• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11512
+
-

تشریفات سرنوشت

آیا پرسپولیس به قواعد سنتی بازی جوانمردانه وفادار است؟‌ این سوال بعد از دو مسابقه اخیر تیم برانکو با ساپیا و پدیده، در اطراف تیم صدرنشین لیگ برتر شنیده می‌شود. یک هفته قبل، پرفسور به مهره‌های ملی‌پوش تیم‌اش برای جدال با سایپا استراحت داد و حتی حاضر نشد آنها را روی نیمکت قرار بدهد. در هفته‌ای که استقلال به کمک ملی‌پوش‌ها از شکست پیروزی ساخت، پرسپولیس بدون چند ستاره کلیدی دیدار خانگی را به تیم علی دایی واگذار کرد تا برای اولین‌بار در لیگ هفدهم، طعم دو شکست متوالی را چشیده باشد.
 سایپا به لطف ترکیب بدون زهر و کم‌خطر پرسپولیس، یک پیروزی مهم به‌دست آورد و از شانس بالایی برای تصاحب سهمیه آسیا برخوردار شد. پدیده اما به اندازه سایپا خوشبخت نبود و ناچار شد روبه‌روی ترکیب اصلی تیم برانکو به‌میدان برود. صدرنشین لیگ که 3امتیاز سخاوتمندانه را به نارنجی‌ها تقدیم کرده بود، در هفته بیست‌و هفتم 3امتیاز از پدیده مشهد گرفت و این رقیب را با خطر جدی سقوط به دسته پایین‌تر مواجه کرد. تفاوت ترکیب پرسپولیس در دو مسابقه گذشته، به تصور بی‌میلی این باشگاه به رعایت اصول بازی جوانمردانه دامن می‌زند. این تیم در هفته پایانی فصل گذشته نیز با ذخیره‌ها در مقابل مشکی‌پوشان قرار گرفت و بعد از مدت‌ها شکست خورد تا تیم اکبر میثاقیان به شکل ناباورانه‌ای در لیگ‌برتر ماندگار شود. پرونده لیگ برای پرسپولیس با قهرمانی بسته شده اما دو نبرد با ذوب‌آهن و سپیدرود در دو هفته پایانی  فصل تنها برای این تیم تشریفاتی هستند و برای تیم‌های روبه‌رو اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند. ذوب‌آهن برای پایان خوش یک نیم‌فصل درخشان، باید به هر قیمتی سهمیه بگیرد و سپیدرود برای فرار از سقوط، به همه امتیازهای دیدار با پرسپولیس نیاز دارد. رقبای این دو باشگاه نیز در انتظارند تا برانکو هر دو تیم را شکست بدهد و جلوی رسیدن آنها به اهداف‌شان را بگیرد. اگر سرخپوشان این دو بازی را چندان جدی نگیرند، دوباره با اتهام پشت کردن به بازی جوانمردانه مواجه خواهند شد اما وظیفه اصلی مرد کروات در چه چیزی خلاصه می‌شود؟ دنبال‌کردن اصول حرفه‌ای برای منفعت تیم و یا تلاش برای راضی ‌نگه‌داشتن تیم‌هایی که چشم امیدشان به درخشش پرسپولیس در دیدارهای پایانی است؟  
در آخرین هفته از لیگ‌برتر پانزدهم، پرسپولیسی‌ها امیدوار بودند ذوب‌آهن با تمام قوا در مقابل استقلال خوزستان ظاهر شود و با متوقف کردن تیم عبدالله ویسی، جام را به تیم برانکو هدیه کند. تیم یحیی گل‌محمدی با استراحت دادن به چند بازیکن در این جدال شکست خورد و جشن قهرمانی نیز در خوزستان برپا شد تا ذوبی‌ها با حملات همه‌جانبه طرفداران نایب‌قهرمان لیگ روبه‌رو شوند. در چنین جوی، طبیعی به نظر می‌رسد که هواداران باشگاه‌های دیگر نیز انتظار داشته باشند پرسپولیس تا آخرین مسابقه فصل از ترکیب اصلی‌اش استفاده کند. ایوانکوویچ اما توجه چندانی به این باورهای شعارگونه نشان نمی‌دهد و راضی‌نگه‌داشتن هواداران تیم خودی را تنها مسئولیت اخلاقی‌اش در پرسپولیس می‌داند. او با نگرانی از مصدومیت بازیکنانی که در اردوی پرفشار خارجی تیم کی‌روش حضور داشته‌اند، این مهره‌ها را از بازی سایپا کنار گذاشت تا دیدار حساس و تعیین‌کننده با نسف قارشی در ازبکستان به خطر نیافتد. قبل از بازی بزرگ با السد قطر نیز او به احتمال زیاد چنین نقشه‌ای را در تیمش پیاده خواهد کرد. چرا که هیچ‌کدام از دیدارهای باقی‌مانده این تیم در لیگ به اندازه جنگ انتقامی صدرنشینی با حریف قطری، مهم به نظر نمی‌رسند. پرسپولیس در شرایطی با اسم رمز «فیرپلی‌« مورد هجوم قرار می‌گیرد که رئال مادرید در بسیاری از دیدارهای فصل گذشته از ترکیب دوم‌اش استفاده کرده است. البته که در ترکیب دوم رئال نیز ستاره‌های زیادی توپ می‌زنند اما تیم‌هایی که ناچار به بازی در مقابل رونالدو و گرت بیل هستند، کار به مراتب سخت‌تری در جدال با کهکشانی‌ها دارند. درست مثل رئال مادرید، بارسلونا نیز بعد از تشریفاتی‌شدن دیدارهایش از نفرات ذخیره استفاده می‌کند و حتی با این روش به بقای دپورتیوولاکرونیا در لالیگا کمک کرده است. این روند در مونیخ، پارس و لندن نیز تکرار می‌شود تا نفراتی که در طول فصل کم‌تر زمان بازی داشته‌اند، در دیدارهای کم‌اهمیت محک بخورند. نباید فراموش کرد که پرسپولیسی‌ها از پنجره تابستانی نقل‌و‌انتقالات نیز محروم هستند و برانکو باید در هفته‌های باقی‌مانده، تعدادی از نیمکت‌نشینان همیشگی تیمش را برای آینده آزمایش کند.
ترکیب پرسپولیس در دو هفته پایانی لیگ‌برتر، به انتخاب پرفسور بستگی خواهد داشت. انتخاب میان فرار از غرولندهای مربوط به بازی جوانمردانه و یا فرار از خطر آسیب‌دیدگی ستاره‌های اصلی. به احتمال بسیار زیاد، این مربی دومین گزینه را انتخاب خواهد کرد. چرا که به‌خاطر رعایت بازی منصفانه جامی به پرسپولیس تعلق نمی‌گیرد. با این وجود قرمزها با هر ترکیبی، دو نبرد با ذوب و سپیدرود را به هیچ وجه برای نبردن شروع نمی‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید