• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11416
+
-

از شوخی تا اذیت نکنید محسن هاشمی

حواشی بررسی استعفای شهردار در جلسه علنی شورای شهر تهران

حامد فوقانی|خبرنگار:

جلسه دیروز شورای شهر تهران حواشی جالبی هم داشت؛ از خبرنگاران و افراد زیادی، برای آگاهی از جزئیات و داشتن خبرهای دست اول در صحن حاضر شده بودند گرفته تا صحبت‌هایی که گهگاه بین اعضای شورا رد و بدل می‌شد. در زیر به برخی از این حواشی پرداخته‌ایم.

دیروز پیش از ورود به صحن اصلی شورا، برای ورود خبرنگاران کارت ویژه‌ای صادر می‌شد که نحوه واگذاری آن جالب به‌نظر می‌رسید. متصدی امر از افراد تقاضای یک کارت شناسایی برای صدور کارت می‌‌کرد. حال معلوم نبود چگونه مشخص می‌شد فرد درخواست‌کننده خبرنگار است یا نه؛ آنطور که برخی با دادن یک‌کارت ملی یا گواهینامه توانستند کارت ویژه خبرنگاری یا عکاسی دریافت کنند. جلسه دیروز شورا با 20 عضو و یک‌نفر غایب که حسن خلیل‌آبادی بود، برگزار شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پس از صحبت‌های خود در آغاز جلسه و نطق پیش از دستور حبیب‌زاده، از محمدعلی نجفی درخواست کرد تا به‌رغم میل اعضا به استعفا برای توضیحات خود به پشت تریبون شورا بیاید. نجفی هم بعد از این در پاسخ گفت: «می‌گویند برای دلایل استعفایم لشکرکشی انجام داده‌ام که البته درست است. لشکرکشی (حضور همراه با همه معاونان) معمولا برای عزل شهردار توسط شورا رخ می‌دهد اما ما برای ارائه توضیحات کامل اینجا حضور داریم.»

هاشمی در اواخر جلسه از ابراهیم امینی درخواست کرد تا ریاست جلسه را برعهده بگیرد. هاشمی که در سال گذشته معمولا ریاست را به امینی می‌سپارد و جلسه را ترک می‌کرد، این بار برای دقایقی از صحن خارج شد اما خیلی زود بازگشت و بازهم بر جایگاه ریاست شورا نشست. همین مسئله واکنش حاضرین را به همراه داشت. هاشمی در این حین و با شوخی به شهردار پایتخت گفت: «من هم دارم کم کم به مشکل شما دچار می‌شوم و گویا باید استعفا بدهم.» پیش از رأی‌گیری برای قبول یا رد استعفای نجفی، اختلاف نظری بین اعضا درخصوص نحوه رأی‌گیری به‌وجود آمد. در این میان، ناهید خداکرمی، حسن رسولی و حجت نظری اعتقاد داشتند رأی‌گیری را می‌توان علنی انجام داد. اما ابراهیم امینی معتقد بود در قانون، به‌گونه‌ای صریح عنوان شده که رأی‌گیری در این موارد مخفی و مکتوب باشد تا اعضا آزادانه رأی دهند. سرانجام محسن هاشمی به غائله خاتمه داد و خطاب به اعضای موافق رای‌گیری علنی گفت: «لطفا اذیت نکنید.» به همین‌خاطر رأی‌گیری مکتوب و به‌صورت مخفی انجام شد. البته برخی از اعضا آرای خود را بالا برده و به بقیه نشان می‌دادند.
در شروع رأی‌گیری محسن هاشمی خطاب به نجفی گفت: «اگر می‌خواهید بمانید، اگر می‌خواهید بروید.» نجفی هم با هیأت همراه جلسه شورا را ترک کرد.

نرخ بلیت متروی حومه‌ای فقط 25درصد افزایش یافت

دیروز پس از بررسی استعفای محمدعلی نجفی و مخالفت اعضای شورای شهر تهران با آن، دستور جلسه دیگری مطرح شد؛ دستور جلسه‌ای که به نامه فرمانداری درخصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه «تعیین قیمت بلیت متروی تهران در سال 97» ارتباط داشت. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این مسئله گفت: «اعتراض هیأت تطبیق به ردیف 2ماده واحده (نرخ بلیت تک سفره حومه به تهران) بوده که طی بررسی‌های انجام گرفته پیشنهاد می‌شود این نرخ همانند نرخ بلیت تک سفره داخل شهری با افزایش 2هزار ریالی به مبلغ 10هزار ریال تعیین شود.» به گفته او، در سال آتی و با راه‌اندازی متروی هشتگرد و اتصال آن به متروی تهران، موضوع نرخ بلیت حومه‌ای مجددا بررسی و همراه با نرخ بلیت جدید محاسبه می‌شود. در ادامه جلسه موافقان و مخالفان این موضوع به صحبت پرداختند.
سیدمحمود میرلوحی به‌عنوان مخالف گفت: «امروز 800میلیارد تومان برای این سیستم برون شهری هزینه می‌دهیم درحالی‌که با این رقم می‌شود 200واگن مترو تهیه کرد. ما مخالف خدمت‌رسانی به مردم خوب و محترم کرج نیستیم ولی نباید از مردم تهران این هزینه را پرداخت کنیم و مجاز نیستیم از مردم تهران برای کرج هزینه کنیم.»
 سیدحسن رسولی نیز اما بر این نظر بود که افزایش نرخ از 800 به 1000تومان به‌جای 1500تومان پذیرفته شود. افشین حبیب‌زاده نیز در موافقت با نظر کمیسیون عمران گفت: «بهتر است نرخ‌گذاری جدید همراه با راه‌اندازی متروی هشتگرد صورت گیرد.»
در نهایت با موافقت اعضای شورا نرخ بلیت تک سفره حومه به تهران از 800 به 1000 تومان افزایش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید