• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115760
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBE4x
+
-

راه‌اندازی نخستین شبکه هواشناسی روی مریخ

سال آینده قرار است مریخ‌نوردی به نام «استقامت» با سفر به این سیاره سرخ، گزارش‌های هواشناسی را در اختیار ناسا قرار ‌دهد، به این ترتیب و با همکاری کاوشگرهای دیگر، نخستین شبکه هواشناسی روی این سیاره سرخ ایجاد می‌شود. به گزارش ناسا، این مریخ‌نورد که تابستان امسال به فضا پرتاب شد، در فوریه 2021 به مریخ می‌رسد و به دیگر مریخ‌نوردهای ناسا می‌پیوندد. این وسیله به مجموعه‌ای از سنسورها به نام آنالیزکننده پویای محیط مریخ (MEDA)مجهز است که می‌تواند اطلاعات ابتدایی مانند مسیر و سرعت باد، دما، فشار و رطوبت نسبی را اندازه‌گیری کند.
مریخ ‌نورد استقامت وظایف مختلفی دارد که یکی از آنها جمع‌آوری چندین نمونه از سطح این سیاره و ارسال آن‌ به زمین است. از دیگر وظایف این مریخ‌نورد می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات آب و هوا به وسیله MEDA اشاره کرد که اطلاعات مهم و متفاوتی را در اختیار اخترشناسان قرار می‌دهد. دوربینی به اسم SkyCam به‌عنوان بخشی از MEDA  تصاویر و فیلم‌هایی از ابرهای مریخی ثبت می‌کند.
این اطلاعات از اهمیت بالایی برای ناسا برخوردارند چرا که می‌توان از آنها برای ماموریت‌های انسانی استفاده کرد. مریخ ملقب به سیاره سرخ اکسیژن قابل تنفس ندارد، دمای آن نیز مشکل بزرگ دیگری است که همین امر ایجاد یک محل قابل سکونت برای فضانوردان را در اولویت قرار می‌دهد.
خوزه آنتونیو رودریگز محقق اصلی MEDA در مادرید می‌گوید:این 3 فضاپیما یعنی ابزارهای هواشناسی در کاوشگر کنجکاو ناسا و ناو هواپیمابر InSight نخستین شبکه هواشناسی در مریخ را ایجاد می‌کنند. اما یک تفاوت اساسی بین MEDA و نمونه‌های قبلی آن این است که مقدار، شکل و اندازه ذرات گردوغبار در جو مریخ را نیز اندازه‌گیری می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید