• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11441
+
-

27 استان، امسال کمترین بارش را در نیم قرن اخیر تجربه می‌‌کنند

 نگاهی به آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور، بیانگر افت بارش‌ها و عبور آن از مرز 50درصد است. بر این اساس 27 استان کشور در سال آبی جاری، کم‌‌بارش‌‌ترین سال خود را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، فروردین‌ کم‌بارش، به نیمه راه خود رسید و محقق نشدن پیش‌بینی‌ها برای جبران نیمی از بارش‌‌های منفی کشور، در کنار افت 50درصدی نزولات جوی، نگرانی‌ تازه‌ای را برای تأمین آب مورد نیاز فصل تابستان آتی به‌وجود آورده است.

براساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رفت تا آخر زمستان 96، بارش‌های کشور به منفی 20درصد برسد و تا حدودی وضعیت بهبود پیدا کند اما در سال جدید نیز بارندگی روی خوشی به کشور نشان نداد و با افت بارش‌ها، استان‌های بیشتری درگیر معضل خشکسالی شدند.

بررسی اطلاعات روزانه بارش‌ها نشان می‌دهد که میزان بارندگی‌ها، از ابتدای سال آبی (اول مهر) تا 15فروردین‌ امسال به 8/99میلی‌متر رسید که نسبت به‌مدت مشابه پارسال، 51درصد کاهش یافته و این افت بارش‌ها در مقایسه با میانگین متوسط 49ساله نیز از مرز منفی 49درصد عبور کرده است. از بین 6حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق، قره‌قوم)، حوضه آبریز مرزی شرق شامل مناطقی از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان با کاهش 69درصدی بارش‌ها، شرایط بحرانی‌تری را تجربه می‌کند.

استان سیستان و بلوچستان با 22میلی‌متر بارش ماه‌های متوالی، کم‌بارش‌ترین منطقه را در این بخش از کشور به نام خود ثبت کرده است. این استان با کاهش 76درصدی بارش‌‌ها نسبت به سال گذشته، در فقر شدید منابع آبی حاصل از بارندگی به سر می‌برد و ذخایر آبی منطقه به‌ویژه مخازن سدهای استان را تحت‌تأثیر خود قرار داده است، به‌طوری که افت بارش‌ها در این منطقه موجب شده تا ورودی آب به سدهای این استان نسبت به سال قبل کاهش 90درصدی داشته باشد. علاوه بر سیستان وبلوچستان 26 استان دیگر کشور ازجمله کرمان، هرمزگان، اصفهان، فارس، مرکزی، بوشهر و یزد نیز همچنان با کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو،  روز گذشته حمیدرضا حاج‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به نشست وزیر نیرو با نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان در این جلسه به‌دلیل بحرانی بودن وضعیت آب کشور، خواستار طراحی نحوه استفاده کشاورزان از آب براساس مبانی علمی و همچنین طراحی بازار آب شده و اعلام کردند که مجلس آمادگی دارد تا برای موضوع آب از صندوق توسعه ملی استفاده شود. نماینده مردم همدان و فامنین، با بیان اینکه امسال بدترین وضعیت بارش‌ها طی 50سال گذشته است، افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان 75، اصفهان 71و هرمزگان 81درصد کاهش بارندگی داشته‌اند و به‌صورت میانگین ورودی آب سدها 38درصد کاهش داشته و در سد اکباتان 46درصد کاهش ورودی داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید