• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 آبان 1399
کد مطلب : 113993
+
-

نقد خبر/دوام ایران در فهرست سیاه

خبر: طبق اعلام گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ایران همچنان در کنار کره‌شمالی در لیست سیاه این کارگروه باقی می‌ماند و تمام کشورهای عضو و مقامات ناظر FATF باید تدابیر مؤثر را علیه این 2 کشور اعمال کنند. رسانه‌های خارجی مانند رویترز و آسوشیتدپرس می‌گویند: این تصمیم در جلسه گروه ویژه اقدام مالی که از روز چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته برگزار شد، اتخاذ شده است.
نقد: ایران در جریان پیوستن به FATF با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های داخلی مواجه بود و عاقبت مخالفان حرف خود را به کرسی نشاندند و باعث شدند ایران همچنان در فهرست ممنوعه مبادلات بانکی جهان قرار داشته باشد. فهرستی که حتی کشورهای دوست و شریک ایران نیز به نقض آن تمایلی ندارند و بر همین اساس دارایی‌های مشروع ایران را بلوکه می‌کنند. حالا میدان برای مخالفان ایران باز است و آنگونه که مارکوس پیلر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می‌گوید: براساس تصمیمات جلسه اخیر این گروه، ایران و کره‌شمالی بدون هیچ تغییری در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی باقی می‌مانند و از تمام کشورهای عضو و مقامات ناظر خواسته می‌شود تا تدابیر مؤثر را علیه این 2 کشور اعمال کنند.
از آن‌سوی ماجرا، دست آمریکا هم برای اتهام زنی به ایران بازتر شده و با تکرار ادعاهای قبلی، در نشست اخیر FATF نیز توانسته موافقت تصویب اصلاح استانداردهای خود برای ارتقای نظارت بر تبادلات مالی که هدف‌شان دور زدن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی را بگیرد؛ زیرا به اعتقاد آنها در شرایطی که شبکه‌های کشورهای تحریم شده برای دور زدن تحریم‌ها باهوش‌تر شده‌اند، پس دیگران نیز باید باهوش‌تر شوند. در مقابل این وضعیت، فعلاً در داخل ایران نیز دورنمایی برای مطرح شدن دوباره طرح الحاق به FATF متصور نیست و این میدان همچنان در اختیار کشورهایی است که یک‌لحظه از اتهام‌زنی و فشار به ایران کوتاهی نمی‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید