پیامرسانهای داخلی برای ۴۰ میلیون کاربر آمادهاند؟
بحث فیلترینگ تلگرام در اوج است. کارشناسان در گفتوگو با همشهری از آمادگی پیامرسانهای داخلی برای ۴۰ میلیون کاربر و دغدغههای کاربران گفتهاند
زمانی زبان فارسی یکی از مهمترین فاکتورهایی بود که کاربران را به استفاده از یک نرمافزار تشویق میکرد اما آرامآرام دغدغههای جدیتری مطرح شد؛ سرعت انتقال داده، خوشدست بودن اپلیکیشن و این اواخر هم بحث شفافیت حریم خصوصی کاربران بیشتر از گذشته مطرح و جدی گرفته میشود. اما واقعا پیامرسانهای داخلی برای پاسخ به ۴۰ میلیون کاربر مثلا با فیلترینگ تلگرام آمادگی دارند؟
خود پیامرسانها با فیلترینگ مخالفند
پوریا آسترکی، کارشناس تحلیل کاربرد شبکههای اجتماعی میگوید: «اخیرا در نشستی بودم که روسای پیامرسانهای ایرانی نیز حضور داشتند. برداشت من از صحبتها این است که از نظر فنی این آمادگی برای پیامرسانها وجود ندارد که ترافیک تلگرام بین همهشان تقسیم شود. خود پیامرسانها گله دارند که زیرساختهای شبکه در کشور بهوجود نیامده و هر شرکتی باید خودش این امکانات را فراهم میکرد که نشاندهنده نبود آمادگی فنی است.»
به گفته آسترکی، خود مدیران ایرانی از فیلترینگ نگران هستند: «مدیران شاکی هستند که تصمیم فیلتر شدن تلگرام را کس دیگری میگیرد اما نگاهها به سمت پیامرسان داخلی برمیگردد. انگار که خود پیامرسانها خواستهاند فیلترینگ انجام شود. در نتیجه، مردم نسبت به پیامرسانها بیاعتماد میشوند. از طرفی، تلویزیون بهعنوان حمایت از محصول داخلی فیلترینگ را تبلیغ میکند؛ درصورتی که حمایت از محصول داخلی، ربطی به فیلترینگ ندارد. باید بگذارید همه در یک فضای رقابتی درست رشد کنند.» او درباره لزوم شفافیت فضا و «حق حفظ حریم شخصی» میگوید: «درباره حفظ حریم شخصی، تعهد حاکمیت مشخص نیست. فرض کنید من فردا با فلان سازمان درگیر شوم. آیا این سازمان میتواند چتهای من را بخواند و بگوید، شما فلان تخلف را کردهای. ما هیچ تضمینی نداریم که فلان سازمان نتواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. شرکتها هم عادت ندارند از حقوق مشتریهایشان مراقبت کنند. حاکمیت هم مرز مشخصی در این زمینه مشخص نکرده است. این احساس امنیت دغدغه خیلی از مردم است. عدهای ممکن است بگویند، مگر قرار است چهکار کنید که دنبال پنهان ماندن اطلاعاتتان هستید؟ بحث این نیست که کسی قرار است کار خلافی انجام بدهد اما این «حق طبیعی» باید وجود داشته باشد.»
حمایت ویژه، آفت پیامرسانهاست
عطا خلیقی، بنیانگذار پرشین بلاگ میگوید: «الان اتفاقی که افتاده، قرار است از چند پیامرسان حمایت کنند. درصورتی که مردم ترجیح میدهند از یک پیامرسان واحد استفاده کنند که دوستانشان روی همان عضو هستند. درواقع روش پشتیبانی اشتباه است. یک راهحل دیگری که برای پشتیبانی ارائه میشود، این است که بقیه رقبای خارجی را ببندیم. این روش پشتیبانی اشتباه است.» او میگوید: «وقتی پیامرسانهای خاص حمایت ویژه داشته باشند، بقیه جرأت نمیکنند وارد فضای رقابتی شوند. در نهایت، وضع شبیه خودروسازی داخلیمان میشود که رقابتی نیست و چون یکسری مشتری ثابت دارد، هیچ تلاشی هم برای بهتر شدن نمیکند. »