• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115751
+
-

تداوم عرضه ایران چک و اسکناس‌های صفرزدایی شده

بانک
تداوم عرضه ایران چک و اسکناس‌های صفرزدایی شده

بانک مرکزی از عرضه ایران چک یکصد هزار تومانی و اسکناس 10هزار تومانی جدید با طراحی و خصوصیت‌های امنیتی نوین در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش همشهری، هفته گذشته این بانک از اسکناس‌های جدید 10هزار تومانی با شکل جدید رونمایی کرد که 4صفر آن کمرنگ شده بود. پیش از این هم عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی از ایران‌چک‌های 100هزار تومانی رونمایی کرده بود که 4صفر آن کمرنگ چاپ شده است. بانک مرکزی می‌گوید: ایران چک 100هزار تومانی جدید که با خصوصیات امنیتی نوین طراحی شده در پاسخ به نیازهای مبادلاتی نقد مردم عرضه خواهد شد و همچنین اسکناس10هزار تومانی جدید در مقایسه با اسکناس‌های جاری از فاکتورهای امنیتی بالاتری برخوردار است.

توزیع اسکناس‌های جدید تا پایان سال
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با توضیح درباره علت تولید اسکناس ۱۰ هزارتومانی جدید از رونمایی 3 قطعه اسکناس دیگر تا پایان سال خبر داد. به گزارش ایرنا، امیر شکری ضمن تأکید بر اینکه عمر مفید اسکناس به‌طور متوسط در ایران 5سال است و درزمینه قطعاتی که ارزش اسمی بالاتری دارند، عمر مفید نیز بیشتر است،گفت: با تصویب لایحه جدید، یکی از سناریوهای پیش رو این بود که یکباره تمام اسکناس‌های کشور جمع‌آوری و جای خود را به اسکناس‌های جدید بدهند که دراین‌ارتباط میلیون‌ها قطعه اسکناس پیش از پایان عمر مفید خود به‌دلیل تغییر واحد پولی می‌بایست امحا و بازتولید می‌شدند. وی افزود: درحالی‌که با تدبیر انجام‌شده توسط بانک مرکزی گونه‌ای از اسکناس موسوم به «اسکناس‌های بین‌نسلی» تولید شد که درصورت اجرای پروژه و تغییر واحد پولی از ریال به تومان و یا حتی استمرار وضعیت موجود، واجد منافع متعددی خواهد بود.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره تولید اسکناس‌های بین‌نسلی افزود: اتفاقی که با تولید این اسکناس‌ها خواهد افتاد این است که اسکناس‌های جدید تا پایان عمر خود قابلیت استفاده دارند و به‌دلیل ساختار خاص طراحی‌شده برای این اسکناس‌ها دیگر نیازی به جمع‌آوری یکباره آنها وجود ندارد و به شکل خودکار این اسکناس‌ها در پایان عمر مفید از چرخه خارج خواهند شد. وی درباره زمان عرضه این اسکناس‌ها نیز توضیح داد: امیدوار هستیم تا پایان سال‌جاری تعداد مناسبی از این اسکناس‌ها عرضه شود. هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی تولیدشده است و فرایند انتشار این اسکناس‌ها تابع ضوابط قانون پولی و بانکی و تحت مدیریت بانک مرکزی و نظارت هیأت نظارت بر اندوخته اسکناس از حیث انطباق با پشتوانه است؛ اما برنامه‌ریزی انجام‌شده به‌گونه‌ای است که ان‌شاء‌الله این اسکناس‌ها در سال‌جاری به‌دست مردم خواهد رسید.
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به اینکه طرح مابقی اسکناس‌ها نیز با توجه به مجوز اخذشده تغییر خواهد کرد، در ادامه توضیح داد: هم‌اکنون طرح اسکناس‌های ۵ هزارتومانی، 2هزارتومانی و یک هزارتومانی به تأیید ریاست کل محترم بانک مرکزی و وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده و تا پایان سال‌جاری نیز شاهد رونمایی اسکناس‌های جدید خواهیم بود. به گفته وی، همچنین اسکناس‌های ۱۰ و ۱۰۰ هزارتومانی تا پایان امسال به‌دست مردم خواهد رسید. همچنین لازم به ذکر است، اسکناس‌های۵۰ هزارتومانی که در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ نیز رونمایی شد در چارچوب طرح اسکناس‌های بین‌نسلی بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید