• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114516
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBEPJ
+
-

محدودیت‌های 10روزه در مراکز 25استان اعمال می‌شود

آماده‌باش برای قرنطینه

روحانی: مصوبات ستاد ملی کرونا در جاهایی که نیاز به ضمانت اجرا دارد، باید توسط ضابطین قوه قضاییه یا مأمورانی که در بخش نظارتی وظایف را به‌عهده دارند انجام بگیرد

دولت
آماده‌باش برای قرنطینه


   کسی که قرنطینه می‌شود، باید محله یاری‌ کند، ما دستورالعملی برای محله نیاز داریم و بسیج می‌تواند نقش بسیار ارزشمندی را در محله‌های مختلف داشته باشد 

 جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا ۲مشکل اساسی ضمانت اجرای تصمیمات این ستاد و جداسازی مبتلایان از سطح جامعه را بررسی کرد. رئیس‌جمهور در این جلسه از وظایف دولت در اعمال حاکمیت همپای نقش مردم در کنترل بیماری سخن گفت. این اظهارات او احتمالا توجهی به انتقادات از تفویض همه مسئولیت‌های دولت در مقابله با کرونا به‌خود مردم بود. روحانی گفت دولت و مردم در کنار هم باید بیماری را کنترل کنند. 
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به وظایف دولت و مردم در مقابله با شیوع بیماری کرونا گفت: «بخشی از وظایف به دولت مربوط می‌شود که برای انجام این وظایف باید چه وسایلی تولید و تهیه شود، چه وسایلی خریده شود، باید چه اقدامات دیگری انجام بگیرد و کاری که کادر بهداشت و درمان ما انجام می‌دهند. دوم، وظیفه خود مردم است یعنی اگر مردم در این زمینه با همه توانشان به صحنه نیایند و همکاری خودشان را مدنظر قرار ندهند، مطمئناً ما در مقابله با این بیماری موفق نخواهیم بود. مهم‌ترین مسئله این است که مردم کمک و همراهی کنند و دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود را مراعات و اجرا کنند.»
 
ضمانت ضابطین قوه قضاییه و مأموران
روحانی بلافاصله در این نشست به مشکلات و نواقص در مجاب‌کردن مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره و تأکید کرد: «از مسائل مهمی که ما در گذشته به‌عنوان یکی از نقایص می‌توانیم بگوییم و ذکر کنیم، این بود که مصوبات بسیار مهم و خوبی در اینجا تصویب و ابلاغ می‌شد اما در اجرا گاهی خوب و دقیق اجرا نمی‌شد یا اصلاً اجرا نمی‌شد؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری دستور دادند،باید یک قرارگاه عملیاتی تمام مصوبات را تا اجرای نهایی دنبال کند و اقدامات لازم را انجام دهد و در جاهایی که نیاز به ضمانت اجرا دارد، باید توسط ضابطین قوه قضاییه یا مأمورانی که در بخش نظارتی وظایف را به‌عهده دارند انجام بگیرد.»
او با طرح این پرسش که آیا آنچه تصویب شده یا می‌شود به‌‌خوبی و بادقت در بخش دولتی و همه بخش‌های جامعه اجرا می‌شود یا خیر، افزود: «آیا با متخلفین برخورد می‌شود؟ یعنی اگر اینجا تصویب کردیم که کسی در قرنطینه است از خانه خارج شد و در جامعه آمد و باید جریمه شود، آیا جریمه می‌شود؟ و چند نفر جریمه شدند؟ چه کسانی باید این وظیفه مهم را بر دوش داشته باشند؟ به مأموری که می‌خواهد این جریمه را انجام دهد یا مقامی که می‌خواهد این جریمه را اعمال کند، چگونه اطلاع‌رسانی شود؟ آیا افرادی که مبتلا شدند، حتماً قرنطینه می‌شوند یا نه؟»
 
کنترل اطلاعاتی فرد بیمار
راهکار دیگر روحانی برای شکستن زنجیره شیوع بیماری، کنترل اطلاعاتی فرد بیمار بود. به گفته او؛ «یکی از مسائل مهمی که داشتیم این بود که می‌بایست اطلاعات و زنجیره اطلاعات در کنار هم قرار می‌گرفت و تکمیل می‌شد. کسی که مبتلا می‌شود و باید قرنطینه شود چه‌جور کنترل شود؟ چه‌کسی کجاست؟ آیا در محل قرنطینه است و یا بیرون و مسافرت رفته و در این زمینه رهگیری لازم است که این رهگیری و مراقبت بر دوش امکاناتی است که وزارت ارتباطات دارد و الان همکاری‌هایی که بین وزارت بهداشت و درمان و  وزارت ارتباطات به‌وجود آمده است، می‌تواند این کار را انجام دهد. در جلسات گذشته تأکید کردیم کسی که قرنطینه می‌شود، باید محله یاری‌ کند، یعنی یاری محله باید کنار فرد قرنطینه بیاید. 
یک فردی است که قرنطینه شده یا یک پیرمرد یا پیرزنی در خانه است و می‌گوییم خارج نشوید و سن شما بالاست، محله باید به آنها کمک کند که چه‌کسی نیازمندی‌های آنها را تهیه کند و در اختیارشان بگذارد. اینجاست که ما دستورالعملی برای محله نیاز داریم و بسیج می‌تواند نقش بسیار ارزشمندی را در محله‌های مختلف داشته باشد. برای اینکه به یاری اینها بشتابیم و یا به اینها بگوییم که شما 15روز باید در خانه بمانید و فردی هست که کار روزمره انجام می‌دهد. این 15روز که قرنطینه می‌کنیم برای زندگی‌اش دچار مشکل است و اینجا باید بیمه‌های ویژه‌ای را برای اینگونه افراد درنظر بگیریم تا بتوانیم آنها را یاری و کمک کنیم.»

 مکث
محدودیت‌هایی برای 25استان


روحانی درباره تصمیمات جلسه روز شنبه ستاد توضیح داد: «در مجموع امروز تصمیمات مهمی برای محدودیت نسبت به 25استان و با یک شرایط خاص برای 46شهرستان گرفتیم، با شرایط مختلف و متفاوت، و آن 43شهرستان قبلی را هم که محدودیت برای آنها قائل بودیم، تمدید کردیم و برای 25مرکز استان تصمیماتی گرفتیم که از روز چهارشنبه تا جمعه بعد یعنی برای 10روز این محدودیت‌ها برای مراکز استان اعمال می‌شود و آن فعالیت‌هایی که در اصطلاح می‌گوییم فعالیت‌های 3 و 4 که عمدتاً فعالیت‌های آموزشی است و یا به مناسبت‌های مختلف تجمع است، برای آن 10روز ممنوع می‌شود. قرار است این محدودیت‌ها به‌زودی اطلاع‌رسانی شود.»

    غربالگری و تشخیص گسترده 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با اجرای طرح غربالگری و تشخیص گسترده، آمار مبتلایان افزایش می‌یابد و دامنه تشخیص وسیع می‌شود، اما جای نگرانی نیست چون تشخیص در روزهای اولیه منجر به کاهش فوتی‌ها می‌شود. به گزارش ایرنا، ‌عبدالرضا رحمانی‌فضلی‌ عصر شنبه در نخستین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: همه با هم بایستی همه ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم تا بتوانیم تصمیمات ستاد را به نحو کامل اجرایی کنیم. فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید برنامه و طرح و متولی و معین و همکاری داشته باشند، افزود: کار باید زمانبندی شود و در زمانبندی کار تحویل شود تا بتوانیم نظارت مستمر بر برنامه‌ها داشته باشیم. رحمانی فضلی با بیان اینکه نظارت کلی همچنان بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: آنها گلایه‌مند بودند که برای اجرای نظارت باید برخورد شود و این کار انجام خواهد شد و در بحث نحوه اجرا قرار شد به‌صورت منطقه‌ای و محله‌ای در مناطق مختلف استانداران و روسای پزشکی با استفاده از ظرفیت‌های لازم اقداماتی انجام دهند و باید با لحاظ‌کردن شرایط منطقه‌ای، اجرا را پیش ببریم. وی افزود: در حوزه محلی از نیروی انتظامی استفاده کردیم. وزارت بهداشت و درمانگاه‌ها پایه اصلی در محله خواهند بود. هلال احمر و مساجد را و در کنار اینها سمن‌ها و خیرین را هم باید وارد کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید