• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115328
+
-

ایرلاین‌های گرانفروش دولت را دور زدند

وزیر میراث‌فرهنگی از وزیر دادگستری خواست برخورد قضایی با ایرلاین‌های گرانفروش آغاز شود

گردشگری
ایرلاین‌های گرانفروش دولت را دور زدند

افزایش بیش از 100درصدی قیمت بلیت پرواز در پروازهای داخلی و بیش از این میزان در معدود پروازهای خارجی موجود در کشور نه‌تنها صدای اعتراض مسافران که حتی صدای اعتراض وزرای دولت را نیز درآورده است.
به گزارش همشهری، شرکت‌های هواپیمایی از چند‌ماه قبل نه‌تنها هیچ توجهی به درخواست‌ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما نداشتند که حتی اقدام به افزایش قیمت نیز کرده‌اند و آش گرانی در دوران کرونا را چنان شور کردند که علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی کشور ناچار شد در نامه‌ای به وزیر دادگستری از او بخواهد تا دستگاه قضایی با جدیت به مقابله با گرانفروشان پروازهای داخلی کشور بپردازد تا شاید با اقدام قهری بتوان شرکت‌های هواپیمایی را ناگزیر از کاهش قیمت بلیت پروازها کرد.
علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش‌تر‌ در نامه‌ای به محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی از او خواسته بود فکری به حال لجام‌گسیختگی قیمت‌ها در بازار پروازها کند. در آن نامه آمده بود: «شرکت‌های هواپیمایی در اکثر مسیرهای داخلی برخلاف دستور جنابعالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خود را بیش از ۱۰۰درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده‌اند؛ ضمن آنکه دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به‌صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند؛ لذا خواهشمند است، دستور فرمایید درخصوص توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به‌عمل آید.»
پس از این نامه و مذاکرات حضوری 2وزیر بر سر کاهش قیمت بلیت هواپیما، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به معاون حمل‌ونقل آن وزارتخانه دستور داد که باید با موارد خلاف عمل با تصمیمات منعقده برخورد شود. اما ظاهرا آن نامه نیز نتوانست مقابل تصمیم ایرلاین‌ها برای افزایش خودسرانه قیمت بلیت پروازهای داخلی مانع ایجاد کند و به‌رغم آنکه در روزهای اخیر قیمت ارز و دلار که گرانی آن بهانه ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به‌منظور تامین هزینه‌های دلاری‌شان بود، پایین آمده اما قیمت بلیت هواپیما همچنان بالا مانده است.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بلافاصله پس از انتشار خبر نامه وزیر میراث‌فرهنگی به وزیر دادگستری برای مهار قیمت افسارگسیخته بلیت هواپیما و نافرمانی ایرلاین‌ها در کاهش قیمت‌ها به ایسنا گفت: شرکت‌های هواپیمایی داخلی مدعی‌اند ۶۰ درصد هزینه‌هایشان ارزی است. از طرفی یکی از بهانه‌های افزایش قیمت، نرخ ارز بود. اگر اینطور است چرا حالا که ارز ریزش کرده قیمت بلیت هواپیما تغییر نمی‌کند؟ هرچند ما با ادله اثبات می‌کنیم حدود ۲۰درصد از هزینه‌های این شرکت‌ها ارزی است که آن هم مربوط به تامین قطعات می‌شود. طبیعی است که این شرکت‌ها هزینه‌های دیگری هم دارند، اما هزینه‌های سربار این شرکت‌ها را که مردم نباید تامین کنند. این ظلم در حق مردم است.
حرمت‌الله رفیعی البته یک‌روز پیش‌تر از این اظهارات، به کمیسیون عمران مجلس رفته بود تا در جلسه بررسی دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما حضور داشته باشد. در همان جلسه نیز هم نمایندگان مجلس و سازمان هواپیمایی و هم نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی مخالفت خود را با بالا بودن قیمت بلیت هواپیما اعلام کرده بودند.
بی‌توجهی ایرلاین‌ها به درخواست‌های مکرر وزرا و فعالان گردشگری و مجلس برای کاهش قیمت بلیت پرواز، کار را به جایی رساند که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به وزیر دادگستری نامه نوشت و در آن نامه درخواست برخورد قهری با گرانفروشان در بازار پرواز را مطرح کرد.
علی‌اصغر مونسان در نامه خود به وزیر دادگستری آورده است: «برخی شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت خودسر و غیرقانونی و بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به گرانفروشی و افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هواپیما و پروازهای داخلی کرده‌اند و در تمشیت امور، دستورها و مصوبات دستگاه‌های ذیربط را مدنظر قرار نمی‌دهند. این موضوع موجب تحمیل ضرر و زیان به مصرف‌کنندگان شده و اعتراضات مردمی و شکایات فعالان صنعت گردشگری را در برداشته است و ضرورتا نیازمند رسیدگی سریع و ورود قاطع دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور است؛ لذا با توجه به حساسیت موضوع خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به عدم‌تصویب و ابلاغ نرخ‌نامه جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور و ستاد تنظیم بازار با استناد به ماده (۲) قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23/۱۲/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخوردهای قانونی لازم با متخلفان را به عمل آورده و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص برای آحاد مردم و ذینفعان به عمل آید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید