• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11393
+
-

همراهی اروپا با آمریکا خفت است

هسته ای
همراهی اروپا با آمریکا خفت است

رئیس سازمان انرژی اتمی این سازمان را به مثابه یک ارتش توصیف کرد و گفت: باید آماده و منتظر دستور فرمانده باشیم؛ برای برگشت‌پذیری آمادگی داریم البته دلمان نمی‌خواهد که هیچ‌گاه این شرایط ایجاد شود اما اگر بنا بر برگشت‌پذیری باشد به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی قول می‌دهم که آمادگی لازم را داریم، البته سناریوهای مختلفی طراحی شده است که بنا بر تصمیمات مقامات ارشد کشور، طبق سناریوی مدنظر عمل می‌کنیم.
علی‌اکبر صالحی در مصاحبه‌ای که در آستانه 20فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای با واحد مرکزی خبرداشت تأکید کرد: درصورت نیاز به برگشت‌پذیری، فرایند غنی‌سازی‌ 20درصدی در سایت فوردو را 4روزه از سر می‌گیریم.
وی یادآور شد: این آمریکایی‌ها بودند که اتحادیه اروپا را درخصوص برجام راضی کردند، چنان‌که در بسیاری موارد رضایت فرانسوی‌ها به سختی حاصل می‌شد اما اکنون همین آمریکا به اروپایی‌ها می‌گوید از برجام خارج شوند.
صالحی به اروپایی‌ها هشدار داد: اگر بنا باشد که اروپا به فوریت با آمریکا همراهی کند، این یعنی اروپا مجموعه مستقلی نیست و در دایره و مدار سیاسی آمریکا می‌چرخد و هیچ استقلالی از خودش ندارد که این برای اروپا خفت سیاسی است. اشاره علی‌اکبر صالحی به طرح تحریمی جدیدی است که 3 کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در حوزه موشکی علیه ایران آماده کرده‌اند تا ترامپ را برای ماندن در برجام راضی نگه دارند.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اعلام کرد: پس از اتمام طراحی مفهومی و پایه رآکتور اراک که به تأیید کارشناسان بین‌المللی رسید، بخش قابل توجهی از طراحی جزئی را هم انجام داده و در اختیار چینی‌ها قرار دادیم که در حال بررسی است و این مرحله هم به‌زودی به اتمام می‌رسد و سپس وارد سفارش برای ساخت تجهیزات خواهیم شد که در این بُعد هم، شرایط بسیار خوبی داریم.
وی گفت: حدود 15هزار نیروی کار داریم که دو تا سه هزار نفرشان، نیروهای امنیتی هستند که باید از سایت‌های هسته‌ای مواظبت کنند و 10تا 12هزار کارشناس داریم؛ مثلاً یکی از شرکت‌های ما که با چینی‌ها در بازطراحی رآکتور اراک همکاری می‌کند، حدود 900مهندس قابل و باتجربه دارد.

رونمایی از 83دستاورد هسته‌ای

12سال بعد از جای گرفتن روز فناوری هسته‌ای در تقویم، مراسم رونمایی از 83دستاورد مهم اتمی امروز در تهران برگزار می‌شود.
 در این مراسم چندین دستاورد مهم به‌دست ‌رئیس جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانس در محل برگزاری مراسم افتتاح و رونمایی می‌شود. همچنین ده‌ها دستاورد ملی و بین‌المللی در قالب نمایشگاه جانبی مراسم در معرض دید مسئولان حاضر در مراسم و رسانه‌های تصویری و نوشتاری قرار خواهد گرفت.
اصغر زارعان، دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در این رابطه گفت: 4دستاورد در سالن اصلی مراسم، 5دستاورد به‌صورت ویدئو کنفرانس و ۷۴ دستاورد در نمایشگاه جنبی سالن اصلی رونمایی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید