• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آبان 1399
کد مطلب : 114240
+
-

رشد 10درصدی میانگین قیمت مسکن در مهرماه

میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت در 7‌ماه گذشته، 71درصد افزایش یافته است

مسکن
رشد 10درصدی میانگین قیمت مسکن در مهرماه

یکه‌تازی مسکن در پایتخت ادامه دارد و آنگونه که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در مهرماه امسال نیز میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 10درصد دیگر نسبت به‌ماه قبل افزایش یافته تا رشد مسکن از ابتدای 71درصدی شود.
به گزارش همشهری، براساس این آمارها، در مهرماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به 26میلیون و 720هزار تومان رسیده که نسبت به سال قبل 110.1درصد بیشتر است و میانگین طول دوره انتظار طبقه متوسط تهرانی برای خانه‌دار شدن را به 112سال رسانده است.

رشد عجیب و پیوسته
آمارهای رسمی از پیوستگی رشد قیمت مسکن در شهر تهران حکایت دارند؛ اما وزارت راه و شهرسازی، به‌عنوان متولی این بازار عملاً اعتقادی به این آمارها ندارد و رشد میانگین قیمت را ناشی از معاملات مناطق گران‌قیمت شهر و قیمت‌سازی‌ دلالان و واسطه‌گران می‌داند. حتی موضع‌گیری‌های اخیر این وزارتخانه در قبال ارائه آمارهای حوزه مسکن و اعتراض به آمار بانک مرکزی باعث شده تا در مقدمه گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه 99اعلام شود: «این آمار مختص شهر تهران است و نمی‌تواند بیانگر تعداد و قیمت معاملات مسکن در سطح کشور باشد؛ ضمن اینکه قیمت معاملات مسکن در شمال شهر تهران بر افزایش عدد میانگین حاصل، تأثیرگذار بوده است.» بااین‌وجود، حتی با فرض واقعی نبودن برخی مقادیر اعلام شده در گزارش‌های بانک مرکزی، فضای تورمی بازار مسکن در سطح شهر تهران نیز کاملاً مشهود است و با وجود رکود سنگین در کسب‌وکار مشاوران املاک، همچنان این صنف نیز به رشد عجیب و پیوسته قیمت مسکن معترف است. البته با این معیار که نقطه تعادلی قیمت مسکن شهر تهران در دوره‌های میان‌مدت حدود هزار دلار برای هر مترمربع است، می‌توان محدوده قیمتی فعلی و اندکی بالاتر را نقطه تعادلی بازار مسکن دانست که درصورت تثبیت یا افت نرخ ارز، قادر است برای مدت نسبتا طولانی در همین محدوده باقی بماند. این اتفاق در مهرماه97و همزمان با ریزش سنگین قیمت دلار نیز تکرار شده بود، اما تنش دوباره بازار ارز باعث شد تا از ابتدای سال، قیمت مسکن نیز وارد روند پرشتابی شود و خود را به معیار هزار دلار برای میانگین قیمت هر مترمربع نزدیک کند.

نقشه رشد مسکن پایتخت
اطلاعات و داده‌های منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که در مهرماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 8هزار و 656مورد رسیده که نسبت به‌ماه قبل 2.3درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 154.5درصد افزایش دارد.
در این‌ماه از میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی 56میلیون و 870هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 12میلیون و 430هزار تومان به منطقه 18اختصاص داشته که به‌ترتیب نسبت به مهر پارسال معادل 110.9درصد و 125.1درصد افزایش نشان می‌دهد.
یکی از مهم‌ترین شاخص‌های معاملات مسکن تهران در مهرماه 1399، توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب قیمت یک مترمربع است که از انجام 58.3درصد از کل معاملات مسکن تهران در قیمت کمتر از میانگین شهر حکایت دارد. همچنین در این‌ماه 52.6درصد از معاملات مسکن تهران به آپارتمان‌های با ارزش کمتر از یک میلیارد و 850میلیون تومان اختصاص دارد که غالباً واحدهای مسکونی متناسب با الگوی مصرفی خانوارها هستند. بر این اساس می‌توان گفت؛ ازنظر تعداد و ارزش معاملات، آپارتمان‌های ارزان‌تر بیشترین سهم از معاملات مسکن تهران را داشته‌اند؛ اما ارزش بالای معاملات آپارتمان‌های گران‌تر باعث شده میانگین قیمت شهر رشد بیشتری را تجربه کند. از سوی دیگر توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی نیز حاکی از آن است که در مهر امسال 54.5درصد از کل معاملات مسکن تهران به آپارتمان‌های با سطح زیربنای کمتر از 80متر اختصاص داشته و البته 2.7درصد از کل معاملات نیز به واحدهای با متراژ بیش از 200متر مربوط می‌شود. در بازار اجاره نیز آمارها از تداوم رشد شاخص اجاره‌بهای مسکونی حکایت دارد که در شهر تهران معادل 26.8درصد و در سایر نقاط شهری 29.6درصد نسبت به مهر پارسال افزایش نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید