• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115685
+
-

با کتاب حال شما بهتر است

یادداشت
با کتاب حال شما بهتر است

گیتا گرکانی/ نویسنده و مترجم


ماه‌هاست دنیا جان به لب شده و ما هم همراه با بقیه دنیا با ترس و نگرانی دست به گریبانیم. مشکلات کاری، رکود اقتصادی، گرفتاری‌های شخصی و خانوادگی را هم که به این معجون اضافه کنید، می‌بینید به بهترین و مؤثرترین فرمول برای ناامیدی و دیوانگی رسیده‌ایم.   خوشبختانه امید به پیدا شدن واکسن و عبور از این دوران وجود دارد. هرچند نمی‌دانیم کی دست ما به واکسنی می‌رسد که از آن حرف‌ زده می‌شود تا به زندگی عادی برگردیم. اما تا آن موقع باید چه کنیم؟ تمام مدت به بدترین خبرها گوش بدهیم و ذهنمان را با بدترین سناریوها برای خودمان، عزیزانمان و دنیا پر کنیم؟ این یک راه‌حل است، اما به نظر نمی‌رسد سرانجام خوبی داشته باشد.

  البته هنوز راه‌حل‌هایی جز شمردن مصیبت‌ها وجود دارد. می‌توانیم خود را به کارهایی سرگرم کنیم که حواسمان را از وضع موجود پرت کند و به ذهنمان اجازه استراحت و تجدید قوا بدهد. برای من کتاب همیشه این نقش را ایفا می‌کند. به تجربه فهمیده‌ام کافی ا‌ست در بدترین شرایط کتابی را باز کنم و از آنجا که هستم دور شوم و به دنیاهای دیگر بروم. بارها با باز کردن یک کتاب، از پشت در آی‌سی‌یوها و سی‌سی‌یوها و اتاق‌های عمل به سرزمین‌های دیگر و قرن‌های دیگر رفته‌ام. این کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین و عملی‌ترین‌کاری است که انسان می‌تواند برای دست پیدا کردن به آرامش انجام دهد.   البته سؤال ابدی باقی می‌ماند؛ چه کتابی بخوانم؟ جواب ساده و سرراست است: هرچه دوست دارید. برای شب امتحان درس نمی‌خوانید و مجبور نیستید وقتتان را به متنی اختصاص بدهید که برای نمره گرفتن باید خوب بدانیدش. کتابی انتخاب کنید که موضوعش برای خودتان جالب باشد. این انتخاب طیف بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد. از فالگیری چینی گرفته تا داستان‌های پلیسی یا متن‌های فلسفی. میلیون‌ها کتاب در دنیا وجود دارد و هرکسی می‌تواند از میان آنها یکی را پیدا کند که برایش جالب باشد و دست‌کم مدتی از ترس‌های جهان سراسرتهدید امروز در امان بماند.

  هرکدام از ما مجبوریم برای خوشحالی اطرافیانمان، به خاطر رعایت قوانین و مقررات‌کاری و اجتماعی و هزار باید و نباید به خیلی چیزها تن بدهیم و کارهایی بکنیم که اصلاً برای خودمان خوشایند نیست. اما بعضی کارها را آدم فقط برای خودش انجام می‌دهد. کتاب خواندن یکی از آنهاست.
 گاهی یک مشکل باقی می‌ماند. همیشه نمی‌توانید کتابی را که می‌خواهید در کتابفروشی‌ها یا کتابخانه‌های دوستان و آشنایان پیدا کنید. مخصوصاً این روزها که تیراژ کتاب به‌شدت پایین آمده خطر به‌سرعت نایاب شدنش هم افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر، محدودیت‌های ناشی از کرونا دسترسی به کتابخانه‌ها را دشوار کرده است. در این شرایط شهرداری می‌تواند با ایجاد کتابخانه‌های مجازی وارد عمل شود؛ روشی که در دوران کرونا خیلی از کتابخانه‌های دنیا از آن استفاده کرده‌اند و کمک بزرگی برای دسترسی عموم به کتاب است.   این بار که حس کردید دنیا بیش از حد تیره و تار شده، کتابی را شروع کنید. شاید مشکلات حل نشوند، اما حال شما بهتر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید