• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115051
+
-

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با همشهری:

گفت وگو/ ممنوعیت معاملات فردایی ربطی به روند کاهشی بازار ندارد

طولانی شدن روند شمارش آرا در انتخابات آمریکا نوسانات بسیاری را در بازارهای ایران و جهان باعث شده و در ایران نزدیک شدن کاندیدای حزب دمکرات به مقام ریاست‌جمهوری، بازارها را با افت قیمت شدیدی مواجه کرده است. اما در بازار ارز، طلا و سکه معامله‌کنندگان با پیش‌بینی تحولات آینده به معاملاتی دست می‌زنند که با وجود ریسک بالا می‌تواند سود زیادی هم برای آنها داشته باشد؛ معاملاتی که گفته می‌شود تأثیر تخریبی بر بازار دارد و دوباره از ممنوعیت آنها سخن گفته می‌شود. با محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

ممنوعیت معاملات فردایی یک‌بار دیگر در تیر ماه هم اعلام شده بود، چرا در روزهای اخیر که بازار کاهشی است دوباره مورد توجه قرار گرفت؟
این اطلاعیه قبل از اینکه بازار روند کاهشی را آغاز کند صادر شده و ربطی به اتفاقات روزهای اخیر ندارد. در تیرماه هم این اطلاعیه صادر شد اما پیگیری لازم برای اجرای آن انجام نشد. این بار با توجه به دستور اکید و اقدامات پلیس اقتصادی این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود و همانطور که در خبرها اعلام شد چندین نفر در این رابطه ازجمله در اصفهان دستگیر شدند. این بار ضامن اجرای این تصمیم خود پلیس است. در یک هفته تا 10روز گذشته که قیمت ارز بالای 30هزار تومان بود دستگیری این افراد باعث شد دلار به کانال 28هزار تومان سقوط کند. ارگان‌های نظارتی این بار روی این موضوع حساس هستند و با برخورد قضایی اجرای این تصمیم را تضمین می‌کنند.
معامله‌کنندگان صوری چه کسانی هستند؟
تعدادی از افرادی که در زمینه معاملات صوری فعالند دلال هستند اما لزوما نه همه آنها. بسیاری از این افراد اتاق‌ها، واحدها و تشکل‌هایی هستند که ممکن است تشکیلات اداری هم داشته باشند. حتی افرادی که دارای جواز کسب هم هستند ممکن است این کار را انجام دهند. این نوع معاملات قیمت‌های کاذب ایجاد می‌کند و از سوی هرکسی انجام شود نوسان مصنوعی و تشنج در بازار را درپی دارد به همین دلیل غیرقانونی اعلام شده و دستور اکید پلیس قضایی است که با معامله‌کنندگان برخورد شود.
معامله‌کنندگان علاوه بر ریسک ضرر و زیان احتمالی معاملات صوری، ریسک برخوردهای قهری را هم پذیرفته‌اند، این چنین اقداماتی تا چه حد می‌تواند مانع فعالیت آنها شود؟
باید این اتفاق بیفتد، اگر قرار باشد بازاری داشته باشیم که در جهت آرامش و تامین منافع مردم باشد باید این پیگیری شود.
تجربه نشان داده حذف دلالان تأثیر درازمدتی بر قیمت‌ها نداشته و بازار طلا و سکه تابع عوامل دیگر است، با توجه به شرایط موجود بازار را در ادامه چگونه می‌بینید؟
بازار معمولا جهت خودش را تشخیص می‌دهد. دو عامل اقتصادی تأثیرگذار بر بازار داریم، اگر معاملات براساس شاخص‌های اقتصادی انجام شود هیچ مشکلی ندارد و نوسان هم جزء لاینفک معاملات تجاری و اقتصادی است. اگر بپرسید بازار چه زمانی ثبات قیمت پیدا می‌کند پاسخ این است که هیچ‌وقت. به‌دلیل اینکه قیمت طلا و سکه تابع 3شاخص اقتصادی است؛ ارز، قیمت جهانی و عرضه و تقاضا. طبیعتا در یک بازار سالم که عرضه و تقاضا تناسب داشته باشد و 2شاخص اقتصادی تعیین‌کننده دیگر کنترل شده باشد، آرامش در بازار ایجاد می‌شود و اگر فاکتور چهارمی در این میان وارد شود که باعث افزایش قیمت‌ها شود باید جلوی آن گرفته شود.
شرایط کنونی بازار طلا و سکه چگونه است؟
از روز جمعه دلال‌ها و واسطه‌ها با برخی معاملات باعث شدند قیمت‌ها به شکل بی‌حسابی کاهش پیدا کند اما در شروع معاملات شنبه معاملات به شکل واقعی انجام شد و بازار درحال حاضر جهت خودش را پیدا کرده است. در اوایل صبح افزایش قیمت داشتیم اما در ادامه با معاملاتی که انجام شد براساس همان شاخص‌های تأثیرگذار ارز و قیمت جهانی، بازار به قیمت‌های واقعی نزدیک شد. آنچه بانک مرکزی برای قیمت ارز عنوان می‌کند مبنا و شاخص ماست و قیمت جهانی هم مشخص است، بنابراین بعد از اعلام نرخ ارز از سوی بانک مرکزی معاملات شکل عادی پیدا کرد. هم‌اکنون هرکس فروشنده باشد می‌تواند بفروشد و هرکسی خریدار است می‌تواند بفروشد اما در مجموع تقاضا فعلا کاهش پیدا کرده است.
کف قیمت سکه را با توجه به شرایط متغیر کنونی چقدر پیش‌بینی می‌کنید؟
نرخ ارز هر روز متغیر است و با توجه به این تغییرات دائمی نمی‌توان کفی برای قیمت سکه تعیین کرد و نرخ ارز هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. بنابر این نوسانات جزئی و منطقی در بازار قابل‌قبول است اما امروز حباب سکه به‌دلیل افت تقاضا کاهش پیدا کرده و نرخ‌هایی که هم‌اکنون در بازار مشاهده می‌شود به اعتقاد من نرخ‌های واقعی است. البته حباب سکه هم‌اکنون یک میلیون تومان است و الان که قیمت سکه 12میلیون‌و400هزار تومان است با کسر یک میلیون تومان به قیمت واقعی سکه می‌رسیم که با توجه به عوامل تأثیرگذار و شرایط امروز، 11میلیون‌و400هزار تومان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید