• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 12 آبان 1399
کد مطلب : 114654
+
-

نبرد ترامپ و بایدن در ایستگاه پایانی

نبرد ترامپ و بایدن در ایستگاه پایانی

فردا رقابت نفس‌گیر دونالد ترامپ و جو بایدن برای پیروزی در پنجاه‌ونهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ایستگاه آخر می‌رسد و 2نامزد در صندوق‌های رأی به محک رای‌دهندگان گذاشته می‌شوند. حالا نفس هردو نامزد که در هفته‌های گذشته روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته‌اند در سینه حبس شده تا ببینند مردم آمریکا کدامیک را برای زمامداری کشورشان طی 4سال آینده انتخاب می‌کنند.
آخرین نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز و کالج سیه‌نا حکایت از جلو بودن بایدن از رقیبش در 4ایالت چرخشی مهم که سال2016 ترامپ در آنها برنده شده بود، دارد. براساس این نظرسنجی، نامزد دمکرات‌ها در ویسکانسین، فلوریدا، آریزونا و پنسیلوانیا که ازجمله ایالت‌های معروف به «صحنه نبرد» هستند، ترامپ را پشت سر گذاشته است. این پیشتازی بایدن با 52درصد و اختلاف 9درصدی با ترامپ در ویسکانسین بیشتر از بقیه ایالت‌هاست. کمترین اختلاف نامزد دمکرات‌ها با رقیبش در فلوریدا با 3درصد (47 در برابر 44) ثبت شده است. در آریزونا و پنسیلوانیا نیز فاصله 2نامزد 6درصد است.

وضعیت بایدن در آرای الکترال نیز نه‌تنها از ترامپ بلکه از دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری در 12سال گذشته بهتر است. بایدن اگر رأی 3ایالت از این 4ایالت را به‌دست بیاورد، برای پیروزی‌اش کافی است. احتمال خطای این نظرسنجی در ایالت‌های ویسکانسین و فلوریدا 3.2درصد و در آریزونا و پنسیلوانیا به‌ترتیب 3 و 2.4درصد برآورد شده است.
در هر 4ایالت بررسی شده، افرادی که در سال2016 در انتخابات شرکت نکرده بودند، ولی امسال یا رأی داده‌اند یا قصد دارند که در انتخابات شرکت کنند با اختلاف زیادی گفته‌اند که طرفدار دمکرات‌ها هستند. ترامپ و جمهوریخواهان خیلی روی رای‌های جدید حساب باز کرده بودند، اما این نظرسنجی نشان می‌دهد شانس اینکه بایدن از این مشارکت، سود بیشتری ببرد، بالاتر است.
رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها در 4ایالت گفته شده از رقیبش عقب است، بلکه در ایالت تأثیرگذار میشیگان که 4سال پیش به او رأی داده بود نیز اوضاع خوبی ندارد. به‌نظر می‌رسد تنها سلاح او این روزها زیر سؤال بردن دوباره سلامت انتخابات است. ترامپ روز شنبه در پنسیلوانیا به هوادارانش گفت که ممکن است اعلام نتیجه انتخابات به‌دلیل طول کشیدن شمارش آرا هفته‌ها طول بکشد و این اتفاق «خیلی بدی» است.
وضعیت نامزد جمهوریخواهان در ایالت‌های دیگر هم تعریفی ندارد. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، تنها ایالت تأثیرگذاری که شاید ترامپ بتواند روی آن حساب کند، آیوواست. او در بیشتر نظرسنجی‌ها در این ایالت که سال2016 با 10درصد اختلاف، رقیبش هیلاری کلینتون را پشت سر گذاشته بود، از بایدن جلوتر است. اما چیزی که ترامپ را خوشحال نمی‌کند، اختلاف اندک یک درصدی با رقیبش است.

کرونا؛ سوغات ترامپ برای هوادارانش
ایالت‌های صحنه نبرد که این روزها رئیس‌جمهور آمریکا سفر زیادی به آنها داشته، بالاترین میزان شیوع کرونا را ثبت کرده‌اند. دانشگاه استنفورد اخیرا در گزارشی اعلام کرده که تجمع‌های انتخاباتی ترامپ موجب ابتلای هزاران نفر به کرونا و مرگ صدها نفر شده است. براین اساس، بیش از 30هزار بیمار کرونا و 700 مرگ ناشی از این بیماری با 18گردهمایی کمپین ترامپ در ارتباط بوده است.
موارد مرگ ومیر لزوما کسانی نبودند که در تجمع‌ها شرکت کرده بودند، اما سرنخ ابتلای آنها نهایتا به این گردهمایی‌ها می‌رسید. این گزارش در پایان نسبت به خطر تجمع‌ها در افزایش شیوع کرونا هشدار داده و نوشته: «مناطقی که میزبان تجمع‌های ترامپ بودند، هزینه بالایی برای این بی‌احتیاطی پرداخته‌اند.» ترامپ فقط در 3روز گذشته در 14تجمع انتخاباتی شرکت کرده است.

اوباما در کنار بایدن
باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دیروز به کمپین بایدن در میشیگان پیوست. او که امسال برای نخستین بار در کنار نامزد دمکرات‌ها در یک تجمع انتخاباتی شرکت کرده بود، در سخنانی انتقادآمیز گفت که ترامپ به «روح» آمریکا خدشه وارد کرده و تهمت‌ها و بعضا صحبت‌های نژادپرستانه او نه‌تنها «صرفا یک شوخی» نیست، بلکه باعث شده تا خانواده‌های آمریکایی از هم گسسته شوند. اوباما در مقابل، «مهربانی، انسانیت و مسئولیت‌پذیری» را ازجمله ویژگی‌های بایدن عنوان کرد که او را از رقیبش متمایز می‌کند.
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همچنین در واکنش به تجمع‌های گسترده ترامپ با وجود افزایش آمار مبتلایان به کرونا گفت: «وقتی بچه بوده کسی به جشن تولد او نرفته؟ جمع کردن این حجم از جمعیت چه معنایی دارد؟»

حمایت ترامپ از حمله به اتوبوس کمپین بایدن
رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اقدام طرفدارانش در محاصره اتوبوس کمپین انتخاباتی بایدن در تگزاس، با انتشار فیلم آن در توییتی نوشت: « من عاشق تگزاس هستم.»
به گزارش سی‌ان‌ان، اتوبوس کمپین بایدن، جمعه که آخرین روز رای‌گیری زودهنگام در ایالت تگزاس بود، برای حضور در بین طرفداران و تشویق آنها به رأی دادن از شهر سن‌آنتونیو به سمت آستین در حرکت بود، اما طرفداران ترامپ که به گفته شاهدان، مسلح بودند و با صدای بلند تهدید و توهین می‌کردند، سوار بر حدود 100خودرو سعی کردند که این اتوبوس را در وسط بزرگراه متوقف کنند. گفته می‌شود که نه بایدن و نه معاونش کاملا هریس، سوار این اتوبوس نبودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید