• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 آبان 1399
کد مطلب : 115525
+
-

دیده‌نشدن در ایران آزارم می‌دهد

سعید برخورداری، بازیکن سابق تیم ملی هندبال، دروازه‌بان دوم لالیگاست و بارها مورد توجه مارکا و آس قرار گرفته اما از اینکه رسانه‌های داخلی او و دوست‌های لژیونرش را نمی‌بینند، حسابی ناراحت است

دیده‌نشدن در ایران آزارم می‌دهد

لیلی خرسند| «سعید، هوئسکا را دیوانه کرد و گوادالاخارا به برتری رسید»، «شب عالی سعید، لیگ را برای گوادالاخارا شیرین کرد»، «کانیاس به سد گلر ایرانی، برخورداری، خورد». این‌ تیترها برای یک دروازه‌بان ایرانی زده شده اما نه در رسانه‌های داخلی، بلکه در رسانه‌های اسپانیایی مارکا و آس که بین‌المللی هستند. سعید که به گفته خودش به تمام آرزوهای هندبالی و ورزشی‌اش رسیده، این روزها شاکی و غمگین است؛ چراکه اعتقاد دارد رسانه‌های داخلی به او کم‌لطفی کرده‌اند. سعید که 3‌سالی است در لالیگای اسپانیا دروازه‌بانی می‌کند، تصمیم گرفت در روزهای گذشته با توییتی به این کم‌لطفی‌ها واکنش نشان دهد. حالا او در گفت‌و‌گوی اختصاصی با همشهری در این خصوص بیشتر صحبت کرده است.

  از توییتی که چند وقت پیش زدید و از بی‌توجهی رسانه‌های داخلی به عملکردتان در اسپانیا گلایه کردید، شروع کنیم. مثل اینکه از این بابت حسابی شاکی هستید؟
من در اینجا خیلی سختی کشیده‌ام. اینجا یک نفر انگلیسی حرف نمی‌زند. فقط سه چهار‌ماه طول کشید زبان یاد بگیرم. تنهایی، فشار بالای تمرینات که ما بهش عادت نداشتیم‌ و خیلی از مسائل دیگر برایم خیلی سخت بود اما با همه اینها خودم را وفق دادم. در حال‌حاضر بیشترین چیزی که من و بقیه بچه‌های لژیونر هندبال را آزار می‌دهد، بی‌توجهی است. نه‌تنها رسانه‌های ایرانی ما را نمی‌بینند، بلکه حتی صفحه اینستاگرام خود فدراسیون هم به ما توجهی ندارد. در این 3سالی که در اسپانیا هستم، شاید سایت فدراسیون هندبال یکی دو بار از من خبر زده باشد. این بی‌توجهی خیلی ناراحت‌کننده است. من به هر چیزی که در ورزش می‌خواستم، رسیده‌ام و این دیده‌نشدن آزاردهنده است. من اینجا در اسپانیا دیده می‌شوم و مهم نیست که در ایران دیده نشوم اما بقیه چطور می‌خواهند در ایران جذب هندبال شوند؟ غیر از این است که باید من و بازیکنان دیگر را ببینند تا انگیزه بگیرند؟

 مثل اینکه زیاد دررسانه‌های اسپانیایی تیتر می‌شوید؟
اینجا خبرنگاران در تمام بازی‌ها حضور دارند. اگر یک بازیکن بدرخشد و به پیروزی تیم کمک کند، حتما در روزنامه‌هایی مثل مارکا دیده می‌شود. این اتفاق برای خودم چندباری افتاده و تیتر اول و عکس اول شده‌ام. این اتفاق بارها در روزنامه‌‌های محلی هم برایم افتاده است.

 هندبال ایران به جز خودتان تقریبا 10‌لژیونر دیگر هم دارد. چطور می‌شود که هندبال در ایران دیده نمی‌شود اما کشورهای دیگر بازیکنان ما را جذب می‌کنند و بهشان اهمیت می‌دهند؟ 
به غیر از بحث مالی و شرایط ایده‌آلی که در هندبال اروپا به‌خصوص برای بازیکنان ایرانی هست، بحث رسانه‌ای هم اینجا شرایط متفاوتی را رقم می‌زند. در اسپانیا به همان اندازه که به لالیگای فوتبال اهمیت داده می‌شود، به لالیگای هندبال هم توجه می‌شود. همه اسپانسرها مشترک هستند و همه بهایی که به فوتبال داده شده، به هندبال هم داده می‌شود. در این 3سالی که اسپانیا هستم، روزنامه مارکا که معروف‌ترین روزنامه اسپانیا‌ست یا روزنامه آس، بارها از من مصاحبه گرفته‌اند یا گزارش چاپ کرده‌اند. فصل قبل جزو 6 دروازه‌بان برتر اسپانیا بودم و این فصل هم تا امروز نفر دوم هستم. هندبال ما در سطح جهان صاحب سبک و شناخته‌شده نیست و به همین‌خاطر برای اسپانیایی‌ها مهم است چطور بازیکنی از ایران آمده و تا این حد موفق بوده است.

 پس عملکرد رسانه‌های داخلی را دلیل اصلی دیده‌نشدن هندبال در ایران می‌دانید؟
به‌صورت مستقیم نه. چه شد که والیبال در ایران مورد توجه قرار گرفت؟ به‌خاطر موفقیت‌های تیم ملی. رسانه‌ها هم به‌دنبال موفقیت‌های ملی و باشگاهی هستند. متأسفانه هندبال ما سال‌های اخیر توفیق بین‌المللی چندانی نداشته و دیده هم نشده است. اگر توفیق ملی باشد، صددرصد توجه رسانه‌ها هم به هندبال بیشتر می‌شود.

 پس با موفقیت تیم ملی هندبال مشکل دیده‌شدن برطرف می‌شود؟ 
در هندبال ما پول نیست. تیم ملی هم به موفقیت خاصی نرسیده و رسانه‌ها هم به آن توجهی نمی‌کنند. در این شرایط اسپانسر هم به سمت هندبال نمی‌آید. به‌خاطر کرونا بیشتر باشگاه‌های اسپانیا با مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این فصل 20درصد کاهش بودجه‌ داشته‌اند. این مشکل برای فوتبال هم هست. اما در ایران همیشه هندبال است که پایین‌ترین قیمت قراردها را دارد. دلیلش هم چیزی نیست که من بتوانم بگویم. این فصل لیگ برتر ایران پخش مستقیم تلویزیونی دارد ولی این کافی نیست. این اتفاق فقط چند هفته می‌افتد. فدراسیون باید فعالیت‌های دیگری را برای جذب اسپانسر انجام بدهد.

 به‌نظرتان فقط پول و اسپانسر باعث شده تا خیلی‌ها در اروپا به هندبال علاقه‌مند شوند؟
در اروپا همان توجهی که به من شده، به بازیکن نونهال و نوجوان هم می‌شود. آنها به تمام امکاناتی که ما داریم، دسترسی دارند و انگیزه پیدا می‌کنند که به سطح بالاتر بروند. همه ما طبق قراردادمان موظف هستیم به مدرسه‌های مختلف برویم تا بچه‌ها بازیکنان را ببینند و انگیزه بگیرند و جذب مدرسه هندبال باشگاه شوند. حتی باید به تعدادی از بچه‌ها آموزش بدهیم و با آنها بازی کنیم. به‌خاطر همین کارهاست که اسپانیا قهرمان جهان و اروپا و مدعی اصلی قهرمانی المپیک است.

 در سایر کشورهای موفق هم تا همین اندازه به هندبال اهمیت داده می‌شود؟
در آسیا بحرین، قطر و کویت بازیکنان خوبی دارند و اگر در اروپا بازی نمی‌کنند، به این دلیل نیست که خوب نیستند. آنها به‌خاطر قراردادهای خوبی که دارند، ترجیح می‌دهند در کشور خودشان بازی کنند. شاید به همین دلیل است که تیم‌های ملی قوی هم دارند. آنها سرمایه‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند و توانسته‌اند به المپیک و مسابقات جهانی هم بروند. در اروپا هم از نظر من بوندس‌لیگای آلمان بهترین لیگ است، بعد لیگ فرانسه است و بعد لالیگا. البته رومانی هم که خیلی از بچه‌‌های ما آنجا بازی می‌کنند، سرمایه‌گذاری خوبی در این رشته کرده است.

 تعداد لژیونرهای هندبال حتی از والیبال هم بیشتر شده است. هندبالیست‌های ما چطور دیده می‌شوند؟
بیشتر بچه‌هایی که بیرون از ایران بازی می‌کنند، در مقطعی که تیم ملی مربی خارجی داشت و در جام جهانی بازی کرد، دیده و لژیونر شدند. لژیونرها هم عملکرد خوبی داشتند و این باعث شد اکثر منیجرها و ایجنت‌ها نیم‌نگاهی به بازیکنان ایرانی داشته باشند. بازیکنانی مثل من مجبور شدند با قیمت کم به باشگاه‌های اروپایی بروند اما این فرصت خوبی شد تا خودی نشان بدهیم و پیشرفت کنیم. هیچ‌وقت بازیکن ایرانی نمی‌تواند از یک تیم با یک حقوق خوب شروع کند. آنها با دستمزدهای پایین لژیونر می‌شوند اما می‌توانند پیشرفت کنند.

 پس ایجنت‌ها نقش استعدادیاب را برای بازیکنان ایران ایفا می‌کنند.
ایجنت‌ها می‌دانند ارزش یورو در ایران بالا‌ست. آنها با هزینه کم بازیکن را به هندبال اروپا معرفی می‌کنند تا هم خودشان پول دربیاورند و هم بازیکن شناخته شود. تیم گوادالاخارا معمولا در رده‌های وسط جدول است. پارسال به بهترین مقام تاریخش هفتمی رسید اما همیشه بازیکنان از این باشگاه به تیم‌های مطرح ترانسفر می‌شوند. من الان 2پیشنهاد از باشگاه‌های خوب اسپانیا و 2پیشنهاد از لهستان و یک پیشنهاد از قطر دارم. ایجنت به‌دنبال ترانسفر من است، این اتفاق هم برای من خوب است و هم برای او.

 پس احتمال دارد از تیم فعلی‌تان جدا شوید.
این احتمال وجود دارد اما رقم فسخ قرارداد بالا‌ست و احتمالا یکی از تیم‌های قطری بتواند این مبلغ را پرداخت کند. سطح هندبال قطر هم خوب است.

 درآمدی که در اسپانیا دارید، چند برابر گران‌ترین بازیکن در لیگ ایران است؟ 
نمی‌دانم یورو در ایران چند است اما اگر گران‌ترین بازیکن در ایران 250میلیون تومان بگیرد، من 7 برابر یا حتی بیشتر می‌گیرم. شاید درآمد من از بازیکنی که در لیگ آلمان بازی می‌کند کمتر باشد، اما هزینه زندگی در اسپانیا ارزان‌تر است. وعده‌های غذایی هم با خود باشگاه است. من اسپانسر هم دارم. با توجه به همه‌ اینها راضی‌ام.

 شرایط کرونا روی لالیگای هندبال چه تأثیری گذاشته؟
لیگ یک هفته با تأخیر شروع شد. همه باشگاه‌ها باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. 48ساعت قبل ازهر بازی تست کرونا می‌دهیم و اگر تیمی تعداد بازیکنان کرونایی‌اش زیاد باشد، 2هفته قرنطینه می‌شود و یک هفته هم فرصت دارد تمرین کند. همه بازی‌های عقب‌افتاده هم بعدا برگزار می‌‌شود. هزینه تست‌ها را هم خود لالیگا تقبل کرده است. بازیکنان هم حق ندارند بیرون، کافه و رستوران بروند. شهر تقریبا قرنطینه است و ما فقط اجازه داریم، سر تمرین برویم.

  پس نمی‌توانید به این زودی‌ها سفری به ایران داشته باشید.
تا ژانویه که نمی‌توانم اما اگر اجازه بدهند می‌آیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید