• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1158
+
-

نجفی: تهران را باید به خواسته تهرانی‌ها نزدیک کنیم

شهردار تهران از پایان تراکم فروشی برای تامین منابع شهر خبر داد

نجفی: تهران را باید به خواسته تهرانی‌ها نزدیک کنیم

همایش «چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه پنج‌ساله سوم» صبح روز پنجشنبه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. این همایش فقط یک نشست عادی نبود بلکه در این مراسم شهردار تهران، رئیس شورای شهر پایتخت، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری و نیز تعداد دیگری از کارشناسان در رشته‌های مختلف نظرات خود را درباره الزامات برنامه‌ سوم شهر تهران که باید درنظر گرفته شود مطرح کردند. شهردار تهران در این مراسم با اشاره به اینکه در گذشته تکیه اصلی تأمین منابع، تراکم‌فروشی بوده، گفت: سهم درآمدهای ناپایدار شهر تهران 79درصد و سهم درآمدهای پایدار 21درصد است. البته محمدعلی نجفی به این مسئله هم اشاره کرد که تلاش می‌شود سال آینده این مقدار با 4درصد افزایش به 25درصد برسد. نجفی این مراسم را نخستین فعالیت علنی و عمومی برای بررسی برنامه سوم عنوان کرد و گفت: انتظار داریم با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و عقول صاحبنظران، برنامه شایسته‌ای برای شهر تهران تنظیم شود. به گفته نجفی، مدیریت شهری تهران از جهت‌های مختلفی در یک شرایط کم نظیر بعد از انقلاب اسلامی قرار دارد؛ از یک سو اشتیاق و شوق مردم برای رشد، پیشرفت، رسیدن به استانداردهای جهانی و داشتن شهری در‌ شأن شهروندان تهرانی می‌تواند یک موتور محرکه برای کار مدیریت شهری باشد و از سوی دیگر هماهنگی و همکاری بین شهرداری و دولت و روابط مثبتی که برای پیشبرد امور ایجاد شده است نیز اهمیت زیادی دارد. نجفی تاکید کرد: باید تهران را به خواسته‌های تهرانی‌ها نزدیک کنیم. شهردار تهران در ادامه به شکل‌گیری یک شورای شهر هماهنگ، یکپارچه، متخصص و هم رأی با مدیریت شهرداری اشاره و عنوان کرد: همه این موارد به ما نوید می‌دهد تا بتوانیم در شرایط بسیار مناسبی هم برنامه را خوب بنویسیم و هم خوب درباره فعالیت‌های شهری عمل کنیم. نجفی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و نیز مشکلاتی که تهران با آنها روبه‌روست، گفت: ما با علم به همه این مشکلات و چالش‌ها و در کنار آن با اتکا به همه ظرفیت‌ها و زیبایی‌ها بود که شعار «شهر امید، مشارکت و شکوفایی» را مطرح کردیم و فکر می‌کنیم می‌توان به این شعار تحقق بخشید. وی در ادامه به تشریح مهم‌ترین نکات در تنظیم برنامه سوم پرداخت و گفت: ما درصدد نوشتن برنامه توسعه شهر تهران هستیم نه برنامه شهرداری تهران، از این‌رو برنامه‌ای که مورد نظر ماست وسیع‌تر و عمیق‌تر از آن خواهد بود که صرفا شهرداری تهران را تحت‌تأثیر قرار دهد. از نگاه شهردار تهران برنامه از آن جهت مهم است که بتواند به فعالیت‌های اجرایی و قابل تحقق تبدیل شود. نجفی برنامه سوم شهر تهران را یک برنامه مشارکتی خواند و  بر ضرورت استفاده از عموم شهروندان به‌عنوان ذینفعان شهرداری در تنظیم برنامه تأکید کرد.

شهردار تهران هدف مدیریت شهری را دسترسی به یک نظام یکپارچه مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: این هدف ممکن است در طول یک برنامه محقق نشود، از این‌رو نقطه عزیمت ما مدیریت هماهنگ شهری خواهد بود. وی به مسئله افزایش تاب‌آوری و پایداری شهر در چارچوب برنامه اشاره کرد و گفت: امیدواریم استحکام و مقاومت لازم را در شهر و شهروندان برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی به‌دست بیاوریم. نجفی همچنین از توجه جدی‌تر به فناوری‌های نو خبر داد و گفت: امروز یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌ریزی همه کلانشهرها، فعالیت‌های دانش‌بنیان است؛ اگر بتوانیم خوب برنامه‌ریزی و اجرا کنیم، می‌توانیم تهران را به‌عنوان الگوی تحول و تحرک در این زمینه در منطقه مطرح کنیم. شهردار تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌های برنامه سوم شهرداری تهران را حل مسئله منابع و در کنار آن ایجاد نظام کنترل هزینه به‌صورت دقیق‌تر و اقتصادی‌تر عنوان کرد و گفت: وقتی یک فرد و مجموعه‌ای می‌تواند راحت در آمد کسب کند، در هزینه کردن هم دقت کافی وجود نخواهد داشت و به این ترتیب مشکلاتی ایجاد می‌شود. نجفی با بیان اینکه شهرداری باید از تصدیگری به سمت تسهیل گری حرکت کند، گفت: امیدواریم بتوانیم این موضوع را در چارچوب مواد و قوانین برنامه سوم به نحو واقعی متجلی کنیم؛ در این زمینه روشن است باید یک بازنگری اساسی درباره روندها و فرایند‌های فعالیت شهرداری و همچنین بازنگری در ساختار و تشکیلات انجام دهیم.  شهردار تهران در ادامه تأکید کرد: عزم واقعی شورای شهر و شهرداری این است که هم در جهت شفاف کردن فعالیت‌ها و هم در جهت مبارزه با فساد که به نوعی با هم مرتبط هستند، اقدامات اساسی انجام شود. این مسئله نیز تنها درباره قراردادها، هزینه‌ها و درآمدها نیست بلکه حتی درباره صدور یا انتشار آزاد داده‌ها و اطلاعات شهرداری تهران نیز خواهد بود. وی یادآور شد: ما در شرایطی قرار داریم که بخشی از نهادها و دفاتر وابسته به شهرداری از گرفتن اطلاعات از بخش‌های دیگر این دستگاه ناتوان هستند و اطلاعات به نوعی پوشیده می‌شود؛ این موضوع ابهامات و پیچیدگی‌هایی ایجاد کرده که به تصمیم‌سازی‌ و اجرای درست کارها لطمه زده است. نجفی در ادامه تأکید کرد: ممکن است سؤال‌هایی که پیش روی ما قرار دارد، سؤال‌های قدیمی باشد که در گذشته هم مطرح بوده و حتی برای این سؤال‌ها در گذشته جواب‌هایی هم ارائه شده است. برخی از آن جواب‌ها که درست بوده به‌کار گرفته شده و نتایج مثبتی به‌دنبال داشته و برخی از پاسخ‌ها نیز نادرست بوده که فعالیت‌ها را دچار انحراف، ضعف و نابسامانی کرده است. شهردار تهران با بیان اینکه «امروز باید برای حل مسائل شهرداری و شهر تهران و پاسخگویی به سؤالات حتی قدیمی، دنبال راه‌حل‌ها و جواب‌های جدیدی باشیم»، خاطرنشان کرد: باید طرحی نو در افکنیم و با نوآوری و اندیشه‌های تازه سراغ مسائل کهنه و مزمن شهرداری برویم.

دولت؛ ضلع سوم برنامه سوم تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه پنج‌ساله سوم گفت: پیشنهاد ما به‌عنوان شورای اسلامی شهر تهران این است که در تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران، ضلع سوم برنامه‌ریزی یعنی دولت در پیوستی افزوده شده و نقش آن نیز به‌طور دقیق تعریف و تدوین شود. محسن هاشمی همچنین افزود: ما از نظر گروهی موظف به برنامه‌ریزی هستیم. پیامبراسلام(ص) نیز فرموده‌اند که لازمه مدیریت صحیح تدبر و برنامه‌ریزی است. وی افزود: اتفاقی که در شهر تهران افتاد به نسبت در سایر مراکز استان و شهرهای دیگر کشور رخ داد اما با این حال همه آنها منتظر هستند تا ببینند در شهر تهران چه اتفاقی رخ می‌دهد. وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با مدیران شهری سایر استان‌ها داشته‌ام، دریافتم که سایه اعتدال و اصلاح در بیشتر شهرها حاکم شده، منتهی لازم است که تهران به‌عنوان پیشروی تحول و اصلاح صحیح عمل کند. رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: در موضوع برنامه توسعه، اول شهر تهران مورد توجه است، اما نکته‌ای که در این بین مورد غفلت واقع شده این است که باید ضلع سومی در ارتباط با شهر و شهرداری نیز تعریف شود و دولت ضلع سوم برنامه‌ریزی‌ها باید قرار بگیرد. وی گفت: در جلسه‌ای که با یکی از مدیران آموزش و پرورش داشتم، عنوان کرد که 700مدرسه در تهران با طوفان شدید تخریب می‌شوند، چه برسد زلزله که جای خود دارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در این نقطه دولت ذی‌مدخل است. هاشمی در مثال دیگری عنوان کرد: در مورد فرودگاه امام (ره) معضلات زیست‌محیطی و بوی بد مطرح می‌شود و همه این مسئله را در حیطه اختیارات شهرداری می‌پندارند، درحالی‌که هیچ‌گونه مسئولیتی از این بابت بر گردن شهرداری نیست.

  مهم‌ترین محور برنامه سوم؛ تغییر اقتصاد با فناوری‌های نوین

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه  پنج‌ساله سوم 8 ویژگی را برای این برنامه برشمرد. از نگاه حجت‌الله میرزایی باید برنامه‌ای تنظیم کرد که منجر به تحول در رویکرد اقتصاد محلی به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های نوین شود. وی با بیان اینکه برنامه توسعه تجلی گفتمان غالب توسعه و کارآمدی جامعه مدنی، تجلی تقسیم کار بین سطوح مختلف ملی و دولت است، تصریح کرد: همچنین ابزار گفت‌وگویی بین حاکمان و شهروندان از یک سو و مدیران با نخبگان در سوی دیگر است. مهم‌تر از همه اینها فرصتی برای توانمندسازی سازمانی است. به گفته میرزایی برنامه سوم توسعه برای دوره زمانی 1398تا 1402و با هدف بازخوانی و تفحص در اسناد بالادستی ملی ازجمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران و سیاست‌های کلی ابلاغی شورا تهیه شده است. به گفته میرزایی، دوره زمانی تدوین و تصویب این برنامه از ابتدای آذرماه 96تا پایان مهرماه 97معین شده است. 8 محوری که معاون شهردار درباره برنامه سوم شهرداری تهران برشمرد را در جدول زیر می‌خوانید:

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید