• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114752
+
-

کنوکارپوس نمی‌تواند دلیل آلرژی‌ها باشد

دانشگاه علوم پزشکی اهواز، کارشناسان و اساتید دانشگاه شهید چمران همچنان به‌دنبال متهم ردیف اول آلرژی‌ها در اهواز هستند

گپ
کنوکارپوس نمی‌تواند دلیل آلرژی‌ها باشد

محمد کاموس- دبیر گروه ایرانشهر

پیش‌بینی‌های هواشناسی هنوز خبری از باران پاییزی در اهواز نمی‌دهد، اما با توجه به وضع قرمز خوزستان از نظر شیوع کرونا، دانشگاه علوم پزشکی یک بیمارستان خود را به حالت آماده‌باش درآورده است تا پس از نخستین باران پاییزی، پذیرای بیماران تنفسی باشد. شهرداری اهواز هم از هرس سنگین درختان کنوکارپوس خبر می‌دهد؛ درختی که دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شورای سلامت استان آن را متهم اصلی آلرژی اهوازی‌ها عنوان می‌کنند. با این همه، نظر اساتید دانشگاه شهیدچمران به‌عنوان دانشگاه تخصصی کشاورزی چیز دیگری است. گفت‌وگوی «ایرانشهر» را با «مهرانگیز چهرازی» مدیرگروه باغبانی دانشگاه شهیدچمران اهواز بخوانید.

خانم چهرازی شما همیشه با آلرژی‌زا بودن کنوکارپوس مخالف بوده‌اید درحالی‌که مسئولان خوزستان ادعا می‌کنند با هرس کنوکارپوس آمار مراجعه به مراکز درمانی کاهش یافته است. درباره چرایی مخالفت خود توضیح می‌دهید؟
تاکنون هیچ مستندی درباره حساسیت‌زا بودن این گیاه و دانه‌های گرده آن ارائه نشده است. این گیاه به‌طور وسیع در چند ایالت آمریکا، عربستان و همچنین شهرهایی مانند بوشهر، بندرعباس و گچساران کاشته شده و تاکنون هیچ‌کدام از ساکنان این شهرها موردی از آلرژی به این درخت را گزارش نکرده‌اند. نکته بعد اینکه چندسال است این گیاه به‌طور کامل هرس می‌شود، اما همچنان بعد از نخستین بارندگی پاییزی شهروندان زیادی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
همین ۲نکته مدعایی است که ثابت می‌کند بود و نبود گل‌های کنوکارپوس تأثیری در آلرژی اهوازی‌ها ندارد. مشکل تنفسی در اهواز نتیجه آلودگی فلرهای نفتی، فعالیت کربن‌بلک، صنایع فولاد و نیشکر است و نمی‌دانیم چرا محیط‌زیست این موضوع را مطرح نمی‌کند.
آمار مراجعه شهروندان به بیمارستان در یکی دو سال گذشته هم نشان می‌دهد هرس درختان نتوانست جلوی بروز آلرژی را بگیرد. اما چرا در گذشته خبری از این آلرژی نبود؟
دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که هنوز بررسی نشده. مثلا فلرهای نفتی هنوز اصلاح نشده‌اند. کربن‌بلک یک‌بار تعطیل و پلمب شد، اما بعد از مدتی گفتند به‌دلیل صادرات نمی‌توانند آن را تعطیل نگه دارند و دوباره فعالیتش از سر گرفته شد.
در گزارش قبلی گروه ایرانشهر یک کارشناس مطرح کرد که برگ‌های این درخت به‌دلیل چسبناک بودن آلودگی را روی خود نگه می‌دارد و این آلودگی‌ها با نخستین باران پاییزی واکنش شیمیایی نشان می‌دهند. آیا واقعا برگ‌های کنوکارپوس چنین ویژگی‌ای دارد؟
اینکه برگ‌های کنوکارپوس آلودگی را به خود جذب می‌کند، درست است، اما این اتفاق به‌دلیل گیاه‌پالایی می‌افتد. یعنی کنوکارپوس مواد شیمیایی یا فلزات سنگین آلودگی نفتی را در خاک یا هوا می‌گیرد و به مواد دیگر تبدیل و هوا و خاک را تمیز می‌کند.
ما این آزمایش را در محوطه پتروشیمی ماهشهر که هوا آلوده است، انجام دادیم و با کنوکارپوس‌های چارک که در هوای تمیز هستند، مقایسه کردیم و متوجه شدیم گیاه در برابر آلودگی مقاومت می‌کند. در آزمایشی دیگر، گیاه در معرض آلودگی‌ نفتی را با نمونه شاهد در منطقه‌ای پاک مقایسه کردیم و نتیجه این بود که فقط مقداری از رشد گیاه کم شد. پس اتفاقا کنوکارپوس می‌تواند به بهبود وضع هوا و خاک محیط کمک کند. نتیجه این مطالعه در قالب یک پایان‌نامه تهیه شده و در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.
 نتایج این مطالعات در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار گرفته است؟
بله. در سمیناری که سال گذشته با این موضوع برگزار شد، نتایج را ارائه دادیم. از سوی دیگر، اواخر شهریور امسال در نشستی که مسئولان علوم پزشکی هم حضور داشتند این موضوع را مطرح کردیم، اما پاسخ‌شان این بود که به‌دلیل شیوع کرونا و از آنجایی که هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست، هرس باید مثل سال‌های قبل انجام شود. به‌نظر می‌رسد در کنار هرس سنگین کنوکارپوس مافیای چوب هم فعال است، زیرا مثلا درخت با ۶متر ارتفاع تا ارتفاع ۱.۵متر هرس می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید