• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114735
+
-

مدیرکل اوقاف مازندران:

اعلام‌کنندگان تحریف وقف آقمشهد سودجو هستند

سیدمحمد فخار- خبرنگار

درپی انتشار 8 مورد تحریف در وقف جنگل‌های هیرکانی که روز یکشنبه در روزنامه همشهری منتشر شد، اداره اوقاف مازندران نیز موضع‌گیری کرد. این گزارش تاکنون مورد استقبال معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری قرار گرفته و قرار است 24آبان‌ماه نیز جلسه کارشناسی نهایی درباره سرنوشت این پرونده با حضور مقامات دستگاه‌های مختلف برگزار شود.
ابراهیم حیدری، مدیرکل اوقاف مازندران در مصاحبه اخیر خود، ضمن پذیرش بازنویسی وقفنامه در سال1218 که 358سال پس از وقف اصلی است، به پایگاه‌های خبری محلی مازندران گفت: «وقفنامه۱۲۱۸ هیچ تفاوتی با اصل وقفنامه نداشته و کاملا همخوانی دارد.» البته وی درباره هیچ‌یک از 8 مورد دستکاری جزئیاتی اعلام نکرده اما پردازندگان به این بندهای تحریفی را «سودجو» خوانده است که به‌گفته او، «می‌خواهند فضا را به‌سمتی هدایت کنند که به‌ضرر موقوفه شود.»
در عین حال بررسی‌های حقوقی که از سوی محمد داسمه، وکیل محیط‌زیستی و روزنامه همشهری به عمل آمد، به وضوح موارد اختلافی کتیبه و نسخه بازنویسی شده سال1218 را مشخص می‌کند. همچنین محمد قنبریان که طرف قرارداد متولی موقوفه است، به همشهری اعلام کرده که برخی موارد اختلافی در کتیبه و نسخه1218 وجود دارد.
رضا افلاطونی، معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها حالا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود نیز‌ اعلام کرده است که «سازمان جنگل‌ها نیز در اصالت و صحت وقفنامه ایرادهایی را وارد می‌داند، اما سازمان اوقاف در مورد آقمشهد مقاومت می‌کند و زیربار نمی‌رود.» بدین‌ترتیب قرار است یک هیأت کارشناسی ۲۴آبان‌ماه نظر خود را درباره موارد اختلافی اعلام کند. مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز به پایگاه خبری سازمان جنگل‌ها گفته است: «پیش‌بینی می‌کنیم در مورد آقمشهد رای‌های صادره قبلی حتما اصلاح می‌شوند.» به‌گفته منصور، «بر سر تعیین تکلیف جنگل‌های هیرکانی همراهی خوبی از طرف سازمان اوقاف صورت نگرفته است. چون قرار بود آنها نتایج بازدید‌های کارشناسی را بپذیرند که متأسفانه اینطور نشد و ما هم ناگزیر شدیم موضوع را از طریق قضایی پیگیری کنیم.»  پرونده وقف 5600هکتار جنگل هیرکانی که روی میز رئیس قوه قضاییه قرار داشت، چندی پیش با پذیرش ماده477 و «خلاف شرع بین» بودن، به دیوان عالی کشور ارجاع شد تا با بررسی همه مدارکی که پیش از این مفقود شده بود و حالا همه در اختیار مرجع قضایی است، رأی نهایی صادر شود. سازمان جنگل‌ها و فعالان محیط‌زیست امیدوارند در رسیدگی جدید به پرونده آقمشهد، 5600هکتار جنگل هیرکانی آقمشهد به‌عنوان انفال با رأی نهایی دستگاه قضایی به منابع طبیعی کشور بازگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید