• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115669
+
-

لشکرکشی راست‌های افراطی در حمایت از ترامپ

گروه‌های راست افراطی قرار است امروز در حمایت از ترامپ و در اعتراض به نتیجه انتخابات در واشنگتن دست به تظاهرات بزنند

آمریکا
لشکرکشی راست‌های افراطی در حمایت از ترامپ

بالاخره آن روزی که مردم و مقامات واشنگتن نگرانش بوده و از روزها قبل خود را برای رویارویی با آن آماده کرده بودند، رسید. درست 11روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خیابان‌های واشنگتن قرار است میزبان گروه‌های تندرو و خشن از گوشه‌وکنار این کشور باشد که می‌خواهند با برگزاری تظاهرات گسترده، حمایت خود را از دونالد ترامپ و اعتراضشان به نتیجه انتخابات اعلام کنند. درست یک هفته پیش، رسانه‌ها خبر پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کردند، اما رئیس‌جمهور آمریکا و اطرافیانش هنوز شکست را نپذیرفته و با ادعای تقلب در انتخابات سعی دارند تا فرایند رأی‌گیری را در ایالت‌هایی که رأی الکترال خود را به سبد بایدن ریخته‌اند، زیر سؤال ببرند و مانع اعلام نتایج نهایی شوند. در این مدت، طرفداران ترامپ نیز بیکار ننشسته و بارها در نقاط مختلف این کشور به خیابان‌ها آمده‌ و ادعای نامزد محبوبشان را تکرار کرده‌اند. اما این بار قرار است تجمعی «بزرگ» با شعار «تظاهرات میلیونی ماگا» به تحریک چهره‌های رسانه‌ای راست افراطی، ملی‌گراهای سفیدپوست و طرفداران تئوری‌های توطئه برگزار ‌شود. جنبش‌هایی مانند «پسران مفتخر» و «زنان برای ترامپ» و «دزدی را متوقف کنید» ازجمله گروه‌های مدعی تقلب در انتخابات هستند که قرار است امروز به خیابان‌های مرکزی پایتخت آمریکا بیایند.
به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، ‌شان هانیتی، مجری شبکه فاکس‌نیوز، انریکه تاریو، مسئول گروه سیاسی افراطی خشونت‌طلب پسران مفتخر و جک پوسوبیک، فردی که تئوری توطئه «پیتزا گیت» را در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 آمریکا مطرح و دمکرات‌ها را محکوم به فعالیت‌های غیرانسانی کرده بود و اسکات پرسلر، از طرفداران ترامپ که با گروه ضدمسلمانان همکاری می‌کند، ازجمله کسانی هستند که جرقه این تجمع را زده‌اند.

حمایت کمپین ترامپ
جیسون میلر، مشاور کمپین ترامپ در پاسخ به توییتی در حمایت از راهپیمایی تندورها گفت: «این موج حمایت از ترامپ را دوست دارم.» کیلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ‌سفید نیز به فاکس‌نیوز گفت: «مردم می‌خواهند به خیابان بیایند تا صدایشان شنیده شود. ترامپ بیشتر از هر نامزد جمهوریخواه دیگری در تاریخ انتخابات آمریکا رأی دارد.» او پیش‌بینی کرده تعداد شرکت‌کنندگان «بسیار زیاد» باشد.
ایندیپندنت در تحلیلی نوشت که این تظاهرات می‌تواند صحنه انفجار خشمی باشد که در روزهای گذشته در فضای مجازی جریان داشته و انباشته شده است. این راهپیمایی، دامنه وسیعی از گروه‌های طرفدار ترامپ مانند تندروهای رادیکال ضددولت و نئونازی‌ها تا مردم عادی طرفدار رئیس‌جمهور آمریکا را دربرمی‌گیرد. ملی‌گراهای سفیدپوست به غیر از واشنگتن، تظاهرات در شهرهای ایالت‌های چرخشی را نیز در برنامه دارند.

آمادگی مقامات واشنگتن
گفته می‌شود پلیس واشنگتن مجوزی برای تظاهرات‌ گروه‌های تندرو صادر نکرده است، اما آژانس فدرال محلی در حال بررسی چند درخواست مجوز از سوی گروه‌های طرفدار ترامپ است که جنبش «دزدی را متوقف کنید» را در شبکه‌های اجتماعی راه انداخته‌اند و پیش‌بینی می‌شود فقط 50نفر در آن شرکت کنند. از سوی دیگر، فیس‌بوک صفحه برخی از این گروه‌ها را به‌دلیل پخش اطلاعات جعلی و نقض قوانین این شبکه مسدود کرده است.
موریل بازر، شهردار واشنگتن گفته که مقامات شهری فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی برای برنامه‌ریزی تظاهرات را رصد می‌کنند و اعلام کرده: «ما از هرنوع تجمع مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم.» گفته شده برخی گروه‌هایی که قرار است در این راهپیمایی شرکت کنند، سلاح همراه خواهند داشت؛ به همین دلیل بازر به شرکت‌کنندگان هشدار داد که با خود اسلحه نیاورند: «قوانین حمل سلاح در واشنگتن نسبت به شهرهای دیگر آمریکا سختگیرانه است و افراد نمی‌توانند در ملأعام سلاح در دست بگیرند.»
از سوی دیگر، پلیس واشنگتن نیز برخی خیابان‌ها را مسدود و پارک خودروها را در محدوده مرکز شهر محدود کرده است. مقامات امنیتی این شهر بعد از انتخابات اخیر به‌دلیل احتمال وقوع آشوب و خشونت در بالاترین سطح آماده‌باش قرار دارند و همچنان ویترین خیلی از فروشگاه‌ها در مرکز شهر از ترس حمله آشوبگران، با تخته پوشیده شده‌ است.

واکنش فعالان چپ
در واکنش به اقدام تندروها، تعداد کمی از گروه‌های مخالف ترامپ شامل جنبش‌های ضدفاشیست و ضد‌نژادپرستی نیز قرار است به خیابان‌های واشنگتن بیایند تا مانع این شوند که «دولت ترامپ انتخابات را بدزدد.» فعالان چپ در واشنگتن خود را آماده کرده‌اند و اطراف دیوار یادبود «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» را حفاظ زده‌اند. ‌ماه گذشته هواداران ترامپ این دیوار را تخریب کرده بودند. بعد از این اتفاق، دیوار تعمیر شد و چند نفر مأمور حفاظت از آن شدند.
معمولا تظاهرات‌ گروه‌های افراطی و ملی‌گرای سفیدپوست در واشنگتن، پایان مسالمت‌آمیز داشته است و شرکت‌کنندگان در آن با ورود گروه‌های مخالف متفرق شده‌اند.

  کوتاه از انتخابات
  نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات سنا از جمهوریخواهان خواستند که باخت ترامپ را بپذیرند و به خواست مردم این کشور احترام بگذارند. پلوسی در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه «این سیرک را تمام کنید» از حزب رقیبش خواست که تمرکز خود را بر موضوعات مهمی مانند کرونا و بحران اقتصادی بگذارند.
  برخی سناتورهای جمهوریخواه از مقامات کاخ‌سفید خواسته‌اند که امکان دسترسی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را به اطلاعات محرمانه فراهم کنند. جمهوریخواهان هنوز رسما بایدن را پیروز انتخابات نمی‌دانند و به او تبریک نگفته‌اند؛ به همین دلیل، ناظران معتقدند که این واکنش به‌نوعی نشانه آغاز چرخش این حزب به سمت نامزد دمکرات‌هاست. ترامپ و آژانس خدمات عمومی آمریکا تاکنون از فرایند انتقال قدرت به بایدن که روندی طبیعی در همه انتخابات  ریاست‌جمهوری است، خودداری کرده‌اند.
  رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، ران کلاین را به‌عنوان رئیس دفتر خود در کاخ سفید معرفی کرد تا نشان دهد همچنان بی‌توجه به مقاومت ترامپ و ادعاهای او، برنامه‌های خود را پیش می‌برد. کلاین قرار است نقش مهمی را در اجرای برنامه‌های بایدن برای مقابله با کرونا ایفا کند. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین در ادامه گفت‌وگو با رهبران جهان، در تماس تلفنی با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از پیام تبریک او برای پیروزی در انتخابات تشکر کرد. مقامات چین نیز بالاخره سکوت خود را شکستند و سخنگوی وزارت خارجه این کشور، پیروزی بایدن را تبریک گفت.
  مقامات ایالت جورجیا در واکنش به انتقاد جمهوریخواهان از مدیریت انتخابات در این ایالت، هرگونه تقلب در فرایند رأی‌گیری را رد کردند. سی‌بی‌اس‌نیوز نوشت که این ادعای جمهوریخواهان وقتی مطرح شد که نشانه‌هایی از بالا رفتن احتمال پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات سنا دیده شد. جورجیا ازجمله ایالت‌هایی است که همیشه به جمهوریخواهان متمایل بوده است. مردم این ایالت در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز رأی خود را به بایدن دادند تا با 14هزار رأی بیشتر از ترامپ، رقیبش را پشت‌سر بگذارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید