• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115072
+
-

تهران - کاراکاس؛ در کریدور گردشگری

محمد باریکانی- دبیر گروه زیست بوم

ایران و ونزوئلا در دولت دهم زمزمه روابط گردشگری را آغاز کردند و اکنون علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از فعالان صنعت گردشگری کشور خواسته است در راه‌اندازی مسیر گردشگری تهران - کاراکاس تعجیل کنند. درخواستی که به گفته فعالان بازار گردشگری ایران بدون آگاهی کافی از وضعیت گردشگری دو کشور مطرح شده است. ونزوئلا با کاهش شدید ارزش پولی و تورم افسارگسیخته دست‌وپنجه نرم می‌کند. خط پروازی ایران - ونزوئلا و بالعکس در دولت دهم با هفته‌ای یک پرواز برای مدت دو سال فعال شد. این پرواز مسیر حدود 20 ساعته تهران - کاراکاس را طی می‌کرد و بعدتر به دلیل نبود مسافر و به صرفه نبودن پرواز تعطیل شد. ونزوئلا در دولت دهم به تعاملات جدی اقتصادی وارد شد و اجرای پروژه‌هایی همچون صنعت ساختمان‌سازی، ایجاد خط تولید ایران خودرو و راه‌اندازی خط تولید تراکتورسازی تبریز به مذاکره برای برقراری خط پروازی بین دو کشور با هفته‌ای یک پرواز منجر شد. فعالان صنعت گردشگری اما معتقدند برقراری این خط پروازی بیشتر اقدامی سیاسی بود تا آن که در تعاملات گردشگری دو کشور تاثیر داشته باشد. با برقراری خط پروازی مذاکرات اولیه گردشگری میان دو کشور نیز انجام شد که البته آن هم نیمه‌کاره رها شد.
 گفته می‌شود هیأت گردشگری ایران در سفر به ونزوئلا هدف سرقت قرار گرفته‌اند. همین رفتار کافی بود تا از تعریف بسته‌ گردشگری برای چنین مقصدی چشم پوشی شود. به نظر می‌رسد بازی گردشگری تهران-کاراکاس در این مقطع نیز سیاسی است. ضمن آن که فعالان بازار گردشگری تاکید دارند که سفر به ونزوئلا تنها به درد طبیعت‌گردها و گردشگران ماجراجو می‌خورد.
در یک بررسی جزئی نیز می‌توان به این نتیجه رسید که سفر یک هفته‌ای به ونزوئلا، کشوری که در مقصد گردشگری هیچ کشوری در جهان وجود ندارد، حدود 80 میلیون تومان براساس خدمات تورهای گردشگری برای گردشگر ایرانی هزینه دارد. قیمت بلیت پرواز به ونزوئلا از ایران با قیمت خرید بلیت پرواز از ایران به آمریکا برابر است. این خط  نیازمند حدود 20 ساعت پرواز است. بنابراین نرخ پرواز به ونزوئلا در کف قیمت، بین 40 تا 50 میلیون تومان است. در نظر داشته باشید که خرید بسته سفر یک هفته‌ای به ونزوئلا از دفاتر خدمات گردشگری نیز برای گردشگر ایرانی با در نظر گرفتن 100 دلار برای هر شب اقامت در آن کشور، بین 700 تا هزار دلار است که محاسبه آن با دلار 24 هزار تومانی، بدون احتساب قیمت بلیت هواپیما 17 تا 24 میلیون تومان قیمت می خورد.
بدین‌ترتیب ایرانی‌های طبیعت‌گرد یا گردشگران ماجراجوی ایرانی که به دنبال کشف یک سرزمین جدید هستند، باید برای سفر به ونزوئلا که مقصد ناامن گردشگری برای آن‌ها شناخته می‌شود تا 80 میلیون تومان هزینه کنند. موضوعی که به گفته کارشناسان گردشگری در تعجیل برای راه‌اندازی مسیر گردشگری تهران - کاراکاس نادیده گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید