• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114760
+
-

نقد خبر /ابزار سوددهی صندوق‌های دولتی

خبر: هیأت دولت در نشست ۱۱آبان‌ماه تصویب کرد از زمان شروع پذیره‌نویسی واحدهای هریک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)، همه حقوق مالکانه سهام ازجمله سود سهام، حق تقدم و سهام جایزه، متناسب با سهام مورد انتقال، متعلق به صندوق مربوطه خواهد بود و سازمان خصوصی‌سازی‌ مکلف است نسبت به انتقال حقوق مالکانه به صندوق اقدام کند.
نقد خبر: بالاخره بعد از تأخیر فراوان، هیأت دولت پرداخت حقوق مالکانه سهام متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی را تصویب کرد. این مصوبه می‌تواند زمینه افزایش سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی ازجمله دارا یکم و صندوق پالایشی را فراهم کند. قبل از این دولت با عرضه واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی توانسته بود منابع مالی مناسبی برای کسری بودجه‌اش تامین کند اما
 وجود ایراداتی در نحوه عرضه این صندوق‌ها ازجمله تعلق نیافتن حقوق مالکانه سهام موجود در سبد این صندوق‌ها به مالکان، به کاهش ارزش خالص دارایی‌های این صندوق‌ها منجر شده بود.
 این کاهش ارزش در نهایت به زیان سرمایه‌گذارانی منجر شد که واحد‌های این صندوق‌ها را خریداری کرده بودند. انتظار می‌رود با این تصمیم زمینه رشد واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی دوباره مهیا شود و دولت هم بتواند صندوق‌های بعدی را راحت‌تر بفروشد و منابع مالی مورد نیازش را برای جبران کسری بودجه تامین کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید