• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 1 آذر 1399
کد مطلب : 116291
+
-

عطش موزه‌داری

موزه آبگینه و سفالینه، موزه رضا عباسی، موزه فرش ایران و فرهنگسرای نیاوران تأسیس می‎‌‎شود

تجسمی
عطش موزه‌داری

    حافظ روحانی       

 احتمالا 2سال پایانی حکومت پهلوی پرکارترین سال‎‌‎های فعالیت دفتر مخصوص فرح دیبا بود. برنامه‎‌‎های جاه‎‌‎طلبانه این نهاد با درآمد سرشار نفت ممکن می‎‌‎شد و از این‎‌‎رو برنامه تأسیس موزه‎‌‎های مختلف در این دو سال تسریع شد. مشهورترین موزه در این میان موزه هنرهای معاصر است ولی در کنار این بنای نمادین، سه موزه به فاصله‎‌‎ای اندک افتتاح می‎‌‎شوند و فرهنگسرای نیاوران در جنوب دفتر مخصوص فرح در جنوب میدان نیاوران طراحی و بازگشایی می‎‌‎شود.
افتتاح همزمان این موزه‎‌‎ها از آ‎‌‎ن‎‌‎رو اهمیت دارد که تا پیش از این تعداد کل موزه‎‌‎هایی که در دوره پهلوی دوم تأسیس شده بود، بسیار اندک است و شاید افتتاح موزه ملی جواهرات در سال1339را بتوان یکی از این معدود موزه‎‌‎ها نامید.
مهم‎‌‎ترین چهره در این میان احتمالاً کامران دیباست که نقش کلیدی در تأسیس، طراحی، مدیریت و تهیه مجموعه آثار موزه هنرهای معاصر دارد. اما جدا از این موزه، او با دریافت سفارشی برای طراحی ساختمان دفتر مخصوص فرح پیشنهاد بازگشایی فرهنگسرای نیاوران را در همان باغ می‎‌‎دهد. ساخت فرهنگسرا در سال1355 آغاز و در سال1356به اتمام می‎‌‎رسد و با مدیریت فیروز شیروانلو افتتاح می‎‌‎شود. شیروانلو در مدت کوتاه مدیریتش در فرهنگسرا - به شیوه مرسومش - فعالیت‎‌‎های گوناگونی می‎‌‎کند که معروف‎‌‎ترین‎‌‎شان سفارش به 5نقاش است تا هر یک، یکی از کتاب‎‌‎های آسمانی را تصویرسازی کنند که اوراقی از اجرای فرامرز پیل‎‌‎آرام هم اینک جزء گنجینه موزه هنرهای معاصر است. ولی غیر از او نیکزاد نجومی کتاب ارژنگ و مسعود عرب‎‌‎شاهی اوستا را تصویرسازی می‎‌‎کنند.
طراحی موزه فرش در سال1340به‎‌‎عنوان گالری فرش آغاز شده بود. اما نیمه‎‌‎تمام باقی ماند تا در سال1355به‎‌‎عنوان موزه فرش ایران درنظر گرفته شد. عبدالعزیز فرمان‎‌‎فرمائیان که از معماران مهم در 2دهه 1340و 1350بود طراحی ساختمان موزه فرش را با الهام از دار قالی انجام داد. این موزه در 22بهمن‎‌‎ماه سال1356با حضور فرح دیبا افتتاح شد. نمایشگاه دائمی موزه فرش شامل حدود 150تخته فرش و قالی می‎‌‎شود. کمی بعد کامران دیبا بنایی نمادین را به‎‌‎عنوان یک مسجد با طراحی مینی‎‌‎مالیستی در کنار موزه فرش اجرا کرد.
بنای دو موزه دیگر معماران طراحی نکردند؛ هم موزه آبگینه و سفالینه که در سال1355در خانه سابق احمد قوام‎‌‎السلطنه افتتاح شد و چه موزه رضا عباسی که با مدیریت آیدین آغداشلو کارش را آغاز کرد، او تا سال1358 در سمت مدیریت موزه‎‌‎ باقی ماند. موزه رضا عباسی در مهر‎‌‎ماه سال1356 باز هم با حضور فرح دیبا افتتاح شد. ساختمان موزه، کمی پایین‎‌‎تر از پل سیدخندان به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی تعلق داشت. نکته مهم این مجموعه که به مدیریت آیدین آغداشلو مرتبط می‎‌‎شد، نحوه خرید گنجینه موزه بود. مجموعه موزه رضا عباسی از مجموعه‎‌‎داران آثار هنری و آثار عتیقه خریداری شد. از این نظر عمده آثار این موزه جزء نمونه‎‌‎های ممتاز به‎‌‎حساب می‎‌‎آیند.
موزه آبگینه و سفالینه موزه تخصصی شیشه و سفال است و ساختمانش از سال1300تا 1330محل سکونت احمد قوام‎‌‎السلطنه بود. فرح دیبا این ساختمان را در سال1355خریداری و به موزه‎‌‎ تبدیل کرد. تأسیس موزه اما در سال‎‌‎های بعد از انقلاب سرعت بالایی گرفت، با این‎‌‎حال همه‎‌‌‎چیز از آن واپسین روزهای رژیم سابق آغاز شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید