• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115457
+
-

خطر رشد نرخ بهره در کمین بورس


آنطورکه بانک مرکزی می‌گوید سقف نرخ سود بین بانکی تا 22درصد افزایش یافته است؛ به زعم کارشناسان این پیش‌زمینه‌ای برای افزایش نرخ سود بانکی است و درصورتی که نرخ سود بانکی هم افزایش یابد بازار سهام با افت شدیدتری مواجه خواهد شد.
به گزارش همشهری، اقتصاد ایران برسریک دوراهی قرار گرفته است؛ هجوم نقدینگی به بازارها و رشد تورم، فشار زیادی به دولت وارد کرده و به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر همین عامل بانک مرکزی در تلاش است تا نرخ سود بانکی را افزایش دهد. اگرچه همین چند روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی سیاست افزایش نرخ سود را تکذیب و اعلام کرد، برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود بانکی وجود ندارد اما بعد از آنکه روز دوشنبه مشخص شد نرخ سود بین بانکی به 22درصد رسیده است شائبه افزایش نرخ سود بانکی بیشتر شد و کارشناسان را به این باور رساند که افزایش نرخ سود بین بانکی پیش زمینه‌ای برای رشد نرخ سود سپرده‌های بانکی است. موضوعی که می‌تواند به بحران نزول بورس دامن بزند و منجر به افت سنگین‌تر شاخص‌های بورس شود. شاخص‌هایی که تا همین‌جا نزدیک به 50درصد افت کرده‌اند و سهامداران بخش زیادی از دارایی‌هایشان را از دست داده‌اند.

دو دستگی اقتصاددانان
اقتصاددانان اکنون 2دسته‌اند؛ دسته اول بر این اعتقادند که به‌دلیل رشد تورم، بانک مرکزی در شرایط فعلی چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره برای کنترل نقدینگی و مهار تورم درکوتاه‌مدت ندارد و دسته دوم با تأکید بر اینکه افزایش نرخ سود بانکی فقط به تعویق انداختن تورم به آینده است، با این راه‌حل مخالفند و معتقدند افزایش نرخ سود بانکی منجر به خلق دوباره نقدینگی می‌شود و در سال‌های بعد تورم، این بار در ابعاد وسیع‌تری بازخواهد گذشت و حتی به تولید، سرمایه‌گذاری و بورس هم ضربه خواهد زد، به زعم آنان افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی کمکی هم به کنترل تورم نخواهد کرد. اما آنچه اکنون صرف‌نظر از تورم و تولید محل مناقشه اصلی است، اثرافزایش نرخ بهره بر بورس است که از 20مرداد تاکنون وارد روند نزولی شده. در چنین شرایطی اگر قرار باشد نرخ سود دوباره افزایش یابد شاخص‌های بورس با نزول بیشتری مواجه می‌شوند. بین نرخ بهره و شاخص‌های بورس رابطه عکس وجود دارد؛ زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد شاخص‌های بورس افت می‌کنند و بالعکس. حالا تحلیلگران بازار سرمایه صرف‌نظر از سیاست‌های کلان اقتصادی معتقدند که افزایش نرخ بهره با سیاست‌های ابتدای سال دولت برای سرمایه‌گذاری در بورس در تناقض است و اجرای این سیاست منجر به افت سنگین‌تر بازار سرمایه خواهد شد و اعتماد مردم هم به بورس از دست خواهد رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید