاد و نامحدود را به بازرسان سازمان انرژی اتمی می‌دهد.
 
مجلس به‌دنبال چیست؟
نمایندگان در طرح دوفوریتی‌شان که 12آبان یک فوریت آن به تصویب صحن مجلس رسیده بود، قصد دارند زمینه‌ای را فراهم آورند که به میدانی برای راستی‌آزمایی طرف غربی برجام در لغو تحریم‌ها بدل شود و اگر اقدام مؤثری از جانب غرب نبینند به‌صورت زمانبندی شده و در قالب چارچوبی مشخص گام به گام از پروتکل الحاقی خارج شوند. مجلس در این مسیر می‌خواهد نام و امضای خود را داشته باشد. براساس شنیده‌های خبرنگار همشهری، کارشناسان وزارت‌خارجه در نشست‌های مشترک مخالفت‌هایی در تدوین این طرح داشته‌اند و نظر موافق روی آن ندارند. مجلسی‌ها اما به‌رغم این مخالفت‌ها در پی قانونگذاری به سبک و سیاق خودشان هستند. نکته‌ای که موید تلاش مجلس برای حفظ استقلال نظری در این میان است این است که به گفته محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس، قرار بود در جلسه غیرعلنی دیروز وزیر اطلاعات حضور یابد، اما با توجه به مذاکره‌ای که در آستانه این جلسه از سوی رئیس مجلس انجام شد، مقرر شد مجلس رأسا جلسه را اداره کند؛ از این‌رو وزیر اطلاعات حضور نیافت. هرچند به‌رغم هیاهوی جمعی از نمایندگانی که در تمامی 5سال گذشته خواستار خروج ایران از برجام بوده‌اند و تصویب این دوفوریت را به نوعی مقدمه خروج ایران از ان‌پی‌تی تعبیر و توصیف می‌کنند، اما قاطبه مجلس بر این باورند که درست است که پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده باید به‌موقع و قاطعانه باشد، اما در شرایط فعلی تنش‌زدایی میان ایران و جامعه جهانی برای رفع تحریم‌ها و کاستن مشکلات اقتصادی از دوش مردم باید در اولویت باشد؛ بنابراین باید با درنظر گرفتن اقدامی متناسب با شرایط و به دور از هیجان، پاسخ متقابل به اقدام تروریستی اخیر داده شود. 
رسیدن به شرایط مشخصی برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بحث داغ مجلسی‌ها بود که بعد از نشست صحن علنی بهارستان به‌صورت وی‍ژه در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان کمیسیون تخصصی قرار گرفت؛ نشستی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای نشان دادن اهمیت این دستور کار در آن حاضر شد و برای ساعت‌های مستمر و متوالی در این نشست راهکارهای پیشنهادی نمایندگان را مورد بررسی قرار داد. رئیس مجلس پس از تصویب فوریت طرح مذکور در صحن علنی گفت: امیدواریم تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بتواند جلوی یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان را بگیرد. محمدباقر قالیباف بعد از تصویب دوفوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها افزود: ان‌شاءالله این طرح در دستور هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد و بتواند بعد امکانات صنعت هسته‌ای را تقویت کرده و جلوی یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان را بگیرد.
او در نطق پیش از دستور خود گفته بود: دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود؛ مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن، بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد.

    طرح دو فوریتی مجلس چه می‌گوید؟

طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که دیروز تمام‌وقت در دستور کار بهارستان قرار داشت، تجمیع 8طرح مجلس است که از ابتدای مجلس یازدهم تا‌کنون درباره خروج از ان‌پی‌تی و اصلاح برجام نوشته شده و برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده بود.
البته فوریت طرح یادشده در ۱۳آبان‌ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و اما به‌دنبال ترور شهید فخری‌زاده، جمعه شب در دستور کار نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی قرار گرفت؛ نشستی که در آن علاوه بر اعضای کمیسیون، کارشناسان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی صاحب‌نظران مرکز پژوهش‌ها، کارشناسان سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح و... حضور داشتند و نتیجه نشست، تدوین طرح دوفوریتی 9ماده‌ای مذکور شد. طرحی که در نشست علنی دیروز بهارستان مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره تفاوت آن با طرح‌های دیگری که ارائه شده بود، گفت: در این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کرده‌ایم، پیش‌بینی شده و در پایان نیز ماده 9جرم‌انگاری شده است تا این قانون، ضمانت اجرایی داشته باشد. به‌نظر می‌رسد که عزم مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی کاملا جدی و حساب شده است؛ چراکه مکررا از سوی نمایندگان به طرق مختلف محل اشاره و تأکید قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :