• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116729
+
-

خیز ایران برای جذب گردشگران جام‌جهانی

مذاکره ایران و قطر برای میزبانی گردشگران جام‌جهانی2022 در کیش ادامه دارد

 محمد باریکانی- خبرنگار

 مذاکرات فشرده ایران و قطر برای جذب 20هزار گردشگر و بازدید‌کننده جام‌جهانی قطر به جزیره کیش و درآمدزایی 20میلیون دلاری از این رویداد ورزشی برای ایران ادامه دارد.
میزبانی ایران از گردشگران جام‌جهانی قطر2022 سال گذسته تنها به‌صورت یک زمزمه در وزارت میراث‌فرهنگی مطرح شد و حالا این جامعه بازرگانان کیش هستند که مذاکرات فشرده با مسئولان قطری را برای میزبانی از گردشگران جام‌جهانی پیش می‌برند.
محسن قریب، مدیرعامل جامعه تجار کیش که در دهه80 معاون وقت گردشگری کیش بود در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص جزئیات مذاکرات صورت گرفته و چگونگی میزبانی ایران از گردشگران جام‌جهانی2022 قطر، گفت: سازمان منطقه آزاد کیش مذاکرات مختلفی با مجموعه‌ فدراسیون‌های ورزشی و مقامات دولتی قطر داشته و جامعه بازرگانان کیش هم پیگیر میزبانی از بازدیدکنندگان جام‌جهانی است و تاکنون چندین جلسه با بخش‌های مختلف کشور قطر برگزار کرده است تا شرح خدمات کیش برای اسکان مسافران و بازدیدکنندگان جام‌جهانی و همچنین گروه‌های ورزشی علاقه‌مند به انجام بازی‌های تدارکاتی در کیش مشخص شود.
به‌گفته قریب، مذاکرات ادامه دارد. البته هنوز به مرحله امضای تفاهمنامه نرسیده است؛ چون احتمال می‌رود تاریخ برگزاری این رویداد جهانی به‌دلیل کرونا تغییر کند و به همین دلیل باید در انتظار اعلام تقویم نهایی برگزاری جام‌جهانی2022 قطر ماند.
کیش، دارای 20هتل 4ستاره با ظرفیت 5هزار تخت است و تا 2سال آینده نیز 5هتل جدید 5ستاره با ظرفیت حدود 12هزار تخت به مجموعه تاسیسات اقامتی کیش افزوده می‌شود.
محسن قریب با اعلام اینکه هم‌اکنون مجوز پروازهای بین‌المللی فرودگاه کیش نیز صادر شده است و امکان حضور هواپیماهای پهن‌پیکر در این فرودگاه وجود دارد، اعلام کرد: شرایط میزبانی از گردشگران جام‌جهانی2022 قطر در جزیره کیش فراهم است.
او تأکید کرد: تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان از جام‌جهانی2022 قطر بسیار زیاد است و از آنجا که قطر نمی‌تواند به‌دلیل وسعت کم امکان اسکان تمامی بازدیدکنندگان و حاضران را فراهم کند، ایران به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورهای واقع در همسایگی قطر، توانایی میزبانی از گردشگران جام‌جهانی و برپایی اردوهای تدارکاتی تیم‌های ورزشی را دارد.
مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان کیش در پاسخ به این سؤال همشهری که پیش‌بینی می‌شود چه میزان گردشگر جام‌جهانی در کیش مستقر شوند و حجم درآمدزایی مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در قطر برای ایران چه اندازه است؟ افزود: هر گردشگر بین هزار تا 2هزار دلار برای کشورهای مقصد درآمدزایی دارد و هدفگذاری کیش برای رویداد یک‌ماهه جام‌جهانی استقرار گردشگران و تیم‌های ورزشی حاضر در جام‌جهانی برای یک هفته تا 10روز است.
به گفته او، اگر هر گروه به‌مدت یک هفته در کیش اقامت داشته باشند، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت اقامت 20هزار گردشگر در کیش فراهم است و می‌توان با مبنای هزار دلار درآمدزایی گردشگران در مقاصد گردشگری رقمی معادل 20میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشت.
اظهارات مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان کیش درخصوص مذاکرات در حال انجام با مقام‌ها و بخش خصوصی قطر برای میزبانی از گردشگران جام‌جهانی در حالی مطرح می‌شود که خسرو نشان، معاون گردشگری تازه منصوب شده کیش هیچ اطلاعی از جزئیات این مذاکرات ندارد و به همشهری می‌گوید، فعلا ترجیح می‌دهد سخنی در این‌باره نگوید.
خسرو نشان با اعلام اینکه موضوع میزبانی از گردشگران جام‌جهانی قطر2022 از سال گذشته تنها در حد تیتر و عنوان مطرح شده است، گفت: این اتفاق نیازمند هماهنگی با وزارت میراث‌فرهنگی، وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و جوانان و شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی است که با توجه به‌احتمال تعویق زمان برگزاری جام‌جهانی ترجیح می‌دهم چیزی در این‌باره مطرح نکنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید