• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116916
+
-

ناپلئون وارد می‌شود

نصف پیروزی‌های یحیی روی نیمکت پرسپولیس با نتیجه یک بر صفر به‌دست آمده

ناپلئون وارد می‌شود

بهروز رسایلی

اولین پیروزی پرسپولیس در لیگ بیستم با همان نتیجه محبوب یحیی گل‌محمدی به‌دست آمد؛ یک بر صفر. سرخپوشان که در بازی افتتاحیه فصل جدید با نتیجه مساوی بدون گل برابر سایپا متوقف شده بودند، در هفته دوم با تک گل سیامک نعمتی از روی نقطه پنالتی از سد نفت آبادان گذشتند و به نیمه بالایی جدول راه پیدا کردند. این نتیجه‌ای آشنا برای سرخپوشان در طول ماه‌های گذشته بوده است. در فوتبال به پیروزی حداقلی مخصوصا با نتیجه یک بر صفر عبارت «برد ناپلئونی» اطلاق می‌شود و از این نظر یحیی تبدیل به یک بناپارت تمام عیار شده است!

  آمار گل‌محمدی در پرسپولیس
یحیی گل‌محمدی تا امروز مجموعا 26بازی هدایت پرسپولیس را برعهده داشته است. 14مسابقه لیگی در فصل گذشته، 2 دیدار لیگی از فصل جدید، یک مسابقه حذفی برابر استقلال و 9بازی در لیگ قهرمانان آسیا مجموعا 26حضور یحیی روی نیمکت قرمزها را تشکیل می‌داده است. او از این تعداد مسابقه، در 16بازی پیروز شده، 7بار تن به تساوی داده و 3 بار هم طعم تلخ شکست را چشیده است. شاگردان گل‌محمدی 38بار دروازه رقبا را گشوده‌اند و 18گل هم دریافت کرده‌اند. در مورد این آمار البته 2 نکته وجود دارد؛ نخست اینکه پیروزی و شکست در ضربات پنالتی لحاظ نمی‌شود و فیفا نتیجه چنین مسابقاتی را تساوی درنظر می‌گیرد. نکته دیگر اینکه گل‌های پیروزی انضباطی 3 بر صفر برابر سپاهان، طبیعتا در آمار گل زده قرمزها لحاظ نمی‌شود. به این ترتیب تیم گل‌محمدی به‌طور میانگین در هر بازی 1.46گل به ثمر رسانده که آمار هجومی جالبی نیست. آنها همچنین در هر بازی به‌طور متوسط 0.69گل دریافت کرده‌اند که نشان‌دهنده یک آمار دفاعی قابل‌قبول است.
  8 پیروزی یک بر صفر
پرتکرارترین نتیجه در مسابقات پرسپولیس یک بر صفر بوده است. سرخپوشان زیرنظر یحیی گل‌محمدی 8 بار رقبا را با یک گل شکست داده‌اند و نیز 2 شکست از مجموع 3 باخت این تیم هم با همین نتیجه بوده است؛ یکی برابر ذوب‌آهن و دیگری در دیدار برگشت با الدوحیل قطر. بنابراین آمار نشان می‌دهد نیمی از پیروزی‌های تیم یحیی با حداقل گل به‌دست آمده است؛ ازجمله در همین مسابقه آخر برابر نفت آبادان. تکرار و تعدد پیروزی‌های یک بر صفر 2 مسئله را به خوبی روشن می‌کند؛ یکی استحکام ساختار دفاعی و دیگر ضعف در عملکرد هجومی. صد البته پرسپولیس حداقل در 2 بازی سپری شده از فصل جدید در فاز هجومی کم‌زهر نبوده و انصافا موقعیت‌های خوبی ساخته است، اما فقدان مهاجم نوک کارکشته باعث شده آنها سود چندانی از این حرکات هجومی نبرند.
  ادامه پیدا می‌کند؟
مسلما اصل پیروزی بسیار مهم‌تر از نتیجه‌ای است که برد با آن به‌دست می‌آید. بنابراین یک بر صفر همان‌قدر امتیازآور است که 10 بر صفر؛ با این همه تیم باتجربه پرسپولیس برای نگه داشتن همین روند، باید انرژی زیادی بگذارد. با رفتن شجاع خلیل‌زاده آنها بهترین مدافع فصل قبل‌شان را از دست دادند و البته سایپا و نفت هم تیم‌هایی نبودند که ساختار دفاعی پرسپولیس در مقابل‌شان خیلی محک بخورد. در فاز حمله هم زودتر باید گلزنی‌های عبدی و امیری یا درخشش غیرمنتظره سایر بازیکنان شروع شود، وگرنه دور نیست زمانی که پیروزی‌های یک بر صفر جای خودشان را به تساوی‌های صفر- صفر بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید