• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 آبان 1399
کد مطلب : 115954
+
-

کلمات علیه کرونا

کتاب هفته
کلمات علیه کرونا

کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، مجموعه داستانک«کلمات علیه کرونا» نوشته گروهی از نویسندگان کشورمان است که از سوی انتشارات نشرسرای خودنویس منتشر شده است و به موضوع کرونا و مواجهه نویسندگان ایرانی با این مسئله می‌پردازد.
ماجرای انتشار این کتاب از یک فراخوان عمومی و دعوت از نویسندگان کشورمان برای خلق داستانک یا «داستان کوتاه» با موضوع کرونا از سوی نشر سرای خودنویس شروع و با استقبال نویسندگان مواجه و در نهایت گزیده‌ای از آثار برتر در قالب همین کتاب«کلمات علیه کرونا» منتشر شد. ناشر در مقدمه کتاب آورده است: «همیشه تبدیل کردن تهدیدها به فرصت می‌تواند هنر تلقی شود؛ حتی اگر این تهدید ویروس منحوس و ویرانگر«کرونا» باشد.
بعد از هجوم ناجوانمردانه کرونا که سایه سنگین آثار مخربش شاید تا سال‌ها همراه ما باشد، هرکسی در حوزه فعالیت خودش تا آنجا که از دستش بر می‌آمد، دست به ابتکار زد. فروشندگان، فروش خود را مجازی کردند، معلمان آموزش خود را مجازی کردند و... اما ما، یعنی اهالی خودنویس، فعالیت خود را جدی‌تر کردیم. لب مطلب اینکه کرونا می‌خواست ما را داستان کند، داستانش کردیم.»
در ادامه، طی فراخوانی از داستان‌نویسان کشور خواسته شد داستانک با موضوع کرونا بنویسد و در این حرکت فرهنگی شرکت کنند؛ بدون در نظر گرفتن شرایط سنی و یا حرفه و نوقلم بودن نویسندگان. استقبال خوب از این حرکت باعث شد در فرصتی یک ماهه، 1940 اثر از 680 نویسنده دریافت شود.
بعد از داوری اولیه، 821 اثر از 392 نویسنده تأیید شد. با توجه به اینکه قرار بود 3 اثر به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شود، این اتفاق افتاد و در نهایت 234 اثر برای چاپ در کتاب انتخاب و در قالب مجموعه داستانک«کلمات علیه کرونا» منتشر شد. از میان آثار برگزیده این مجموعه، داستانک احمد نوری که به‌عنوان نفر اول انتخاب شده است را مرور می‌کنیم: 
‌ـ من هم کرونا دارم. باید قرنطینه بشم. 
‌ـ شما نه تب دارید، نه علائمش را! 
‌ـ تو را خدا آقای دکتر! شوهرم آلزایمر داره. من نباشم توی قرنطینه از دست کسی چیزی نمی‌گیره.»

این خبر را به اشتراک بگذارید