• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114091
+
-

آتش‌بس در بهارستان

مجلس
آتش‌بس در بهارستان


رئیس مجلس دیروز در صدر بهارستان با اعلام تبعیت از توصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری اعلام کرد: اطمینان دارم که از این پس همه نمایندگان گلایه‌های مردم از مسئولان اجرایی را در سینه خود محفوظ می‌دارند. سخنان محمدباقر قالیباف را می‌توان به آتش‌بس میان بهارستان و پاستور تعبیر کرد و امیدوار بود از این پس تقابل و رودررویی دو قوه - مجریه و مقننه - که چند صباحی است به اوج خود رسیده جایش را به همراهی و تعامل برای حل مشکلات مردم بدهد.

تعطیلی رودررویی سیاسی تا اطلاع ثانوی
به گزارش همشهری،‌از همان ابتدا که مجلس یازدهم مستقر شد، مصاف قاطبه اصولگرای بهارستان با دولت برخاسته از ائتلاف امید- اعتدال، قابل پیش‌بینی بود، ائتلافی که در 4انتخابات مستمر اصولگرایان را به حاشیه رانده بود و مصافی که همواره در سال پایانی دولت‌ها و با روی کار آمدن مجلسی از نظر سیاسی، متضاد، به الگوی تکراری بدل شده است. نقد دولت‌ها در سال پایانی معمولا از یک سو به‌دلیل انبوهی از وعده‌های به سرانجام نرسیده و از سوی دیگر داغ شدن رقابت‌های سیاسی و جناحی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بروز و ظهور می‌یابد، چنانچه دولت‌های ششم، هشتم و دهم آن را تجربه و حالا برای دولت دوازدهم بازتکرار شده است. به‌رغم این ویژگی عالم سیاست که رقیب را در آستانه انتخابات بیش از پیش به نقد وارزیابی رزومه طرف مقابل وا می‌دارد، انتخابات 1400در فضایی متفاوت رقم خواهد خورد. زنگ رقابت‌های جناحی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی به صدا در آمده است که کشور از نظر اقتصادی شرایط ویژه و حساسی را تجربه می‌کند که بعضا آن را به تجربه دشواری‌های اقتصادی 8سال جنگ تحمیلی تشبیه می‌کنند. به جریان انداختن طرح استیضاح حسن روحانی و تلاش برای برکناری و عزل او در 9‌ماه پایانی عمر دولت یا تهدید تلویحی رئیس‌جمهوری به مجازات اعدام به خاطر سخن از صلح راندن و فریادهای مکرر از تریبون‌های مختلف چنان بر فضای سیاسی و رسانه‌ای داخلی کشور سایه انداخته بود که جز هرج و مرج و رودررویی مسئولان کشور بازنمایی نداشت. 
به‌دنبال هشدار مقام معظم رهبری به مجلس و توصیه به حفظ حرمت مسئولان ازجمله رئیس‌جمهور دیروز محمدباقر قالیباف در راس مجلس از سکوت مجلس در قبال کاستی‌های دولت سخن گفت و بر تفاهم با دولت برای حل مشکلات تأکید کرد. او در نطق پیش از دستورش با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری تأکید کرد: اطمینان دارم که همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این پس حرف‌هایی که مردم به آنها می‌زنند و گلایه‌های مردم از مسئولان اجرایی را در سینه خود محفوظ می‌دارند و آن را به تلاش برای به حرکت در آوردن چرخ‌های اقدام در همه بخش‌های اجرایی کشور با اولویت مسائل اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی و نظارتی مجلس شورای اسلامی تبدیل می‌کنند و دولت را از طریق نقد صریح و دلسوزانه، نظارت و کنترل بر بودجه و اجرای قوانینی که معطل مانده است یا خلاف قانون عمل می‌شود به مجلس و مردم پاسخگو می‌کنند. 
رئیس مجلس با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر مسئله‌ معیشتی مردم تصریح کرد: با تفاهم با دولت نخواهیم گذاشت در این شرایط دشوار معیشتی، مردم احساس تنهایی کنند.


   2هشدار در فاصله 50روز

نطق دیروز قالیباف را می‌توان پیام آشکار دریافت هشدار رهبری از سوی بهارستان قلمداد کرد چرا که در سراسر نشست قریب به 4ساعت مجلس رویه بهارستان در حمله به دولت عوض شد و به غیراز یکی دو نطق صدایی در انتقاد از دولت شنیده نشد. محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر دیروز در نطق میان دستور خود با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: ما به امر شما تمکین می‌کنیم، اما به رئیس‌جمهور می‌گوییم اگر توهین به شما ممنوع است، توهین به ساحت مقدس معصومین به طریق اولی ممنوع‌تر است پس بیایید اکنون که مورد مهر و عطوفت امام جامع قرار گرفتید، دست از حاشیه‌سازی‌ و تحریف بردارید و مشکلات معیشتی، مسکن و ازدواج جوانان را در فرصت باقیمانده وجهه همت خود کنیم. با این حال جریان پایداری که تند و تیزترین منتقدان دولت در بهارستان هستند سکوت را بر موضع‌گیری‌های هیجانی‌شان ارجح دانستند، البته باید دید در روزهای آینده که محمدجواد ظریف وزیر خارجه که با 8سؤال به صحن فراخوانده شد؛ در بر همین پاشنه مدارا می‌چرخد یا خیر. این نخستین‌باری نیست که رهبر معظم انقلاب روند مجلس در برابر دولت را مورد نقد قرار می‌دهد پیش‌تر نیز بعد از جنجالی که مجلس یازدهمی‌ها در طرح سؤال از وزیر امور خارجه به راه انداختند و به طرز بی‌سابقه‌ای در نشست علنی مجلس او را دروغگو خطاب کردند؛ رهبر انقلاب به مجلس تذکر داده و در دیدار ویدئویی‌شان با نمایندگان که 22تیرماه برگزار شد فرمودند: روابط با دولتمردان بایستی هم با قانون منطبق باشد هم با شرع؛ هم قانونی باید باشد، هم شرعی. یعنی سؤال، تفحص و امثال اینها که در قانون آمده، اینها حق شماست، بایستی انجام بدهید، امّا توهین نه، دشنام نه، نسبت بدون علم نه؛ اینها حق شما نیست و بعضی‌اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید