• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 آبان 1399
کد مطلب : 113988
+
-

مین‌گذاری تحریمی ترامپ


اندکی بعد از 17مهرماه که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان تحریم 17بانک ایرانی را صادر کرد، در تازه‌ترین رویداد روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: ترامپ به‌دلیل افزایش نگرانی از پیروزی جو بایدن، قصد دارد قبل از انتخابات، تحریم‌های جدید و مرتبط با قوانین ضد‌تروریسم علیه ایران و صنایع مهم وضع کند که حذف آنها منوط به روند بسیار پیچیده سیاسی است.
به گزارش همشهری، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز 13آبان‌ماه فشار‌ها بر ایران بیشتر می‌شود زیرا انجام یک توافق سیاسی با ایران می‌توانست برگ برنده‌ای برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد. حالا که این توافق انجام نشده است فشار‌ها هر روز بیشتر می‌شود و تقریبا بخش عمده این فشار‌ها تحریم‌های اقتصادی است. برهمین اساس در مرحله اول وزارت خزانه‌داری آمریکا، شامگاه پنجشنبه ۱۷ مهرماه، تحریم ۱7بانک و مؤسسه مالی ایرانی را اعلام کرد. این بانک‌ها شامل شرکت‌هایی بودند که کار نقل و انتقال غذا و دارو را انجام می‌دادند. حالا اما در مرحله دوم، رئیس‌جمهوری آمریکا گویا قصد دارد تحریم‌های جدیدتری علیه ایران وضع کند تا امکان حذف آنها دشوار‌تر شود.

پیچیده‌سازی‌ تحریم‌ها
وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: نتایج نظرسنجی‌های مرتبط انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت‌های کلیدی نشان می‌دهد جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، پیشتاز است به همین دلیل مقام‌های دولت ترامپ نگران هستند که درصورت پیروزی جو بایدن، سیاست او برای تعامل با ایران باعث شود که راهبرد فشار دیپلماتیک برای وادار کردن ایران به مذاکره و توافقی تازه را بی‌اثر کند به همین دلیل ترامپ قصد دارد رفع تحریم‌ها علیه ایران در دولت آینده را دشوارتر کند و تمرکز اصلی این تحریم‌ها روی بخش انرژی ایران است.
 ترامپ همچنین درصدد افزایش فشارها به ایران از طریق هدف قرار دادن بیشتر صنایع و بخش‌های حیاتی مانند پتروشیمی و صنایع فلزی و ارتباط این صنایع مهم با تروریسم است تا دولت بعدی برای حذف این تحریم‌ها، مجبور به طی روند بسیار پیچیده سیاسی شود. مقام‌های فعلی و قبلی دولت آمریکا گفته‌اند، تحریم تازه اقتصادی به‌ویژه در بخش انرژی ذیل قوانین مرتبط با تروریسم وضع خواهد شد که منجر می‌شود، رفع آنها بسیار سخت شود و چنانچه در آینده کسانی بخواهند این تحریم‌ها را رفع کند با یک فرایند پیچیده روبه‌رو می‌شود.

اثرات تحریم‌های جدید
 هنوز برآورد دقیقی از اثرات دور تازه تحریم‌ها که از 17مهر شروع شده وجود ندارد و به زعم اغلب تحلیلگران برآورد اثر این تحریم‌ها باید چند سال بعد انجام شود اما برخی کارشناسان بر این باورند زمانی که روابط بانکی قطع شود هرگونه انتقال سرمایه برای کالاهای ضروری مثل دارو و غذا دشوار و حتی ناممکن می‌شود و هزینه فرصت برای اقتصاد افزایش می‌یابد. در مورد تحریم‌های تازه در حوزه انرژی هم هیچ کارشناسی به‌طور دقیق نمی‌تواند برآوردی از آثار احتمالی آن انجام دهد به‌ویژه آنکه ایران به درستی از اعلام آثار و برآورد‌های این تحریم‌ها به‌ویژه در بخش نفت و گاز خودداری می‌کند اما تجربه چند ساله تحریم‌ها نشان می‌دهد که ایران در دوره‌های مختلف راه‌های دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده است، به‌طوری که برخی خبرگزاری‌های خارجی از افزایش روند صادرات نفت ایران خبر می‌دهند. همین یک‌ماه پیش رویترز در گزارشی اعلام کرد ایران توانسته است با وجود تحریم‌ها میزان صادرات نفتش را افزایش دهد. روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کرده ایران توانسته است در 6‌ماه گذشته روزانه 827هزار بشکه نفت بفروشد. برخی خبر‌ها نیز حاکی است چین در ‌ماه سپتامبر ۶۷۸ هزار و ۱۳۳تن نفت از ایران وارد کرده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۵. ۷درصد افزایش نشان می‌دهد.
این اطلاعات نشان می‌دهد با وجود آنکه ایران و آمریکا اطلاعاتی از آثار تحریم‌ها ارائه نمی‌کنند احتمالا دور تازه تحریم‌ها هم بیشتر حالت نمادین خواهد داشت به‌ویژه آنکه به زعم اغلب کارشناسان آثار اصلی تحریم‌ها پیش از این در اقتصاد ایران نمایان شده است.
علیرضا وحیدیان، کارشناس اقتصادی در این‌باره می‌گوید: بازارهای مالی جهان آنقدر وسیع، گسترده و متنوع هستند که کنترل و مهار آنها از طریق این نوع تحریم‌ها عملی نخواهد شد و به همین دلیل، امکان جایگزینی مسیر دیگری برای دور زدن این تحریم‌ها نیز وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید